بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۳۱ تير ۱۳۹۳ - ۱۶:۱۶
کد خبر : ۱۲۸۵۸۸

محمد آزاد در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس در پاسخ به اینکه رکود حاکم بر بازار مسکن چقدر بر بازار فروش آهن موثر بوده، خاطرنشان کرد: این روزها بازار مسکن رونق ندارد و حتی رو به کسادی است، تا حدی که ساختمان‌هایی که در سال‌های 91 و 92 ساخته شده تبدیل به پول نشده است و از آن طرف با گذشت 4 ماه از سال هنوز طرح های عمرانی دولت اعلام نشده است.

وی تصریح کرد: از مجموع فروش بازار آهن 50 درصد در صنایع مصرف می‌شود، 20 درصد آن صرف پروژه‌های عمرانی دولت مانند جاده، راه‌آهن و سد‌سازی می‌شود و 30 درصد صرف ساخت و ساز مسکن می‌شود.

به گفته رئیس اتحادیه آهن‌فروشان این در حالی است که سهم مصرفی بازار مسکن از 30 درصد به 5 درصد رسیده و مابقی آهن تولیدی این بخش در انبارها رسوب می‌کند و خاک می‌خورد.

آزاد شدن صادرات فلزاتی مانند آهن تولید کنندگان را از ورشکستگی نجات داد

آزاد در پاسخ به اینکه برداشته شدن محدودیت صادرات محصولات فلزی از جمله آهن چقدر می‌تواند به رونق این بازار کمک کند، گفت: با بخشنامه جدید وزارت صنعت تولید‌کنندگان آهن می‌توانند به فعالیت خود ادامه دهند و گرنه با هزینه بالای مصرف انرژی، نیروی انسانی و هزینه‌های جانبی و از آن طرف نبود بازار، خطر ورشکستگی کارخانه‌های تولید آهن جدی بود، اما اکنون ظرفیت مازاد امکان صادرات خواهد داشت.

وی در پاسخ به اینکه آزاد شدن صادرات آهن چقدر ممکن است بازار داخل را تهدید کرده یا بر افزایش قیمت آهن موثر باشد، گفت: وزارت صنعت برای این مسئله نیز راهکار در نظر گرفته و اعلام شده در صورت افزایش مصرف داخل برای صادرات آهن محدودیت ایجاد خواهد شد و این گونه نیست که قیمت آهن بالا برود.

افزایش مالیات و هزینه حمل ونقل باری بر قیمت آهن

آزاد افزایش هزینه‌هایی مانند حمل و نقل و مالیات بر ارزش افزوده را یکی دیگر از دلایل بالا رفتن قیمت آهن دانست و گفت: برای هر کیلوگرم آهن مبلغی حدود 200 تومان هزینه حمل و نقل و مالیات در نظر گرفته می‌شود، در حالی که قیمت آهن در بازار داخل ایران نسبت به کشورهای منطقه پایین‌تر است، اما این هزینه تا حدی روی قیمت تاثیر‌گذار است.

رئیس اتحادیه آهن‌فروشان قیمت هر کیلو تیرآهن‌های 14، 16 و 18 را 1800 تومان (هر شاخه حدود ۳۶۰ هزار تومان)، میله‌گرد 1820 تومان و تیرآهن‌های بالاتر از 20 و درشت را در هر کیلو 2000 تا 2200 تومان اعلام کرد.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر