بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۳۱ تير ۱۳۹۳ - ۱۹:۳۷
جلسه مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت لوله و ماشین سازی ایران ( سهامی عام ) رأس ساعت 15:00 روز چهارشنبه مورخ 1393.04.18 درمحل مرکز مطالعات و بهره وری کتب علوم انسانی با حضور بیش از 76 درصد سهامداران برگزار شد.
کد خبر : ۱۲۸۶۰۰

جلسه مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت لوله و ماشین سازی ایران ( سهامی عام ) رأس ساعت 15:00 روز چهارشنبه مورخ 1393.04.18 درمحل مرکز مطالعات و بهره وری کتب علوم انسانی با حضور بیش از 76 درصد سهامداران برگزار شد.

ترکیب هیات رئیسه مجمع با حضور آقای قرینی به عنوان رئیس مجمع و نظارت آقایان کباری و شفیعی و به دبیری آقای مقصودی تشکیل شد.

همچنین نماینده سازمان بورس و نماینده موسسه حسابرسی نیز در جلسه حضور داشتند.

مجمع پس از استماع گزارش هیات مدیره توسط جناب آقای مقصودی، مدیر عامل محترم و گزارش بازرس قانونی تصمیمات ذیل را اتخاذ نمود.

1- تصویب صورتهای مالی منتهی به سال مالی 1392.12.29

2- تقسیم 40 ريال به عنوان سود نقدی به ازای هر سهم

3- انتخاب موسسه حسابرسی شاخص اندیشان به عنوان حسابرس و بازرس اصلی و موسسه حسابرسی رهبین به عنوان بازرس و حسابرس علی البدل

4- انتخاب روزنامه اطلاعات به عنوان روزنامه کثیر الانتشار

مجمع فلوله

 

 

 

مجمع فلوله

 

گزیده اطلاعات

مجمع فلوله

پیام هیئت مدیره

 1- مرور کلی بروضعیت و تحولات صنعت در سال مالی 92

الف- محصولات اصلی شرکت (لوله و اتصالات و شیر آلات چدن نشکن)

همانطور که سهامداران مستحضر هستند مشتری عمده محصولات اصلی شرکت، شرکت های دولتی آب و فاضلاب و شرکتهای آب منطقه ای وابسته به وزارت نیرو می باشند.

با توجه به رکود شدید دو-سه سال گذشته و تداوم و تشدید آن در سال 92 که با انتخابات ریاست جمهوری و تغییر دولت همزمان گردید (که این موضوع خود به تنهایی برای سال وقوع عامل رکود و توقف پروژه های عمرانی می گردد.) و همچنین به دلیل بدهی سنگین وزارت نیرو به تأمین کنندگان، پیمانکاران و ... عملا پروژه های عمرانی آبرسانی در کشور تقریبا متوقف گردید بطوریکه فروش داخلی شرکت با کاهش چشمگیری مواجه شد که در طول 25 سال گذشته بی سابقه بوده است. لذا برای اولین بار فروش صادراتی از فروش داخلی پیشی گرفت ولی به دلیل کاهش نرخ ارز در کنار تورم سنگین ارزش افزوده صادرات نیز به شدت کاهش یافت و قدرت رقابت کالای صادراتی شرکت بدلیل اجبار در افزایش قیمت ها، قدرت رقابتی کمتری با کالاهای مشابه (عمدتا چینی و هندی) پیدا نمود که خود عاملی جهت عدم افزایش بیشتر فروش خارجی می باشد.

در همین رابطه با توجه به تغییر سیاست های وزارت نیرو مبنی بر اجرای پروژه های BOT (خرید تضمینی آب) در سال 1392 برای اولین بار موفق به عقد قراردادی جهت انتقال آب به شهر بوکان (استان آذربایجان غربی) به روش BOT و با ارزش 1000 میلیارد ریال گردیدیم که امید داریم در نیمه اول سال 1393 و با اخذ وام منظور شده از صندوق توسعه ملی کار اجرایی پروژه فوق آغاز گردد.

بدیهی است با تجربه بدست آمده در این قرارداد امکان عقد قرارداد های بیشتر و بزرگتر به روش فوق وجود دارد که امید داریم راه نجات آینده شرکت و همچنین صنعت آب کشور باشد.

ب- محصولات گرمایشی

بدلیل کاهش میزان ساخت و ساز و همچنین گرایش غلط استفاده از سیستم پکیج های دیواری در ساختمان های در دست ساخت میزان فروش محصولات گرمایشی نیز کاهش چشمگیری داشت.

ج- تولید قطعات خودرو

بدلیل کاهش شدید تولید خودرو و در نتیجه کاهش سفارش قطعات پرسی از ابتدای سال 92 تولید فوق در شرکت متوقف و خط تولید مذکور جمع آوری و اقدامات لازم جهت بستن حسابها با خودرو سازان و تسویه حساب نهایی آغاز گردید.

د- علی رغم کمبود شدید نقدینگی، کار اتمام نصب تجهیزات خط ریختگری شمس اباد با سرعت کم ادامه یافت و تا پایان سال راه اندازی سرد خط ریخته گری مذکور انجام شد و در سه ماهه اول سال 93 بهره برداری گرم خط فوق انجام خواهد گرفت.

ضمنا در سال گذشته شرکت اقدام به تأسیس شرکت جدیدی نمود تا خط ریخته گری مذکور را در قالب شرکت جدید مورد بهره برداری قرار دهد و کار انتقال اموال خط ریخته گری شوفاژ به شرکت جدید در حال انجام می باشد.

ضمنا در اواخر سال گذشته مذاکرات لازم جهت انعقاد قرارداد با یک شرکت ترکیه ای جهت تولید پره های شوفاژ مورد نیاز شرکت فوق انجام و تولید قطعات در سه ماهه دوم سال 93 آغاز خواهد گردید و امید است با ادامه این روند و بازار یابی های جدید در این زمینه بتوانیم بخش قابل توجه ای از ظرفیت این خط جدید را با سفارشات خارجی فعال نماییم.

 2- مرور کلی بر جایگاه شرکت در صنعت و وضعیت رقابتی آن در سال مالی 92:

در صنعت لوله چدن نشکن شرک ت فاقد رقیب داخلی بوده و با راه اندازی شرکت هامون نایزه (که یکی از سهامداران آن لوله و ماشین سازی می باشد) ظرفیت تولید داخلی افزایش یافته و کلیه عملیات بازار یابی و فروش دو شرکت با هماهنگی کامل انجام می گردد.

بازم به ذکر است توان تولید داخلی کشور 210000 تن (معادل 1800 کیلومتر لوله) در سال بوده که پاسخگوی نیاز داخلی نیست و در صورت راه اندازی طرح های عمرانی، کشور با کمبود این نوع محصولات روبرو خواهد بود.

ضمنا عملکرد شرکت و میزان درخواست های خارجی نشان می دهد که بازار این محصول در کشور های همسایه ایران و منطقه بازار وسیعی بوده و در صورت حل مشکلات نرخ ارز و موانع نقل و انتقال پول می توان بازار بسیار بزرگی در کنار بازار داخلی داشت.

 3- استراتژی شرکت:

استراتژی شرکت که به طور اصولی و بر اساس مدل SPACE تدوین و شناسایی موقعیت آن به عنوان رقابتی تعیین شده است، دارای گزینه های استراتژیک به شرح زیر می باشد:

1- تولید قطعات ریخته گری (مورد نیاز صنایع مختلف با بهره گیری از خط جورج فیشر) برای فروش داخلی و نیز صادراتی

2- تعدیل نیروز انسانی به فراخور دامنه فعالیت (چابک سازی)

3- کاهش قیمت تمام شده با تأکید بر مهندسی ارزش در بحث طراحی محصول و فرایند (شامل مواد اولیه و روش های تولید) و نیز کنترل مصرف بازار

4- رسوخ در بازار داخلی به ویژه در رابطه با لوله های سایز بزرگ (با ایجاد ارزش متمایز، پیگیری مذاکرات و تلاش در جهت جا انداختن محصول)

5- توسعه صادرات البته با کاهش قیمت تمام شده

6- فروش زمین کارخانه تپه سفید

7- پیگیری پروژه های بخش آب به صورت BOT و finance

4- مرور کلی بر عملکرد شرکت، میزان دستیابی به اهداف تعیین شده و دستاورد های مهم در سال 92:

مجمع فلوله

علت عمده کاهش تولید، فروش و سود نسبت به بودجه شامل موارد ذیل بوده است:

1- کاهش شدید سفارشات بدلیل توق بودجه های عمرانی و بدهی سنگین وزارت نیرو

2- کاهش قیمت ارز در کنار تورم بسیار زیاد که نتیجه آن کاهش قدرت رقابت شرکت در بازارهای خارجی می باشد.

3- هزینه های مالی سنگین به میزان 134 میلیارد ریال بدلیل کاهش گردش نقدینگی و مطالبات سنگین از مشتریان دولتی

 

5-میان برنامه ها و چشم انداز وضعیت شرکت برای سال مالی آتی:

از نیمه دوم سال 92 و با دریافت بخشی از وجه زمین فروش رفته عملیات انتقال کارخانه شماره 1 (جاده ساوه) به شمس اباد آغاز و با تهیه نقشه سالنها (به متراژ حدود 15000 متر مربع) عملیات ساختمانی اجرای فوندسیون ها و عقد قرار داد ساخت سازه فلزی آغاز گردید که تا پایان سال عملیات اجرای فونداسیون ها و عقد قرارداد ساخت سازه فلزی آغاز گردید که تا پایان سال عملیات اجرای فونداسیون پایان یافت و یک سوم سازه فلزی نیز ساخته شد که در ابتدای سال 93 نسبت به نصب آن اقدام گردید، همچنین قرارداد تأمین برق جدید برای واحد شمس آباد جهت کارخانه جدید با وزارت نیرو به امضاء رسید و در این رابطه حدود 100 میلیارد ریال هزینه گردید.

ولی به دلیل وضعیت وخیم نقدینگی شرکت بقیه وجه زمین صرف سرمایه در گردش شرکت گردید و عملا بدلیل کمبود منابع مالی ادامه طرح متوقف شده است که امید واریم در سال 93 با دریافت بخشی یا همه مطالبات شرکت از وزارت نیرو و یا فروش بخش دیگری از زمین کارخانه بتوانیم عملیات فوق را نهایی نماییم.

سرمایه و ترکیب سهامداران

سرمایه شرکت در بدو تأسیس مبلغ 110 میلیون ریال،(شامل 110.000 سهم به ارزش هر سهم 1.000 ریال) بوده که طی چند مرحله به شرح زیر به مبلغ 500.000 میلیون ریال (شامل 500.000.000 سهم ، به ارزش اسمی هر سهم 1.000 ریال) در پایان سال مالی منتهی به 1392.12.29 افزایش یافته است.

مجمع فلوله

لیست سهامداران دارای مالکیت بیش از 1 درصد از سهام شرکت در پایان سال مالی منتهی به 1392.12.29 و تاریخ تأیید گزارش به شرح زیر است:

مجمع فلوله

شرکت از منظر بورس اوراق بهادار

 وضعیت معاملات و قیمت سهام

شرکت در تاریخ 1372.12.03 در بورس اوراق بهادار تهران در گروه صنعت فلزات اساسی با نماد "فلوله" درج شده و سهام آن برای اولین بار در اوایل سال 73 مورد معامله قرار گرفته است.

وضعیت سهام شرکت طی 5 سال اخیر به شرح زیر بوده است:

مجمع فلوله

اطلاعات مربوط به پیش بینی های درآمد هر سهم شرکت برای سال مالی منتهی به 1392.12.29 و عملکرد واقعی آن به شرح جدول ذیل می باشد:

مجمع فلوله

رتبه کیفیت افشاء اطلاعات و نقد شوندگی سهام:

مجمع فلوله

جایگاه شرکت در صنعت:

شرکت در صنعت ریخته گری (لوله و اتصالات چدن نشکن) جهت خطوط آبرسانی فعالیت می کند. فروش صنعت مذکور در سال جاری نسبت به قبل ب رشدی حدود 14 درصد کاهش نشان می دهد که دلیل عمده آن عبارتست از:

1- کاهش بودجه های عمرانی و عدم تخصیص آن مطابق برنامه

2- اجرا نشدن طرح های جدید آبرسانی به دلیل نبود بودجه لازم و کاهش اندازه بازار

3- عدم وصول مطالبات شرکت از وزارت نیرو به شکل مناسب و پرهیز از فروش بیشتر به سازمان های آبفا که بودجه ای در اختیار ندارند.

وضعیت صادرات نیز با توجه به تشدید تحریم ها و مشکلات مختلف در انعقاد قرارداد های خارجی و نقل و انتقال پول، محفوظ و نسبت به سال گذشته تغییری نداشت.

شرکت در میان فعالان در صنعت فوق با حجم فروش 1.156.035 میلیون ریال در رده دوم بوده و سهم فروش محصولات مختلف این شرکت از بازار کل داخلی و صادرات به شرح زیر است:

مجمع فلوله

 سهم شرکت از بازار داخلی لوله بنا بر میزان تعهدات قطعی شده در آن سال نسبت به کل بازار می باشد.

طی سال مورد گزارش صادرات شرکت به میزان 13.649 میلیون دلار و 4.826 یورو بوده است.

همچنین تکنولوژی شرکت با اختلاف کمی در حد متوسط تکنولوژی موجود در جهان می باشد.(بالاتر از تکنولوژی چینی و پایین تر از تکنولوژی اروپایی و آمریکایی) و با توجه به نوسازی ندریجی ماشین آلات شرکت، تکنولوژی شرکت تقریبا بروز نگهداشته شده است. (به غیر از کارخانه شمس آباد که تکنولوژی آن تکنولوژی روز دنیا می باشد.)

 

فروش خالص داخلی:

مجمع فلوله

فروش خالص صادراتی:

مجمع فلوله

طرح های توسعه و تکمیل سال 1392:

طرح و پروژه های توسعه در سال 92 به شرح زیر می باشد:

1- تکمیل واحد ریخته گری شوفاژ و اتصالات در شمس آباد

2- انتقال تجهیزات کارخانه تپه سفید به شمس آباد (بهینه سازی و بهبود تکنولوژیک)

3- تولید انبوه ذوب با استفاده از آهن اسفنجی

4- طراحی و ساخت دستگاه تایپ تست لوله های بالای 1000

5- استقرار و جایگزینی کامل تیپ مالی و بازرگانی سیستم نرم افزاری همکاران سیستم با نرم افزار های موجود

6- ارائه نرم افزار پایش الکترونیکی کلیه شاخص ها و سامانه داشبورد مدیریتی

7- ایجاد واحد های تولیدی مستقل مانند تأسیس شرکت حقوقی مستقل خط ریخته گری جورج فیشر و SBU کردن واحد ریخته گری

8- تولید لوله ضد زلزله 1200 و بالاتر

 

برنامه های آینده شرکت:

1- ورود به پروژه های فاینانس وزارت نیرو جهت اجرای کامل خطوط لوله

2- بالا بردن سهم صادرات محصولات با توجه به افزایش نرخ ارز و با صرفه تر شدن صادرات و بالا رفتن قدرت رقابت شرکت

3- با توجه به فروش بخشی از زمین کارخانه شماره 1 (چهاردانگه) عملیات اجرایی نقل و انتقال کارخانه فوق به شمس آباد به شرح ذیل آغاز می گردد:

* تهیه نقشه های اجرایی سالنهای کارخانه توسط شرکت

* تهیه نقشه های اجرایی چیدمان ماشین آلات

* شروع به خرید برخی تجهیزاتی که امکان جابجایی ندارند و می بایست خریداری گردند

* شروع عملیات ساختمانی ساخت حدود 2000 متر سالنهای تولیدی و خدماتی

ترازنامه

مجمع فلوله

صورت سود و زیان:

مجمع فلوله

مجمع فلوله

 

اشتراک گذاری :
ارسال نظر