بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۰۱ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۹:۵۰
در بررسی بازدهی شاخص کل و صنایع فعال آن در تیر ماه امسال مشخص شد:

اولین ماه فصل تابستان 93 بر بورس چگونه گذشت؟

قیمت های جدید خودرو نیز در این ماه توسط شورای رقابت اعلام شد و چالش ها و نظرات متفاوتی را نیز با خود به همراه آورد که البته هنوز نیز تداوم دارد.
کد خبر : ۱۲۸۶۱۱
نویسنده :
جمشیدی
معاملات بازار سهام طی تیر ماه سال جاری با اتفاقات مهم و اثرگذاری توسط فعالان بازار سرمایه پیگیری شد؛ چراکه دولتمردان و مجلسی ها برای حمایت از این بازار همت گماردند و در پی برگزاری جلساتی میان نمایندگان مجلس، وزیر اقتصاد و رییس سازمان بورس با همراهی برخی سهامداران حقوقی، دلایل افت چند ماهه اخیر بورس بررسی شد و راهکارهایی نیز در این جلسات پیشنهاد گردید.

براساس گزارش بورس نیوز، قیمت های جدید خودرو نیز در این ماه توسط شورای رقابت اعلام شد و چالش ها و نظرات متفاوتی را نیز با خود به همراه آورد که البته هنوز نیز تداوم دارد.

از جمله اتفاقات مهم تیر ماه امسال روند مذاکرات هسته ای در وین بود که تمدید آن تا چهار ماه آینده بار دیگر سهامداران و فعالان بازار سرمایه را چشم انتظار تحقق امیدهای به وجود آمده برای رونق بسیاری از صنایع گذاشت.

براساس این گزارش، در مجموع، همه عوامل یاد شده دست به دست هم دادند تا بورس کمی از نزول ماه های اخیر خود فاصله بگیرد و در نهایت شاخص کل که در اولین روز معاملاتی تیر ماه سال جاری در 72 هزار و 969 واحد بود پس از افت و خیزهای فراوان و با عبور از یک کانال در آخرین روز معاملاتی همان ماه وارد مدار 74 هزار واحدی شود. برهمین اساس نماگر بازار سرمایه طی یک ماه اخیر بازدهی مثبت دو درصدی را کسب کرد.

صنعت منسوجات با بازدهی مثبت بیش از 98 درصدی طی تیر ماه سال جاری رتبه نخست پربازده ترین صنعت را از آن خود کرد.

پس از آن، صنعت هتل و رستوران با بازدهی مثبت بیش از 41 درصدی تک سهم آن یعنی شرکت سرمایه گذاری میراث فرهنگی و گردشگری و صنعت انبوه سازی با بازدهی مثبت بیش از 13 درصدی در جایگاه های دوم و سوم قرار گرفتند.

این در حالی است که صنعت انتشار و چاپ با بازدهی منفی بیش از 23 درصدی تنها زیر مجموعه آن یعنی افست به عنوان کم بازده ترین صنعت مطرح شد.

در پی آن، گروه پیمانکاری صنعتی با بازدهی منفی بیش از 16 درصدی و صنعت وسایل ارتباطی با بازدهی منفی حدود 13 درصدی در رتبه های دوم و سوم جای گرفتند.

در مجموع سهام 413 مجموعه بورسی طی تیر ماه سال جاری معامله شدند که از میان آنها، 195 نماد بازدهی مثبت را برای سهامداران خود به ارمغان آوردند، پنج نماد بدون بازدهی مثبت یا منفی همراه شدند و مابقی آنها یعنی 213 نماد بازدهی منفی را محقق کردند.

در این میان شرکت کیسون فعال در گروه انبوه سازی بازدهی مثبت 215 درصدی را به دست آورد و بدین ترتیب در صدر جدول پربازده ترین سهم بورس طی تیر ماه سال جاری قرار گرفت.

بعد از آن شرکت نساجی بروجرد با بازدهی مثبت بیش از 201 درصدی و شرکت فنرسازی خاور با بازدهی مثبت بیش از 173 درصدی در ردیف های بعدی جای گرفتند.

اما در مقابل، شرکت پتروشیمی فارابی بازدهی منفی بیش از 57 درصدی را کسب کرد و عنوان کم بازده ترین سهم به آن اختصاص یافت.

پس از آن شرکت نیرو ترانس با بازدهی منفی بیش از 37 درصدی و شرکت رهشاد سپاهان با تحقق بازدهی منفی حدود 36 درصدی جایگاه های بعدی را از آن خود کردند.

براساس اطلاعات موجود، عنوان نخست نقدشونده ترین سهم بورس طی یک ماهه اخیر به شرکت های پتروشیمی سرمایه گذاری ایرانیان، سرمایه گذاری نفت، گاز و پتروشیمی تأمین و نیز لیزینگ خودرو غدیر اعطا شد و در مقابل آن بیمه آرمان، شرکت های کاشی حافظ و کاغذ سازی کاوه در انتهای جدول قرار گرفتند.

در پایان این گزارش می افزاید، در مجموع معاملات بورس در حالی پایان یافت که تعداد 305 هزار و 561 کد معاملاتی با جابه جایی بیش از 12 میلیارد و 438 میلیون سهم طی یک میلیون و 237 هزار دفعه معامله، ارزشی به مبلغ 36 هزار و 398 میلیارد ریال را رقم زدند و در میان تمام شرکت های بورسی، بانک صادرات ایران با حجم معاملاتی یک میلیارد و 315 میلیون سهمی به عنوان پرگردش ترین سهم بورس طی تیر ماه سال جاری و شرکت کاغذ سازی کاوه به عنوان کم گردش ترین سهم برگزیده شدند.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر