بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
پنجشنبه ۰۲ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۳:۲۳
کد خبر : ۱۲۸۷۰۷
نمایندگان مجلس سنا با ارائه طرحی جدید در صدد آن هستند از کاخ سفید برای تمدید بیشتر مهلت مذاکرات هسته‌ای ایران سلب اختیار کنند.

به گزارش تسنیم، نمایندگان مجلس سنا طرحی تدوین کرده‌اند که در صورت تصویب علاوه بر آنکه دولت آمریکا را به رایزنی با کنگره در هر گونه توافق هسته‌ای ملزم می‌کند، امکان هر گونه تمدید مذاکرات هسته‌ای را از کاخ سفید سلب می‌کند. 

پایگاه خبری واشنگتن فری‌بیکن از قول برخی سناتورهای آشنا به این طرح افشا کرده این طرح که عنوان آن «قانون مذاکرات هسته‌ای ایران ـ ۲۰۱۴» است رئیس جمهور را ملزم می‌کند هر گونه توافق هسته‌ای با ایران را ظرف سه روز پس از امضای آن به کنگره ببرد. کنگره سپس برای بررسی این کنگره ۱۵ روز فرصت خواهد داشت و ظرف ۱۵ روز بعد از آن تصویب یا لغو آن را اعلام خواهد کرد.

سناتور باب کورکر، از اعضای بلندپایه کمیته روابط خارجی سنا به این پایگاه خبری گفته است: «من قاطعانه از تلاش‌های دیپلماتیک برای جلوگیری از دست‌یابی ایران به سلاح هسته‌ای حمایت می‌کنم اما باید این نکته روشن بشود که تمدید بیشتر مذاکرات در کار نخواهد بود.» وی در توضیحاتی بیشتر درباره این طرح افزوده است: «این طرح حاوی تحریم‌های جدید علیه ایران نیست اما به کنگره اجازه می‌دهد در صورت عدم امکان دست‌یابی به توافق مورد قبول تحریم‌های بیشتری وضع کند.»

واشنگتن فری‌بیکن در توضیحات بیشتر درباره این طرح افزوده در صورتی که کاخ سفید به کنگره اجازه بررسی توافق هسته‌ای را ندهد، تمامی تحریم‌های رفع شده ایران به سرعت دوباره به جریان می‌افتند. در صورتی که کنگره تصمیم به رد توافق هسته‌ای بکند نیز تحریم‌ها بازخواهند گشت.

همچنین منابع مطلع با این طرح گفته‌اند در صورتی که جامعه اطلاعاتی آمریکا شواهدی حاکی از عدم پایبندی ایران به مفاد توافق هسته‌ای پیدا کند، تحریم‌های اقتصادی فوراً به جریان خواهند افتاد.

کاخ سفید، همچنین اختیار تمدید مهلت مذاکرات پس از تاریخ ۲۴ نوامبر (سوم آذرماه) را نخواهد داشت.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر