بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۰۴ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۰:۰۰
کد خبر : ۱۲۸۷۶۹
انتصابات غیرکارشناسی مشکل اصلی صنایع وابسته به نفت است، از جمله این انتصابات مدیریت بر شرکت بزرگ تولید قیر خاورمیانه است.

قطعا وقتی مریض می شوید باید برای درمان به سراغ یک متخصص بروید که البته در این شرایط هم معلوم نیست درمان شما بدرستی صورت بگیرد. حال فرض کنید برای درمان مریضی به سراغ یک نجار می روید در اینصورت قطعا بیماری شما خوب نمی شود  زیرا یک نجار تخصص مداوای مریض را ندارد.

سید مسعود میرکاظمی رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی بارها از نحوه انتصاب ها درصنعت نفت گلایه کرده و تاکید می کند انتصاب ها در این روزها جهت داراست در حالیکه باید به فکر نگاه کارشناسی در این انتصاب ها بود.

در عین حال رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران نیز از نحوه انتصاب ها در حوزه انرژی گلایه کرده و معتقد است برخی از تغییرات مدیریت در این حوزه چه در بخش دولتی و چه در بخش شبه دولتی کارشناسی نیست چرا که در اولین قدم باید مدیران ارشد فعال در این حوزه علاوه بر تحصیلات دانشگاهی دارای تجارب مرتبط با آن باشند.

به گفته وی، برای تغییرات مدیریتی باید از روش دکتر روحانی در انتخاب وزراء بهره برد، باید گفت رئیس جمهور برای انتخاب وزرای خود از جدولی با ۳۸ متغیر بهره برد که  در اختیار کارشناسان قرارگرفت تا به گزینه های وزارت رای دهند و در نهایت با بررسی امتیازها گزینه های خود را برگزید.

اما متاسفانه این روزها در برخی از بخش های حوزه انرژی این روش اعمال نمی شود و برخی از انتصاب ها در بخش دولتی و غیردولتی با ابهام هایی مواجه هستند تا جاییکه کارشناسان انتصاب ها را بدون پشتوانه علمی می دانند و خواستار طرحی در جهت گرفتن مصاحبه تخصصی از مدیران ارشد در راستای فعالیت های شرکت تحت مدیریت خود شده اند.

رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران معتقد است تعیین مدیران دولتی بدون پشتوانه کارشناسی باعث می‌شود تا تغییرات مدیریتی در سطح شرکت های نیمه خصوصی و خصوصی نیز به همان روال صورت گیرد و این خود می‌تواند در بلند مدت لطمات زیادی را به اقتصاد کشور وارد کند.

به عنوان مثال بزرگترین کارخانه تولید قیر خاورمیانه طی یکسال گذشته با تغییر ۸ مدیرعامل و عضو هیات مدیره صدمات زیادی را چون کاهش رتبه صادرات و واردات در میان شرکت های عضو نفت و گازوابسته به تامین اجتماعی وارد آورده است و این‌بار نیز درراستای ایجاد آرامش دراین شرکت مدیرعامل آن تغییر کرده؛ در حالیکه شاخص ترین سابقه مدیریتی مدیرعامل فعلی فعالیت به عنوان مدیرکل روابط عمومی سازمان انرژی اتمی بوده است.

مدیرعامل فعلی شرکت نفت پاسارگاد با مدرک لیسانس مدیریت بازرگانی با پشتوانه سابقه مدیریتی چون معاون منابع انسانی و پشتیبانی شرکت سرمایه گذاری ایران خودرو، مدیر عامل شرکت بازرگانی صندوق بازنشستگی کشوری پا به شرکت نفت پاسارگاد گذاشته و شواهد موجود حاکی از ان است که هیچ تجربه فعالیت در صنعت نفت ندارد بنابراین  بسیاری از کارشناسان به دلیل عدم تخصص و تجربه وی در تولید و صنعت از انتصابوی گلایه‌مندند.

به اعتقاد بسیاری از کارشناسان، برخی از انتصاب ها در شرکت های شبه دولتی این روزها با رایزنی های سیاسی صورت می گیرد، درحالیکه برای انتخاب هر مدیر باید شاخص هایی چون فعالیت در آن حوزه خاص، تحصیلات مرتبط و آشنایی به مجامع بین المللی درگیر با آن صنعت مدنظر قرار بگیرد.

یک‌ماه پیش بود که جریان سازی ها علیه مدیریت سابق شرکت نفت پاسارگاد به دلیل سابقه مدیریت در یک کارخانه چوب و کاغذ بوجود آمد تا شاید مدیری با تخصص مرتبط با این حوزه برمسند مدیریت این شرکت استراتژیک بنشیند، اما این جریان سازی ها به سمتی سوق پیدا کرد که در نهایت منجر به انتصاب مدیری جدید با تخصص غیرمرتبط‌تر شد.

به نظر می رسد این روزها برخی از دست ها در تلاشند تاروند رشد صنعت قیر ایران که طی چند سال گذشته به قدرتی در خاورمیانه بدل شده را با مشکلاتی مواجه کنند تا شاید سود آن به جیب بحرینی ها که رقیب جدی ایران در منطقه هستند برود. همان اتفاقی که این روزها در بسیاری از صنایع مطرح ایران چون صنعت نفت افتاده تا جاییکه عربستانی ها از توافق هسته ای ایران ابراز نگرانی می کنند و دلیل آن را باید در افزایش لجام گسیخته وابستگی  بودجه این کشور به درآمدهای نفتی جستجو کرد.

در حال حاضر به نظر می رسد این بازی در صنعت قیر نیز در حال انجام است تا جایی که یکی از بزرگترین تولید کنندگان قیرخاورمیانه این روزها با مشکلات مدیریتی دست و پنجه نرم می کند و در نهایت دود آن به چشم ایران و ایرانی خواهد رفت. بنابراین ضروری است هر چه سریعتر در تمام بخش های تاثیرگذار صنعت کشور تیم های کارشناسی برای تغییرات مدیریتی تشکیل شود و شاید به قول رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی شاید بد نباشد پیش از انتصاب هر مدیری مصاحبه ای تخصصی با آنان صورت بگیرد تا اقتصاد کشور بیش از این دچار آزمون و خطا نشود.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر