بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۰۴ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۸:۵۳
مدیر عامل شرکت سرمایه گذاری پارند عنوان کرد:

اولین هدف شاخص بورس با نگاه چارتیستی

پس از تداوم روند نزولی حدود هفت ماه گذشته در بورس، اکثر سهامداران و سرمایه گذاران در انتظار گزارش های عملکردی سه یا شش ماهه شرکت ها بودند تا ....
کد خبر : ۱۲۸۷۷۵
نویسنده :
کیوان فر
پس از تداوم روند نزولی حدود هفت ماه گذشته در بورس، اکثر سهامداران و سرمایه گذاران در انتظار گزارش های عملکردی سه یا شش ماهه شرکت ها بودند تا به افق بهتری از سرمایه گذاری های خود دست یابند. ارایه گزارش های عملکردی مطلوب و تحقق مناسب بودجه های برآوردی شرکت ها طی روزهای اخیر همزمان با روزهای پایانی فصل مجامع، واکنش مثبت بازار سرمایه را در پی داشته تا روند معاملات نسبت به هفته های گذشته رو به بهبود گذارد.

مدیر عامل شرکت سرمایه گذاری پارند با بیان این مطلب در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز اظهار داشت: در این مقطع و با وجود روند مثبت بورس طی روزهای گذشته، صحبت از برگشت شاخص کل مشکل است. اما در گام اول هدف 75 هزار و 800 واحد برای شاخص کل متصور می باشد. چراکه طبق نمودار زیر الگوی سر و شانه کف تشکیل شده که هدف مذکور را دنبال می کند.

اولین هدف شاخص بورس با نگاه چارتیستی

علی دهدشتی نژاد افزود: در حال حاضر در مسیر حرکتی این نماگر کانال نزولی شکسته شده است. اما روند آن هنوز به صورتی واضح و شفاف نیست که بتوان قطعی بودن تغییر روند معاملات و شکست روند نزولی را تأیید کرد.

این کارشناس بازار سرمایه مقاومت های بعدی این نماگر را سطوح 76 هزار و 800 و سپس 79 هزار واحدی دانست و یادآور شد، رقم 75 هزار و 500 بر سطح 61.8 فیبوناچی منطبق است و چنانچه شکسته شود، این نماگر به دنبال اهداف بالاتری خواهد بود. گرچه محدود 78 هزار و 500 واحد برای آن مقاومتی قوی محسوب می شود؛ چراکه شاخص در چندین مرحله به این سطح برخورد داشته و از نظر زمانی بیش از دو تا سه هفته در نزدیکی آن در نوسان بوده است و عبور از آن به منزله احتمال صعود تا سقف تاریخی شاخص کل خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه سرمایه گذاری با دید میان مدت و بلندمدت در شرایط کنونی موفقیت آمیز بوده و با بازدهی مناسب همراه خواهد شد، گفت: اینکه بازار در مقطع کنونی تغییر جهت خواهد داد یا خیر، برای سرمایه گذار با دید میان مدت و بلندمدت اهمیتی ندارد و افراد می توانند هم اکنون با اطمینان خاطر معامله کنند. اما در بازه زمانی کوتاه مدت نوسان گیران می توانند تا رشد شاخص تا محدوده 75 هزار و 800 واحدی بازدهی مطلوبی را از رشد قیمت سهام کسب کنند. چراکه سهام بسیاری در بازار هم اکنون زیر ارزش ذاتی خود هستند و احتمال تعدیل مثبت سودآوری بسیاری از آنها محتمل است.

دهدشتی نژاد گزارش عملکرد میان دوره ای گروه های پتروشیمی، دارویی و لاستیکی را مطلوب تر از سایر گروه ها ارزیابی کرد و گفت: احتمال تعدیل مثبت در شرکت هایی با وضعیت بنیادین مطلوب صنایع مذکور وجود داشته و عملکرد شرکت های این گروه بهتر از انتظارات پیش رفته است. سهام پالایشی ها نیز می توانند با توجه به سابقه اتفاقات مشابه اثرگذار برآنها و احتمال بالای رفع مشکلات کنونی این گروه با شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران، با اندکی تأخیر زمانی مورد اقبال واقع شوند.

مدیر عامل شرکت سرمایه گذاری پارند از امکان افزایش رفتار شناسایی سود توسط سهامداران در صورت ادامه رشد قیمت سهام در بازار سخن گفت و تأکید کرد: با توجه به افزایش تعداد کاربران آنلاین و افزایش نسبت سرمایه گذاران غیر حرفه ای در مقابل حرفه ای ها، فضای روانی اثرگذاری بالایی در بازار دارد و این گروه ها نقش بسزا و تعیین کننده ای را در روند معاملات ایفا می کنند که در مقاطعی ریزش قیمت ها را تشدید می نماید. اما نقطه مقابل ترس از شناسایی سود ناشی از فضای روانی موجود در بورس این است که هر چیز ارزان قیمتی دوباره کشف قیمت خواهد شد و حتی در صورت عدم تصویب قوانین جدید و بدون انجام اقدامات مؤثر در جهت بهبود روند بازار، افزایش فعالیت حرفه ای ها می توانست سرمایه گذاران غیر حرفه ای را دوباره ترغیب به معامله کند. چراکه نسبت قیمت به عایدی سهام در کل بازار از نزدیک 9 واحد به پنج و کمتر از آن رسیده و کاهش بیشتر قیمت ها متصور نبود.

دهدشتی نژاد در خاتمه سخنان خود با تأکید بر اینکه خاطره ریزش هفت ماهه قیمت ها در بورس در ذهن سرمایه گذاران به ویژه افراد غیر حرفه ای حک شده، عنوان کرد: با توجه به این ذهنیت به محض بروز روند منفی در قیمت ها، بسیاری فروشنده شده و با این رفتار ریزش را تقویت می کنند. اما در مقاطع کنونی شرایطی همانند دی ماه 92 و چند ماه بعدی آن تکرار نخواهد شد. گرچه در حال حاضر تنها 100 قدم جلوتر را می توان دید و امکان ارایه پیش بینی ها نسبت به شرایط آتی اندکی مشکل به نظر می رسد.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر