بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۰۴ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۶:۳۳
مستطيل شيشه اي تالار

لیدر جدید بورس در راه حافظ!!!

اولین روز از معاملات هفته جاری با نوسانات زیاد شاخص بورس همراه بود بطوریکه شاخص طی روز جاری بیش از دوبار نوسانات مثبت و منفی را تجربه کرد و در پایان پوست موز دو شرکت ایران خودرو و "تاپیکو" سبب لیز خوردن شاخص کل شد و افت اندکی بیش از یک واحدی ماحصل فعالیت نماگر بازار طی روز جاری شد.
کد خبر : ۱۲۸۸۳۵
نویسنده :
آموخته
با اتمام ساعات معاملات روز شنبه 93.05.04 شاخص بازار اول (تالار اصلي) با 69 واحد رشد به رقم 55447 واحد رسيد. عکس این وضعيت را در شاخص بازار دوم (تالار فرعي) شاهد هستيم بطوريكه شاخص تالار فرعي در اين روز با ثبت 447 واحد کاهش عدد 145272 واحد را تجربه كرد. شاخص كل بورس نيز در روز جاري با یک واحد افت به رقم 74840 واحد رسيد.

همچنین در این روز ملی صنایع مس ایران با 74 واحد افزایش شاخص، بیشترین تأثیر مثبت را بر جا گذاشت و در مقابل نفت و گاز و پتروشیمی تأمین با 32 واحد کاهش، بیشترین تأثیر منفی را بر روی شاخص داشت.

شاخص فرابورس نیز با دو واحد منفی به رقم 793 واحد رسید.

در این شرایط امروز نفت ایرانول با 0.41 واحد رشد شاخص فرابورس بیشترین تأثیر مثبت را برجا گذاشت و در مقابل پتروشیمی زاگرس با 0.86 واحد کاهش آن، بیشترین تأثیر منفی را بر این نماگر در پی داشت.

گفتني است ارزش كل معاملات در بازار بورس به رقم 2545 میلیارد ریال و ارزش کل معاملات در بازار فرابورس به رقم 1559 میلیارد ریال رسید.

اولین روز از معاملات هفته جاری با نوسانات زیاد شاخص بورس همراه بود بطوریکه شاخص طی روز جاری بیش از دوبار نوسانات مثبت و منفی را تجربه کرد و در پایان پوست موز دو شرکت ایران خودرو و "تاپیکو" سبب لیز خوردن شاخص کل شد و افت اندکی بیش از یک واحدی ماحصل فعالیت نماگر بازار طی روز جاری شد.

بنابر گزارش بورس نیوز، در معاملات روز جاری جو نزولی و منفی بر بازار سرمایه حاکم بود و اغلب فعالان حقیقی و حقوقی بازار بیشتر فروشنده بودند تا خریدار هرچند که بازهم سهم حقوقی ها در فروش سهام بیشتر از حقیقی ها بوده اما علت روند نزولی قیمت سهام شرکت ها به عقیده اهالی تالار، تداوم نگاه نوسان گیری با کمک نمودارهای تکنیکال بود چونکه گفته می شد امروز شاخص بورس باید از سد مقاومت 74900 واحد باید عبور می کرد که این اتفاق رخ نداد و به قول چارتیست ها شاخص پس از برخورد به مقاومت عقب نشینی کرد و احتمالاً باید منتظر یک اصلاح کوتاه مدت از سوی شاخص بورس باشیم.

اما این مطالب در حالی عنوان می شود که برخی از اهالی تالار نیز معتقدند عامل ریزش قیمت اغلب سهام شرکت ها نزدیک شدن به زمان تعطیلات عید فطر و همسو شدن آن با تعطیلات رسمی کشور می باشد که این موضوع عاملی شد برای تمایل سرمایه گذاران به نقد کردن اغلب سهام موجود در پرتفوی.

نگاهی گذرا به چند گروه بورسی

فلزات اساسی: در پایان هفته گذشته قیمت جهانی مس حرکت قابل توجهی را به نمایش گذاشت تا بهانه ای باشد برای تک شرکت مسی فعال بورسی به جهت رشد قیمت و جلب توجه بازار به خود البته همین روند را در فلز روی نیز نظاره گر بودیم. اهالی تالار انتشار گزارشات اقتصادی ایالات متحده و چین را در کنار کاهش موجودی انبارهای بازار فلزای لندن را در این افزایش قیمت بی تأثیر نمی دانند.

گروه دارویی: در کوتاه مدت روندی صعودی را از خود برجای گذاشتند که البته بی تأثیر از گزارشات خوب و امیدوار کننده آنها نبود اما به هر حال بورس ایران است و روندهای هیجانی که از هیچ منطقی تبعیت نمی کند.

گروه پالایشی: می توان گفت که سهامداران صبور این گروه احتمالاً بزودی مزد صبر خود را خواهند گرفت. سرانجام این شرکت ها با ملی پخش به توافق رسیدند و بحث فرمول نرخ نفت خام آنها به همان نحوی تغییر کرد که مدنظر پالایشی ها بود. اهالی تالار منتظر بازگشت لیدر گروه یعنی "شبندر" هستند تا ببینند چه در مشت خود برای بازپس گیری لیدری از گروه خودرویی بورس دارد. به جرأت می توان گفت که اگر قرار بر حرکت این گروه باشد هیچ چیز از گروه خودرو در حاشیه سازی و ابهام و حرکات نامتعارف کم ندارد. شاید به همین دلیل اصلی ترین رقیب گروه خودرو برای به دست گیری لیدری بورس محسوب می شود.

گروه لیزینگی: گزارش مدیران "ولساپا" برای سه ماهه نخست امسال نه تنها قیمت سهام این شرکت را به باد داد بلکه هرچه دیگر مدیران شرکت های لیزینگی بورس رشته بودند تبدیل به پنبه کرد. این شرکت علی رغم شایعاتی که مبنی بر تعدیل سود قابل توجه آن در گزارش سه ماهه را داشت در گزارش اعلامی خود به سازمان بورس خبر از پوشش 11 درصدی سود پیش بینی شده خود در سه ماهه اول داد، گزارشی که خیلی از فعالان بازار بر روی آن حرف دارند، ناگفته نماند که سایپا با عملکرد به خود نه تنها مجموعه خود و شرکت های تحت مالکیت را بحران مالی کشانده بلکه سبب به هم ریختن بازار سرمایه نیز شده است. تا به این لحظه ناامید کننده ترین گزارشات مربوط به گروه خودروسازی سایپا به همراه زیرمجموعه هایش بوده است، البته اهالی بازار اعتقاد دارند که بزودی بازار سرمایه و حتی خود شرکت های فعال در گروه خودرویی بورس راه خود را از "خساپا" جدا خواهند کرد.

گروه پتروشیمی: بسیار سعی شد تا این گروه را برای کشاندن ارابه بورس بیدار کنیم اما نشد، البته شاید این گروه یکی منطقی ترین گروه های موجود بازار سرمایه برای در اختیار گرفتن عنوان لیدری از لحاظ بنیادی باشد اما فعلاً نگاه بازار سرمایه بلندمدت نیست و تنها گروهی می تواند لیدر شود که در کوتاه مدت حرفی برای گفتن داشته باشد.

در پایان برخی از اهالی تالار معتقدند که شاید بتوان به روزهای بعد از تعطیلات عید فطر و دو ماه آخر فصل تابستان امیدوار بود.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر