بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۰۵ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۲:۱۸
معاون حسابداری مدیریتی شرکت نفت بهران عنوان کرد:

افزایش نرخ روغن موتورها در دستورکار سندیکا

شرکت بودجه برآوردی خود را بگونه ای ارایه کرده که بدون اعمال نرخ های جدید نیز سود هر سهم به طور کامل محقق شود، اما دریافت مجوز افزایش نرخ ها موجب تحقق مطلوب تر پیش بینی ها خواهد شد.
کد خبر : ۱۲۸۸۸۱
نویسنده :
کیوان فر
تحقق 865 ریال سود به ازای هر سهم طی عملکرد سه ماهه شرکت نفت بهران همزمان با پوشش 19 درصدی بودجه برآوردی سال مالی 93 در حالی منتشر شده که "َشبهرن" نزدیک به 360 میلیارد تومان فروش محقق کرده است.

معاون حسابداری مدیریتی شرکت نفت بهران در خصوص عملکرد سه ماهه اول سال 93 به خبرنگار بورس نیوز اظهار داشت: کاهش مقدار تولید و فروش طی دوره سه ماهه اول امسال دلیل این میزان پوشش بودجه می باشد، اما این امر طبیعی بوده و در فصل های بعدی جبران خواهد شد. به گونه ای که انتظار می رود پوشش دهی کامل سود هر سهم طی ماه های آتی به وقوع بپیوندد.

نیک نهاد پیرامون موضوع افزایش نرخ ها و احتمال دریافت مجوزهای لازم گفت: افزایش نرخ ها می تواند تورم های موجود در کشور را جبران کند؛ در این راستا سندیکای فرآورده های روغنی و روانکارها نیز این برنامه را در دستور کار خود قرار داده، اما در این دولت برنامه خاصی در رابطه با افزایش نرخ محصولات به صورت جدی مطرح نیست.

وی افزود: شرکت بودجه برآوردی خود را بگونه ای ارایه کرده که بدون اعمال نرخ های جدید نیز سود هر سهم به طور کامل محقق شود، اما دریافت مجوز افزایش نرخ ها موجب تحقق مطلوب تر پیش بینی ها خواهد شد.

وی از ارایه اسناد و مدارک لازم جهت دریافت این مجوزها توسط سندیکای صنفی این صنعت خبر داد و افزود: فرآیند کارشناسی در این رابطه انجام شده، اما به نظر می رسد در دولت یازدهم دریافت مجوزها چندان راحت نباشد.گرچه روال هر ساله شرکت بر این اساس است که سطح امنیت و تعهد به سهامداران را بابت تحقق صد در صدی سود برآوردی رعایت کند.

وی مهمترین ویژگی "شبهرن" در مقایسه با سایر رقبا را امکان تغییر در ترکیب فروش محصولات و فرآورده ها عنوان کرد و افزود: شرکت این قابلیت را نسبت به هم گروهی هایش دارد که ترکیب فروش محصولات خود را تغییر داده و از این طریق به فروش برآوردی در بودجه سال مالی 93 دست یابد. البته عملکرد سه ماهه اول امسال نسبت به دوره مشابه سال پیش از آن مطلوب تر بوده که ناشی از کاهش هزینه های مالی می باشد.

این مقام مسئول پیرامون افزایش نرخ لوبکات مصرفی به دلیل تغییر نحوه محاسبه قیمت ها از ارز مبادله ای به آزاد تصریح کرد: نرخ لوبکات مصرفی از ابتدای سال جاری تاکنون به طور میانگین حدود 1730 تومان در هر کیلو یا به عبارتی 1650 تومان به ازای هر لیتر بوده که نسبت به سال قبل حدود پنج درصد رشد یافته است. این روند گرچه طبیعی بوده، اما نکته مهم در این است که لوبکات را به دو دلیل نمی توان دپو کرد؛ اول اینکه این فرآورده سهیمه بندی بوده و دوم اینکه نمی توان ماهانه حدود 30 تا 40 میلیون لیتر لوبکات مصرفی را ذخیره کرد. حال آنکه اساس فرآینده تولید "شبهرن" در مصرف لوبکات است و افزایش نرخ این محصول در پی تغییر فرمول قیمت گذاری برخی فرآورده ها با ارز آزاد، می تواند منجر به افزایش نرخ فروش روغن های صنعتی و روانکارها شود. گرچه بدون دریافت مجوز تحقق این امر امکان پذیر نیست.

نیک نهاد به برنامه افزایش سرمایه 212.5 درصدی از محل آورده نقدی سهامداران اشاره کرد و گفت: قرار بود این برنامه از محل سود انباشته اجرایی شود، اما به دلیل مخالفت سهامدار عمده مبنی بر عدم تقسیم سود نقدی در مجمع، این احتمال وجود دارد تا سرمایه شرکت از محل آورده نقدی سهامداران افزایش یابد که این امر مستلزم دریافت مجوز و طی مراحل قانونی از سازمان بورس است.

وی تأکید کرد: افزایش سرمایه تا مبلغ 2040 میلیارد ریال بابت اجرای طرح های توسعه ای جدیدی است که تأثیر مطلوبی بر افزایش ظرفیت تولید روغن دارد و در صورت اجرا تا یکسال آتی وارد مدار تولید می شود.

در خاتمه، معاون حسابداری مدیریتی "َشبهرن" در پاسخ به سوال خبرنگار ما پیرامون علت برآورد دلار 2510 تومانی برای فروش صادراتی سال 93 و پایین بودن این نرخ در مقابل قیمت ها در مرکز مبادلاتی و نیز بازار آزاد گفت: تمامی شرکت ها در زمان ارایه اولین پیش بینی ها مجبورند برای سیستم داخلی خود نرخی را در نظر بگیرند و در صورت نیاز تا پایان سال مالی نسبت به تعدیل و اصلاح آن اقدام کنند. در همین راستا تحقق فروش صادراتی با نرخی بالاتر از برآوردها، تا پایان سال به عنوان درآمد حاصل از تسعیر ارز شناسایی خواهد شد.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر