بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۰۵ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۶:۴۰
مستطيل شيشه اي تالار

یادش بخیر

بازار امروز اندکی متعادل تر و مطلوب تر از روز گذشته بود امروز اگرچه روند تعادلی در اغلب سهام شرکت ها به چشم می خورد اما این روند بیشتر در نوسانات مثبت و با رشد قیمتی اکثر شرکت های فعال در گروه های مختلف بورسی همراه بود که در نهایت منجر به افزایش اندک شاخص کل به میزان 7.7 واحد شد.
کد خبر : ۱۲۸۹۲۰
نویسنده :
آموخته
با اتمام ساعات معاملات روز یکشنبه 93.5.5 شاخص بازار اول ( تالار اصلي ) با چهار واحد افت به رقم 55442 واحد رسيد. عکس این وضعيت را در شاخص بازار دوم (تالار فرعي) شاهد هستيم بطوريكه شاخص تالار فرعي در اين روز با ثبت 82 واحد رشد عدد 145354 واحد را تجربه كرد. شاخص كل بورس نيز در روز جاري با هفت واحد افزایش به رقم 74848 واحد رسيد.

همچنین در این روز گروه مپنا با 45 واحد افزایش شاخص، بیشترین تأثیر مثبت را بر جا گذاشت و در مقابل سرمایه گذاری غدیر با 19 واحد کاهش، بیشترین تأثیر منفی را بر روی شاخص داشت.

شاخص فرابورس نیز با سه واحد افزایش به رقم 796 واحد رسید.

در این شرایط امروز پتروشیمی مارون با دو واحد رشد شاخص فرابورس بیشترین تأثیر مثبت را برجا گذاشت و در مقابل سهامی ذوب آهن اصفهان با 0.67 واحد کاهش آن، بیشترین تأثیر منفی را بر این نماگر در پی داشت.

گفتني است ارزش كل معاملات در بازار بورس به رقم 2497 میلیارد ریال و ارزش کل معاملات در بازار فرابورس به رقم 651 میلیارد ریال رسید.

بازار امروز اندکی متعادل تر و مطلوب تر از روز گذشته بود امروز اگرچه روند تعادلی در اغلب سهام شرکت ها به چشم می خورد اما این روند بیشتر در نوسانات مثبت و با رشد قیمتی اکثر شرکت های فعال در گروه های مختلف بورسی همراه بود که در نهایت منجر به افزایش اندک شاخص کل به میزان 7.7 واحد شد.

براساس گزارش بورس نیوز، در حال حاضر یکی از مهمترین دغدغه های به وجود آمده در بورس مربوط به یکی از بندهای بسته حمایتی دولت برای خروج از رکود غیر تورمی است، بند درآمدهای مالیاتی، چراکه براساس این بسته پیشنهادی شرکت هایی که در مجامع خود سود نقدی کمتری توریع کنند از معافیت مالیاتی بیشتری برخوردار می شوند و این موضوعی است که سبب گمراهی و ایجاد حرف و حدیث هایی در بین اهالی تالار شده است.

به گفته برخی از فعالان بازار سرمایه این موضوع می تواند سبب کاهش خروج نقدینگی از شرکت ها و استفاده از سودهای اندوخته به دست آمده از این محل برای اجرای طرح های توسعه ای شود که در بلندمدت افزایش سودآوری را برای شرکت ها به ارمغان خواهد آورد اما به اعتقاد برخی دیگر از اهالی تالار این امر موجبات خروج پول از بورس و ورود آن به بازار دیگر را در پی دارد چراکه هم اکنون یکی از موارد انگیزشی در بورس برای سرمایه گذاری سود نقدی شرکت ها در مجامع خود می باشد که با این اقدام این انگیزه در بورس از بین خواهد رفت همچنین همیشه مسئولین سهامداران را به سرمایه گذاری بلندمدت با دید کسب سود نقدی در مجامع دعوت کرده اند که این نیز عملاً منتفی خواهد شد چراکه با این روش حتی اگر شرکتی در سال با تعدیل سود بیش از 200 درصدی هم همراه شود اما در مجمع کمترین میزان قابل تقسیم را در بین سهامداران توزیع خواهد کرد و عملاً سهامداران باید به جای نگاه بلندمدت یکساله از این پس با دید بیش از 2 تا سه سال تصمیم به خرید سهام بگیرند که در این بین اگر هزینه فرصت سرمایه گذاری و ریسک موجود در بورس را لحاظ کنیم شاید سودی که به دست می آید کمتر و یا برابر با بانک باشد چون از این به بعد نه تنها شرکت های بورسی در مجامع خود سود نقدی قابل قبول برای سهامداران را تقسیم نخواهند کرد بلکه احتمال پنهان سازی سود نیز وجود دارد که این موضوع می تواند در ردای نگاه محتاطانه خود را نمایان سازد، باید قبول کرد که این یک واقعیت است.

واقعیت این است که با اجرای این طرح صاحبان عمده سهام شرکت ها و مالکان اصلی بیشترین بهره را در کوتاه مدت خواهند برد و سهامدار خرد و جزء کمترین منفعت را خواهد دید. گذشته از این موارد به نظر می رسد با اجرای این طرح شور و پویایی بازار دستخوش تغییراتی گردد.

چند نکته صرفاً جهت اطلاع

مپنا: حجم معاملات و اقبال بازار به این شرکت امروز اهالی تالار را شوکه کرد. مپنا در بهترین حالت و شرایط بازار طی ماه های اخیر نتوانسته بود نظر سرمایه گذاران را به خود جلب کند حالا چه شده که اینگونه برای این شرکت متقاضی آمده جای سوال دارد البته نکته مهم معاملات امروز این سهم حضور حقوقی ها به عنوان بیشترین عرضه کننده و حضور حقیقی ها به عنوان بالاترین متقاضی می باشد ناگفته نماند کنتورسازی هم امروز با توجه به جو ایجاد شده در گروه برقی ها روند صعودی در پیش گرفت که برای سهام این شرکت هم تماماً حقیقی ها خریدار بودند، امروز یک زمزمه هایی از پرداخت بخشی از مطالبات این شرکت ها از سوی دولت شنیدیم که هنوز رسماً تأیید نشده امیدواریم این خبر صحت داشته باشد هرچند که اگر خبر مذکور درست هم باشد امیدی به اطلاع رسانی شفاف از سوی مدیرانشان نداریم. کلاً عادت به گفتن کلمه نداریم دارند.

گروه انبوه سازی و مستغلات: دوستان عزیز به ما انتقاد کردند که چرا چشم دیدن رشد قیمتی سهام این گروه را ندارید، آقاجان به خدا قسم اصلاً اینگونه که شما فکر می کنید نیست ما همیشه گفته ایم بیشترین افت قیمت طی ماه های اخیر از آن این گروه بوده و سهام پرپتانسیل با پی بر ای پایین هم در بین آنها کم نیست امروز هم از دیدن رشد مجدد قیمت سهام اغلب شرکت های این گروه خوشحال شدیم و امیداریم تداوم داشته باشد اما همچنان به سهامداران عمده این شرکت ها گلایه داریم چون در زمان افت قیمت های سنگین سهامشان خبری از سایه حمایتی آنها بر سر سهامدارانشان نبود.

گروه کاشی و سرامیک: کلاً پنج تا شرکت توی این گروه هست که همه از روند هم تبعیت می کنند انصافاً هم اگر بخواهند بازدهی بدهند کم نمی گذارند، اما فقط باید شانس بیاری گیر بعضیاشون نیفتی. راستی قابل توجه دست اندرکاران "کحافظ" لطفاً اگر قرار است در شرکت خبری نباشد و گزارش شفاف سازی بدهید که اصلاً خبری نیست، خواهشمندیم قبل بازدهی چند صد درصدی این کار را انجام دهید تا کسی متضرر نشود.

گروه قندی: هر وقت اهالی تالار اسم این گروه را می شنوند اولین جمله ای که به زبان می آورند "یادش بخیر" است، یه زمانی گروهی بودن برای خودشون، یک تنه کل لیدرهای بازار را حریف بودند، چه رشد قیمت هایی هم کردند. اما از اول قندی ها گروه بتا منفی بورس بودند، هر وقت بازار منفی می شد حداقل یکی دو تا سهم قندی توی پرتفوی اهالی تالار پیدا می شد، امروز همه شرکت های این گروه با صف خرید همراه بودند و یه جورایی یادآور خاطرات گذشته شدند اما این کجا و آن کجا.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
یوسف
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۰۵ مرداد ۱۳۹۳ - ۲۲:۴۸
با سلام دوست عزیز وتشکر از زحمات بی دریغ جنابعالی دوست عزیز لطفا بافرارسیدن مجامع و تقسیم سود شرکتها چگونگی پرداخت آن برای ما سهامداران جز معطلی شده است . مثلا بانک دی سود تعین شده را معلوم نیست چگونه پرداخت میکند . خواهش مکینم زنگ بزنیدوسوال کنید. دراین خصوص مطلبی رابنویسید.