بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۰۶ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۱:۱۵
مدیر سرمایه گذاری پترول خبر داد:

افزایش 19 درصدی قیمت کود اوره

با توجه به شرایط بین المللی و احتمال ریسک در عدم فروش کود اوره صادراتی بر همین اساسی کود اوره صادراتی از ایران با قیمت پایین تری نسبت به سایر کشورهای حوزه خلیج فارس به فروش می رسد.
کد خبر : ۱۲۸۹۳۶
نویسنده :
محمدآموخته
در حال حاضر هر کیلو کود اوره با قیمت 612 تومان محاسبه می گردد که با اعلام نرخ جدید فروش کود اوره شاهد افزایش 19 درصدی خواهیم بود و هر کیلو کود اوره با قیمتی در حدود 728 تومان محاسبه خواهد شد.

طی روزهای اخیر، مدیر کنترل تولید شرکت ملی صنایع پتروشیمی در گفتگو با رسانه ها از اعلام قیمت نهایی کود اوره خبر داده و خاطر نشان کرده که دولت می بایست از ابتدای تیر ماه سال جاری قیمت خرید کود اوره از پتروشیمی ها را مشخص می کرد.

براساس این گزارش با توجه به تولید مازاد در داخل کشور و صادرات 50 درصدی کود اوره به خارج از کشور که نشان از تأمین نیاز داخلی از کود اوره می باشد در همین راستا مدیر سرمایه گذاری "پترول" در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز ضمن بیان مطالب فوق اظهار داشت: مصرف کود اوره در داخل کشور سالیانه یک میلیون و 600 هزار تن می باشد و مابقی آن به کشورهای دیگر صادر می شود.

محمدعلی محصصی در ادامه افزود: با توجه به شرایط بین المللی و احتمال ریسک در عدم فروش کود اوره صادراتی بر همین اساسی کود اوره صادراتی از ایران با قیمت پایین تری نسبت به سایر کشورهای حوزه خلیج فارس به فروش می رسد.

وی در خصوص مبنای قیمت گذرای کود اوره در داخل کشور گفت: هم اکنون هر یک کیلو کود اوره در داخل کشور با قیمت 612 تومان محاسبه می گردد ولی با اعلام نرخ جدید از سوی دولت شاهد افزایش 19 درصدی در قیمت هر کیلو کود اوره خواهیم بود.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: مازاد تولید کود اوره صادراتی به کشورهای خارجی بستگی به قیمت گذاری فوب خلیج فارس دارد زیرا قیمت فوب بندرعباس با قیمت فوب بندر امام مشابه نمی باشد و برهمین اساس صادرات با یک نرخ واحد انجام نمی پذیرد.

مدیر سرمایه گذاری پترول به شایعات اخیر مبنی بر آزادسازی قیمت کود اوره اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه کشاورزان بخش عمده ای از مصرف کود اوره را به خود اختصاص داده اند و همواه مورد حمایت دولت قرار گرفته اند برهمین اساس آزادسازی قیمت کوره به طور همزمان بحث انگیز می باشد ولی با توجه به برنامه های دولت در آزادسازی نرخ ارز محصولات پتروشیمی می بایست با یک برنامه ریزی بلندمدت آزادسازی کود اوره در بحث کشاورزی نیز اعمال گردد.

محصصی در ادامه خاطر نشان کرد: با آزادسازی قیمت کود اوره در بلندمدت دولت از طریق دیگری حمایت های خود را در بخش کشاورزی انجام می دهد و جای هیچگونه نگرانی برای کشاورزان وجود ندارد.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر