بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۰۶ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۸:۵۷
کد خبر : ۱۲۸۹۶۰
گروه بورس:قائم مقام شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی گفت: فرمول قیمت‌گذاری برای فرآورده‌های نفتی بر‌اساس فرمول جدید که قرار بود به سال گذشته نیز تسری یابد، از دستور کار کنار گذاشته شد.
شاهرخ خسروانی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس اظهار کرد: ابلاغ بحث محاسبه قیمت خرید فرآورده‌های نفتی بر اساس کیفیت آنها مربوط به سال 93 است و قرار بود به سال 92 نیز تسری پیدا کند که طبق مصوبه هیات دولت قرار شد این تسری انجام نشود و تنها در سال 93 عملیاتی شود. وی افزود: وزارت نفت بر اساس دستورالعمل‌ها تصمیم گرفته بود محاسبات کیفی‌سازی را به سال 92 تسری دهد؛ اما با توجه به تصمیم هیات دولت قرار شد محاسبه قیمت فرآورده بر‌اساس کیفیت تنها در سال 93 عملیاتی شود. به گزارش «دنیای اقتصاد»، رفع برخی موانع بر سر برگزاری مجامع شرکت‌های این گروه با گذشت تقریبا 4 ماه از سال، بالاخره موجب شد تا هیات دولت در نهایت فرمول قیمت‌گذاری محصولات پالایشگاهی براساس کیفیت را از سال جاری جایگزین فرمول سال 92 کند. بر‌اساس اخبار رسیده پالایشگاهی‌ها به‌دلیل اختلاف بر سر قیمت‌گذاری همچنان نتوانسته‌اند صورت‌های مالی خود را ارائه‌ دهند تا در نهایت در نشستی بین رئیس سازمان بورس و وزیر نفت، مقرر شد این اختلافات به منظور بازگشایی راهی برای برگزاری مجامع کنار گذاشته شوند. بر‌اساس قانون باید نرخ نفت خام و میعانات گازی 5 درصد زیر نرخ فوب خلیج‌فارس به پالایشی‌ها داده و محصولات آنها نیز به نرخ فوب از آنها خریداری شود که در عمل به جای نرخ 103 دلاری نفت خام، فاکتور 110 دلاری برای آنها تنظیم شده است و گفته شده به بهانه افت کیفیت، نرخ خرید از آنها نیز کمتر از فوب خلیج‌فارس است.
پالایشی‌ها از این رهگذر فشار زیادی را از سوی وزارت نفت تحمل کرده‌اند؛ هرچند برخی مزایا نیز ایجاد شده، به‌طور مثال پالایشگاه تهران از این رهگذر EPS 7900 تومانی داده است. در این راستا قائم‌مقام پالایش و پخش گفت: وزارت نفت بر اساس دستورالعمل‌ها تصمیم گرفته بود محاسبات کیفی‌سازی را به سال 92 تسری دهد؛ اما با توجه به تصمیم هیات دولت قرار شد محاسبه قیمت فرآورده بر‌اساس کیفیت تنها در سال 93 عملیاتی شود.
قائم‌مقام شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ادامه داد: درباره اعداد و ارقام مالی اطلاع دقیقی نداریم و مسوولیت مالی این مصوبه برعهده امور مالی شرکت ملی نفت است. وی اضافه کرد: مسوولیت پالایش و پخش اعمال یک فرمول بر‌اساس کیفیت محصولات تولیدی بوده است.
وی تاکید کرد: پالایش و پخش در این باره راسا عمل نکرده و بسیاری از مسائل‌ مالی برعهده امور بین‌الملل شرکت ملی نفت است؛ چرا‌که آنها از قیمت یادشده فرآورده‌های نفتی خبر دارند.
خسروانی گفت: ما متولی توزیع و تولید فرآورده‌های نفتی هستیم؛ اما این مساله مجموعا در یک کمیته در وزارت نفت شامل معاونت هیدروکربوری وزارت نفت، امور بین‌الملل شرکت ملی نفت و پالایش و پخش تعیین تکلیف شده است.
وی تاکید کرد: امسال بر‌اساس دستور‌ وزیر محاسبه قیمت فرآورده‌های پالایشگاه‌ها بر‌اساس کیفیت آنها انجام می‌شود.
قائم‌مقام پالایش و پخش ادامه داد: این الگو برای 5 فرآورده اصلی و سوخت هوایی تنظیم شده است و فرآورده‌های ویژه تولیدی پالایشگاه‌ها را که در بورس کالا و بورس انرژی مبادله می‌شوند، در‌بر‌نمی‌گیرد.
وی افزود: تکلیف کیفی‌سازی در رابطه با بنزین فاکتورهایی چون عدد اکتان، گوگرد، بنزن و آروماتیک را در بر می‌گیرد و در رابطه با گازوئیل نیز تنها گوگرد در قیمت پرداختی به پالایشگاه‌ها عامل تاثیرگذار است.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر