بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۰۶ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۶:۱۲
بازار سرمایه در آخرین روز از ماه مبارک رمضان شاهد رونق قابل قبولی در حجم و ارزش معاملات بود بطوریکه بیش از 237 میلیارد تومان ارزش معاملات سهام در دو بازار بورس و فرابورس بود.
کد خبر : ۱۲۸۹۹۷
نویسنده :
آموخته
با اتمام ساعات معاملات روز دوشنبه 93.05.06 شاخص بازار اول ( تالار اصلي ) با 112 واحد رشد به رقم 55554 واحد رسيد. همین وضعيت را در شاخص بازار دوم (تالار فرعي) شاهد هستيم بطوريكه شاخص تالار فرعي در اين روز با ثبت 277 واحد افزایش عدد 145631 واحد را تجربه كرد. شاخص كل بورس نيز در روز جاري با 149 واحد رشد به رقم 74997 واحد رسيد.

همچنین در این روز گروه مپنا با 58 واحد افزایش شاخص، بیشترین تأثیر مثبت را بر جا گذاشت و در مقابل توسعه معادن و فلزات با 16 واحد کاهش، بیشترین تأثیر منفی را بر روی شاخص داشت.

شاخص فرابورس نیز با 0.30 واحد افت به رقم 796 واحد رسید.

در این شرایط امروز نفت ایرانول با 0.44 واحد رشد شاخص فرابورس بیشترین تأثیر مثبت را برجا گذاشت و در مقابل پتروشیمی مارون با یک واحد کاهش آن، بیشترین تأثیر منفی را بر این نماگر در پی داشت.

گفتني است ارزش كل معاملات در بازار بورس به رقم 2353 میلیارد ریال و ارزش کل معاملات در بازار فرابورس به رقم 620 میلیارد ریال رسید.

شاخص بورس طی معاملات امروز تا سه قدمی مدار 75 هزار واحدی پیش رفت اما موفق به ورود در این مدار نشد تا همه نگاه ها به آغاز معاملات بورس بعد از تعطیلات عید سعید فطر دوخته شود، معاملاتی که به زعم اغلب کارشناسان بازار سرمایه می تواند آغازگر فصل جدیدی از فعالیت این بازار در سال 93 باشد هرچند که باید مدنظر داشت انتظارات را باید متناسب با شرایط و واقعیات موجود داشته باشیم.

براساس گزارش بورس نیوز، بازار سرمایه در آخرین روز از ماه مبارک رمضان شاهد رونق قابل قبولی در حجم و ارزش معاملات بود بطوریکه بیش از 237 میلیارد تومان ارزش معاملات سهام در دو بازار بورس و فرابورس بود.

همچنین به نظر می رسد با اطلاع رسانی بیشتر از بسته حمایتی دولت برای خروج از رکود غیر تورمی این موضوع برای سرمایه گذاران شفاف تر شده و قدرت تصمیم گیری اهالی بازار برای انتخاب صنایع برتر بالاتر رفته است.

چند نکته صرفاً جهت اطلاع

گروه رایانه و فعالیت های وابسته: واقعاً گروهی آرام و بی حاشیه است، در اغلب تجربیات گذشته به نتیجه ای جز سودآوری در بلندمدت دست پیدا نمی کنیم، معمولاً روند صعودی و نزولی آن به گونه ای انجام می پذیرد که کمتر حاشیه ای را برای سهام فعال این گروه شاهد هستیم. در حال حاضر اکثر شرکت های این گروه هم مجمع خود را برگزار کرده اند و هم افزایش سرمایه داده اند به همین خاطر به نظر می رسد دیگر کاری عقب افتاده نداشته و در حال تدارک برای آغاز روند یکساله خود می باشند، لیدر گروه "رانفور" است که انصافاً تا به امروز شایستگی لازم را نیز داشته است.

بیمه ای ها: شرکت های خوبی هستند، کسی به آنها کاری نداره آنها هم به کسی کار ندارند. جالب است بدانید از بین 8 شرکت فعال در این گروه قیمت سهام 6 شرکت زیر 200 تومان می باشد البته بیمه البرز که لب مرز حرکت می کند و همین روزاست که به زیر قیمت اسمی سقوط کند، تصمیم داریم طی روزهای آینده بیشتر سراغ این گروه برویم یعنی یه جورایی قصد داریم کمی کار به کارشان داشته باشیم، اینطور نمیشه که بالاخره این شرکت ها هم سهامدار خرد دارند و این بندگان خدا هم گناه نکردند سهام بیمه ای خریده اند، فعلاً تا همین جا را داشته باشید، بزودی خدمت میرسیم.

گروه سرمایه گذاری ها: اول از هر صحبتی بد نیست که یک انتقاد دسته جمعی از گروه مذکرو داشته باشیم، انتقاد از چی؟ از اینکه واقعاً تا کی باید نگاه کهنه و قدیمی در بین مدیران این گروه دیده شود، تا کی باید سهامداران مدیریت منسوخ شده در اغلب شرکت های این گروه را تحمل کنند؟ اصلاً یک سوال اساسی تر، نقش این شرکت ها در بازار سرمایه چیست؟ بازار مثبت میشه این گروه منفی معامله میشه، بازار منفی میشه این گروه هم از خدا خواسته منفی تر از بازار معامله می شوند، وقتی از مدیراش سؤال می کنی که چرا وضعیت اینگونه است با اعتماد به نفس تمام پاسخ می دهند که "ما سرمایه گذاری هستیم نباید به ما کوتاه مدت نگاه کرد ما سهام داری میکنیم و سهامدارای ما هم باید تا مجمع ما سهامداری کنند"، ما هم حرف این مدیران را گوش می کنیم اما وقتی به مجامع آنها نگاه می کنیم می بینیم که سهامدار بیچاره آنها از مجمع هم دست خالی بر می گرده یعنی دریغ از یه سود درست و درمون که کف دست سهامدارانش بذاره در مجموع نتیجه این می شود که با این روش مدیران، سهام شرکت سرمایه گذاری یعنی وقت تلف کردن یعنی جا موندن از کل بازار و فرصت های موجود.

جالبه که حداقل نصف بیشتر شرکت های سرمایه گذاری 70 درصد کل بازار را در پرتفوی خود دارند، آنهم چه پرتفویی، قیمت تمام شده سهام شرکت های داخل پرتفوی را که می بینی اشک در چشمانت حلقه می زند البته نه بخاطر پرتفوی شرکت ها بلکه به خاطر یادآوری سال های کودکی و نوجوانی، شرکت سال 72 سهم خریده 4000 تومان الان شده 120 تومان که هیچ جالبه که نه یک دونه از تعدادش کم شده و نه یک دونه اضافه شده بعد با کلی افزایش سرمایه و سود نقدی و چیزای دیگه که حساب می کنی هنوز شرکت کلی تو ضرره، وقتی هم که علت را می پرسی دوباره همان جواب را می شنوی: "بازار همین است دیگه، ما که نوسان گیر نیستیم دیدمان سرمایه گذاری هست" آخه عزیر بردار حالا یکی نیست از شما حساب کتاب بخواهد که نباید ...

الان ما نفهیدیم بازدهی شرکت سرمایه گذاری باید کمتر از بازار باشد یا بیشتر از بازار؟ خدا را شکر حمایت از زیرمجموعه های خود که نمی کنید، سهم جدید هم که به پرتفوی اضافه نمی کنید، برنامه ای هم که برای قیمت سهامتان ندارید پس به چه دلیل در بازار حضور دارید، آخه شرکت اینقدر ساکن، اینقدر بی تحرک، اینقدر ... آدم می مونه چی بگه، آخه برادر من این همه صندلی هیأت مدیره تو شرکت های مختلف گرفتی به کجا رسیدی؟ بابا یکم آپدیت کنید خودتون رو، حرص آدم رو در می آورید.

سیمانی ها: مخلص و ارادتمند هرچی پیرمرد فرتوت و بی حال و حوصله هم هست هستیم. باز خدا را شکر پارسال این قیمت دلار یه حرکتی به این گروه داد. امسال هم که هرچی مواد انرژی زا و محرک به خوردشون دادن اثری نکرد یعنی نه اینکه نکرده باشه ها! کرد اما یکم برای حرکت دادن کل گروه کم بوده البته یه اما هم اینجا بذارین، خدا نکنه دستشون رو روی زمین بزنن و بلند بشن اونجاست که نشون می دن دود از کنده بلند میشه.

خیلی صحبت کردم، سرتون را درد آوردم اما یک تقاضا دارم، ماه رمضان امسال هم تمام شد و باز یک سوال مهم در ذهن ها شکل گرفت، آیا سال دیگه هم هستیم که از برکات این ماه فیض ببریم؟ خدا داند، اما امسال که بودیم بیاید سر آخرین سفره افطار ماه رمضان 93 همدیگر را فراموش نکینم و دوستان را از دعای خیر خود محروم نسازیم.

پشت هر کوه بلند سبزه زاریست پر از یاد خدا و در آن باغ کسی می خواند که خدا هست، دگر غصه چرا؟

آروز دارم: خورشید رهایت نکند، غم صدایت نکند، ظلمت شام سیاهت نکند و تو را از دل آنکس که تنش در تن توست، حضرت دوست جدایت نکند ...

*عید فطر مبارک*

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
علي
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۱۱ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۷:۵۸
آيا سازمان بورس نظارتي بر سود سالانه شركتها دارد؟ اگر دارد، آيا فايرا در سال 92 هيچ سودي نداشته است؟؟؟؟؟ آيا غالبر با با قيمت 550 تومان بايد 75 ريال سود بدهد اما بانك انصار با قيمت 150 تومان 350 ريال!!!!!!!!!!!!
هرج و مرج كه ميگويند يعني اين!!!!
مهران
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۱۳ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۸:۲۰
بابا یکی به داد ما سهامداران تاید واتر خاورمیانه برسه . یکساله که نمادش بسته است پولمون رو چطوری زنده کنیم ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
حسین
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۱۳ مرداد ۱۳۹۳ - ۲۱:۵۲
ممنون قشنگ بود