بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۱۱ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۵:۱۴
به نظر می رسد برخی نمایندگان مجلس با مقایسه میزان افزایش هزینه ها طی سال جاری نسبت به سال گذشته بر افزایش 15 تا 30 درصدی قیمت خودرو معتقدند. این در حالی است که تبدیل استاندارد یورو دو به یورو چهار در شرکت ایران خودرو به تنهایی برای هر خودرو حدود سه میلیون تومان هزینه در بر دارد.
کد خبر : ۱۲۹۰۱۵
نویسنده :
جمشیدی
افزایش حدود شش درصدی قیمت خودرو در حالی طی ماه گذشته از سوی شورای رقابت اعلام شد که برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی معتقدند نرخ فروش خودرو طی یکسال گذشته حدود 15 الی 30 درصد افزایش یافته و برهمین اساس برلزوم بازنگری در نحوه قیمت گذاری خودرو اصرار می ورزند.

در همین ارتباط، دبیر انجمن خودورسازان ایران در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز عنوان کرد: قیمت خودرو پس از 15 ماه با افزایش حدود 5.5 درصدی همراه شده و طی این مدت نیز هیچ افزایشی که به نفع خودروسازان باشد، اعمال نگردیده است.

احمد نعمت بخش با اشاره به اظهارات برخی نمایندگان خانه ملت در خصوص افزایش قیمت خودرو، در این خصوص افزود: بنا به تصمیمات نهاد قانونگذار یعنی شورای رقابت برخی هزینه ها همچون بیمه شخص ثالث، مالیات بر ارزش افزوده و تبدیل استاندارد یورو دو به یورو چهار افزایش یافته و امسال نیز برخلاف سال های گذشته استاندارد یورو چهار به یک مورد اجباری در قیمت گذاری خودرو تبدیل شده است.

برهمین اساس به نظر می رسد برخی نمایندگان مجلس با مقایسه میزان افزایش هزینه ها طی سال جاری نسبت به سال گذشته بر افزایش 15 تا 30 درصدی قیمت خودرو معتقدند. این در حالی است که تبدیل استاندارد یورو دو به یورو چهار در شرکت ایران خودرو به تنهایی برای هر خودرو حدود سه میلیون تومان هزینه در بر دارد.

وی افزود: در حالی بنا به درخواست دولت و نمایندگان مجلس نحوه قیمت گذاری خودرو به شورای رقابت محول شده که اکنون پس از انجام این امر توسط شورای مذکور، با مخالفت و اعتراض مجلسی ها مواجه هستیم که به نظر می رسد با این اقدام برخی نمایندگان مجلس به نوعی مصوبات خود مبنی بر ایجاد شورای رقابت ایراد گرفته اند. چراکه این امر بنا به درخواست آنها توسط شورای رقابت انجام پذیرفته است.

این مقام مسئول احتمال عدم شفافیت صورت های مالی شرکت های خودروساز را دور از ذهن دانست و گفت: با توجه به اینکه خودروسازان بزرگ داخلی کشور در بازار سرمایه فعالیت دارند و سازمان حسابرسی وابسته به دارایی مستقیماً بر صورت های مالی آنها نظارت دارد، به نظر نمی رسد که امکان اشتباه و عدم شفافیت در گزارشات درآمدها و هزینه های این مجموعه ها وجود داشته باشد.

دبیر انجمن خودروسازان ایران به وضعیت صنعت خودرو طی دو سال اخیر اشاره کرد و ابراز داشت: اگر خودروسازان از وضعیت سودآوری مناسبی برخوردار بودند و درآمدهای قابل توجهی را طی دو سال گذشته به دست آورده بودند، در آن صورت شاید اظهارات مجلسی ها درست و منطقی به نظر می رسید، حال آنکه این گروه طی سال 91 حدود چهار هزار میلیارد تومان و سال 92 دو هزار میلیارد تومان زیان محقق کرده و طی این مدت نیز هیچ سودی میان سهامدارانشان تقسیم نکرده اند.

نعمت بخش افزود: قیمت گذاری خودرو طی این مدت به صورت دستوری انجام پذیرفته و این نحوه افزایش قیمت ها اصلی ترین عامل زیان دهی خودروسازان به شمار می رود، حال آنکه نرخ فروش اکثر محصولات مصرفی خانوارها که نقش مهمی در هزینه های تحمیلی بر آنها دارند، طی یکسال به دفعات افزایش می یابد و نمایندگان مجلس نیز هیچ اعتراضی به آن ندارند.

وی پیرامون آثار ناشی از افزایش حدود 6 درصدی قیمت خودرو بر وضعیت سودآوری صنعت بیان کرد: مجموعه های خودروساز با این میزان افزایش نرخ فروش به سختی می توانند از زیان خارج شوند و به سود عملیاتی دست یابند و در این شرایط بهبود سودآوری آنها با افزایش تیراژ تولید و کاهش هزینه ها امکان پذیر است.

این مقام مسئول افزود: افزایش 10 الی 12 درصدی قیمت خودرو در حالی در دستورکار رییس شورای رقابت قرار داشت و در جلسه برگزار شده میان وی و مدیران شرکت های خودروساز و نیز وزیر صنعت، معدن و تجارت آن را اعلام نمود که در پی اعلام خبر مخالفت دولت با افزایش قیمت خودرو، میزان مذکور به 5 الی 6 درصد کاهش یافت.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
محتشم خانی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۱۱ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۰:۱۸
جناب اقای دبیر انجمن خودروساز اگر این صنعت زیان دارد چرا ولش نمی کنید و چهار چنگولی بهش چسبیده اید ؟!!!!!!!! بله برای سهمامداران بدبخت سودی جز ضرر ندارد ولی برای شما عالیجنابان و قحط المدیران صنعت خودرو نان و آب فراوان که دارد!!!!!!!!!!!!!
محمد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۱۱ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۰:۲۵
این اقا چی میگه حرف بیخود میزنه دبیر انجمن خودرو سازی کشور
بجای افزایش قیمت دنبال افزایش بهره وری نیروی کار و کاهش هزینه باشید
راه دیگه ش جلو پاداش ها و ...سیاسی در صنعت خودرو سازی کشور را بگیرد نه همه ش دنبال افزایش قیمت باشید بابا این اقا کیه مشکل صنعت خودرو امثال این آدمهای است خون شهدا و حق ملت را
پایمال میکننه .
علي
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۱۱ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۱:۴۴
چه خودرو سازي ؟؟؟ لگن ساز ، فرغون ساز ، آشغال ساز در اين بازار انحصاري !!! خدايا تو به فريادمان برس
بهرام
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۱۱ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۱:۵۳
مردم ايران جو گيرند - تلويزيون جو منفي براي خودرو بوجود آورده و به همين خاطر حرفهاي كاملا منطقي نعمت بخش را هيچ كس قبول ندارد - آي مردم زماني قيمت خودرو گرانتر از مسكن بود اگر خودرو گران است پس چرا در هرخانه 3 خودرو وجود دارد و جاده ها و خيابانها مملو از خودروند و هر كسي با هر شغلي مي تواند ماشين بخرد. خودرو گران نيست مسكن گران است. فريب وارد كننده هاي خودرو و رانت خواران مسكن را نخوريد بچسبيد به مسكن - خودرو گران نيست - مسكن گران است - بدون خودرو مي شود زندگي كرد بدون مسكن نه. فريب آدرس غلط را نخوريد . بورس نيوز اگر مي خواهيد مخاطبانتان را يكي يكي از دست ندهيد چاپ كنيد - خيلي وقت مطالب را چاپ نميكنيد.
ایرانپور
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۱۱ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۲:۱۱
همه چی گران است الا خودرو. برخی از کالا که جزء ضروریات زندگی مردم هستند بیش از 5 برابر طی 3 سال اخیر افزایش داشته اند.
علی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۱۱ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۲:۱۳
بهرام جون مسکن هم مشکل داره اونهم عدم برنامه ریزی درست و صحیح از طرف دولت برنامهای شعاری و سیاسی کار ساز نیست مسکن باید ریشه ای حل بشود
0912
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۱۱ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۳:۳۱
در عجبم از دوستانی که میگویند این صنعت را ول کنید!!!
متوجه هستید چی میگید؟؟؟
بنظر شما در دوران آقای هاشمی و خاتمی و احمدی نژاد و کلا" در دولتهای قبلی تر نرخ بیکاری در کجا پنهان میشد؟
فکر میکنید چرا باید از خودرو سازی حمایت کرد؟
تمام این نرخ بیکاری در خودرو پنهان شد و هزینه سربار تولید بالا رفت
چی میگید برای خودتون الکی تعطیل کنید میدونید چقدر آدم بیکار میشه میدونید نرخ بیکاری در این شرایط که طرف نیروی تحصیل کرده و کارشناس باشه با نرخ بیکاری افراد دیپلمه و یا کم سواد خیلی متفاوت هست میدونید هزینه ساخت یک شغل برای یک کارشناس و یک کارگر ساده بسیار متفاوت هست
چی میگی الکی برای خودت تعطیل کنند بروند
فکر کردی همه چی در این هست که این خودروساز تعطیل بشه بره و تو بری خودروی خارجی بخری با کمترین قیمت گمرکی اونوقت تمام مشکلات اقتصادی حل میشه
تعطیلی خودرو سازی در ایران و اینهمه جمعیت بیکار تحصیل کرده در این صنعت میدونی چه بحرانی هم از لحاظ اجتماعی،اقتصادی و امنیتی بوجود میاره
خیلی عذر میخوام شما سهام باز هستید یا ...
این تحلیل شما منو یاد مهد کودک میندازه
امیر
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۱۱ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۳:۵۵
من با نظر آقای محتشم خانی موافقم. به خدا ضرر مالی و تلفات جانی خودرو سازی تو کشور از جنگ ایران و عراق بیشتر است. به بهانه اشتغال زایی ول نمی کنن این بخور بخور رو.
0106
پنجشنبه ۱۶ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۹:۰۶
خودروسازی را نمیخوایم که تعطیل بشه، این خودروسازای پیزوری بی کیفیت گرون فروش را می خوایم تعطیل بشه. اگر به شرکتهای بزرگ و اسم ورسم دار دنیا بگین با سر میان تو ایران سرمایه گذاری می کنن بعدش بیکاری هم نه تنها افزایش پیدا نمی کنه بلکه کاهش هم پیدا می کنه...
علمدار
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۱۱ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۵:۰۵
چند سوال ساده! تو یه کشور به نظر شما چند نفر حرف میزنه؟ هر نفری که حق حرف زدن داره چند دفعه حرف میزنه؟ خلاصش چند نفر برای یک موضوع ساده اقتصادی باید تصمیم بگیرن وحرف بزنن؟ آقا یه نفر مسول به اسم شورای رقابت گفت گرون بشه خوب گرون بشه. اگه قرار بود کسی حرفشو قبول نکنه اصلا چرا درستش کردن خودشو یه قیمتی میدادن. به خدا آدم دیوانه میشود...
hadi
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۱۱ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۵:۳۹
سلام
ي حساب سرانگشتي مي كنم تصميم گيري با خوانندگان عزيز
دلار حدود1100 تومن پرايد معمولي بود حدودا 7 ميليون تومن و دلار حدود 3000 تومن پرايد معمولي حدود20 ميليون تومن پس اگه نسبت به افزايش نرخ ارز كاهش قيمت خودرو نداشته باشيم بدون شكا تو اين دو يا سه سال كه همه چيز به شدت گرون شده قيمت خودرو ثابت مونده
من ديگه حرفي ندارم
حافظ
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۱۳ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۳:۰۸
من هم با نظر آقای محتشم خانی موافقم . و از مدیر مسئول این سایت تقاضا دارم یک گزارش با عکس در مورد اینکه با پول خودرهای تولید داخل چه نوع خودرویی میشه در خارج از کشور خرید و همون خودروهارو با تولیدات داخل از همه نظرت مقایسه کنند تا ما هم ببینیم این صنعت که ار گرده مردم سوار شده سود آوری برا کی داره و برا کی نداره؟ خواهشا این کارو بکنید . صنعت شبه خودرو سازی بجز معدود افراد که معروفترین انها دلالان بازار هستد سودی برا کسی نداره
xxx
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۱۳ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۸:۲۸
چرا باید در دولت اسلامی و با نام اسلام این بلا سر مردم بیاد
مگه خودرو ما چقدر هزینه بر می داره اخیرا یه قیمت هایی از خودرو لو رفته که هزینه تمام شده پراید و 3.5 و 206 و 6.6 میلیون تومان اعلام کرده چرا باید با نام انحصار و از سویی بهانه اشتغال به ملت ایرانی ظلم کنیم......
به هر تقدیر یه روایتی از حضرت امیر نقل می کنم و تصمیم گیری با دوستان
یه روزی حضرت از کوچه ایی رد می شدند دیدند یکی از اصحاب خاصشون در سایه نشسته و در حال فروش پنبه بود.
حضرت نگاهی به ایشان انداختند و فرمودند:وای بر گران فروشان
اون بابا به هشون بر می خوره میره پیش حضرت می گن ما که از محبان شما هستیم چرا این حرف را به ما زدید،حضرت فرمودند چرا شما پنبه ها را در سایه قرار دادید،طرف اشاره داشتند عیبش کجاست.حضرت فرمودند:پنبه در سایه اندکی رطوبت هوا را جذب می کند لذا سنگین تر از حد طبیعی می شود..............
به امید ایران پیشرفته و مترقی
داریوش
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۹:۵۸
در عجبم خودرو سازان در صادرات باکیفیت تر محصولاتشان در قیمت های بسیار پایینتر از قیمت داخلی زیان ده نیستن هزینه های بیمه شخص ثالث و پلاک گذاری خودرو داخلی چه قدر میتونه تفاوت ایجاد کنه؟ حالا هم استاندارد یورو چهار بهانه شده ؟بابا ماشیناتونو با این کیفیت و قیمت به دشمنتون بندازینم والا جنایته
حامد خسروی بابادی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
جمعه ۱۷ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۲:۰۶
اقا وقتی با 40 میلیون میشه تدیوتا با اون کیفیت وارد کرد ومصرف کرد چرا باید ایران خودرو اینقدر گرون باشه مگه بقول این دوستان این خودرو ملی نیست یعنی ساخت داخل نیست پس ارزبریش کجاست حکایت دم خروس وقسم حضرت عباسه یا خودرو ملی نیست یا ارزبریش الکیه /بعله
عباس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۱۲ آبان ۱۳۹۷ - ۲۳:۵۱
بی وجدانی در این ملک بیداد میکند