بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۱۱ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۰:۱۸
یک معامله گر بورس کالا عنوان کرد:

محدودیت های خرید محصولات پتروشیمی کاهش یافت!

در گذشته تمامی خریداران، محصولات مورد نیاز بایستی پروانه بهره برداری و سهمیه مشخصی را رعایت می کردند ولی پس از آزادسازی نرخ ارز شرکت هایی که پروانه آنها مشابه نباشد می توانند در صورت عدم فروش بخشی از محصولات در تالار، بیش از حد ظرفیت تعیین شده اقدام به خرید نمایند.
کد خبر : ۱۲۹۰۲۱
نویسنده :
محمدآموخته
محصولات شرکت های پتروشیمی پس از گذشت دو هفته از آزاد سازی نرخ ارز در معاملات بورس کالا در هفته گذشته نیز با افزایش مجدد قیمت ها مواجه گردیدند.

در هفته گذشته علیرغم فرا رسیدن عید سعید فطر و تعطیلی دو روزه در معاملات بورس کالای ایران ولی گویا هفته خاصی رقم خورده است.

در همین راستا معامله گر بورس کالای کارگزاری بهمن در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز ضمن بیان مطالب فوق اظهار داشت: در هفته های اخیر آزادسازی نرخ ارز محصولات شرکت های پتروشیمی در بورس کالا منجر به کاهش تقاضا گردیده بود که افزایش مجدد قیمت ها در هفته گذشته عاملی بر تشدید کاهش تقاضا بود.

سعید علوی در ادامه افزود: در هفته اخیر افزایش مجدد قیمت محصولات شرکت های پتروشیمی در بورس کالا منجر به ارسال نامه ای از سوی سازمان بورس به شرکت های پتروشیمی مبنی بر کاهش قیمت محصولات پتروشیمی در بورس کالا گردید که در نامه عنوان شده بود قیمت محصولات پتروشیمی بایستی به روال دو هفته اخیر بازگردد و سرانجام با هماهنگی میان وزارت صنعت، معدن و تجاررت و انجمن صنفی کارفرمایان صنعت پتروشیمی و همچنین عرضه کنندگان محصولات پتروشیمی منجر به اصلاح قیمت ها گردید.

وی در ادامه به ایجاد صف های طولانی در روز یکشنبه هفته گذشته اشاره کرد و گفت: در ابتدای هفته گذشته به دلیل افزایش مجدد قیمت محصولات شرکت های پتروشیمی نرخ جدید محصولات در سیستم معاملاتی ثبت شده بود که پس از بازنگری در قیمت ها به دلیل وقفه در محاسبات منجر به طولانی شدن فرآیند معاملات در تالار شده بود ولی در نهایت با هماهنگی کارگزاران با شرکت های پتروشیمی قیمت های نهایی ثبت شد و تا حدود ساعت 17 معاملات انجام می گرفت.

علوی در خصوص نحوه رقابت در میان محصولات شرکت های پتروشیمی گفت: پس از آزادسازی نرخ ارز محصولات شرکت های پتروشیمی در بورس کالا در حال حاضر اکثر محصولات با قیمت پایه عرضه می شوند.

معامله گر بورس کالای کارگزاری بهمن در خصوص تمهیدات سازمان بورس مبنی بر نوع آزادسازی دامنه نوسانات قیمت محصولات پتروشیمی گفت: آزادسازی دامنه نوسانات قیمت اکثر محصولات شیمیایی و همچنین محصولات پلیمری شرکت های پتروشیمی در دستورکار قرار گرفته است و دامنه نوسان سایر محصولات موجود در بورس کالا تا سقف خرید 10 درصد مجاز می باشد.

علوی لغو محدودیت صادرات محصولات پتروشیمی در بازار داخل را فاقد تأثیر دانست و خاطر نشان کرد: صادرات محصولات پتروشیمی در عملکرد خریداران تأثیرگذار نمی باشد بلکه این امر متوجه تولیدکنندگان می باشد و تنها نحوه قیمت گذاری برای خریداران حائز اهمیت است.

وی گفت: محاسبه نرخ ارز آزاد در معاملات بورس کالا علاوه بر عدم حضور دلالان منجر به کاهش حضور تولیدکنندگان نیز شده است. زیرا در سوابق معاملاتی گذشته نشان می دهد که تولیدکنندگان محصولات مورد نیاز خود را در حدود 20 درصد پایین تر از قیمت آزاد خریدار می کردند ولی اکنون تولیدکنندگان بایستی با افزایش 20 درصد اقدام به خرید نمایند که این امر انگیزه را میان تولیدکنندگان کاهش داده است.

علوی افزایش نرخ ارز را همراه با انعطاف پذیری بیشتر برای مصرف کنندگان عنوان کرد و گفت: در گذشته تمامی خریداران، محصولات مورد نیاز بایستی پروانه بهره برداری و سهمیه مشخصی را رعایت می کردند ولی پس از آزادسازی نرخ ارز شرکت هایی که پروانه آنها مشابه نباشد می توانند در صورت عدم فروش بخشی از محصولات در تالار، بیش از حد ظرفیت تعیین شده اقدام به خرید نمایند.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
علی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۱۱ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۱:۲۲
بهتر ه تیترتونو عوض کنید. تیترتون تو بازار این شایعه رو ایجاد کرده که سایت بهین یاب حذف شده. در حالی که اینطوری نیست. خرید در سامانه مازاد عرضه اونم در یک ساعت خاص آزاد شده.