بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۹:۲۶
در تحلیل بنیادی شرکت باما بررسی شد:

سود هر سهم "کاما" در سال 93

شرکت باما توليد کننده انواع کنسانتره پرعيار سرب و روي است که اين محصولات را عمدتاً با استخراج ماده ‏اوليه از معادن تحت بهره برداري خود در جنوب غربي اصفهان توليد می‌کند. همچنين شركت با در اختيار داشتن 99 درصد ‏از مالکيت شرکت ذوب روي اصفهان عملاً ظرفيت 12 هزار تن توليد شمش روي را نيز در مجموعه خود در اختيار دارد و ‏می‌تواند به طور پيوسته مراحل توليد را از خاك معدن تا شمش روي طي كند.
کد خبر : ۱۲۹۲۹۸
نویسنده :
مریم رحمتی
مقدمه

شرکت باما با بیش از نیم قرن سابقه فعالیت یکی از معدود تولید کنندگان کنسانتره سولفوره واكسيد روي و سرب در ایران ‏می‌باشد. تمامی مراحل تولید از اکتشاف و استخراج تا فلوتاسیون و کلسیناسیون بدست کارکنان شرکت در یک مجتمع ‏عظیم معدنی و صنعتی به وسعت حدود چهار هزار هکتار انجام می‌گیرد.‏

منطقه اصلی فعالیت شرکت در رشته کوه ایرانکوه و بر روی ذخایر سرب و روی این منطقه متمرکز است که در 20 ‏کیلومتری جنوب غربی اصفهان واقع شده است. این معدن به عنوان سومين معدن بزرگ سرب و روي ايران شناخته شده است. هم اکنون این شرکت با دارا بودن ‏معادن گوشفیل و تپه سرخ و کلاه دروازه بزرگ‌ترین صادر کننده کنسانتره سولفوره سرب و روی در ایران می‌باشد. این ‏شرکت به دلیل عدم استفاده شرکت‌های تولید کننده شمش روی از کنسانتره سولفوره، تمامی محصولات خود را صادر می ‏نماید، هم اکنون باما به عنوان یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های صادر کننده کنسانتره در ایران شناخته می‌شود. شركت باما ‏در اصفهان محصولات كنسانتره سولفور و اكسيد سرب و روي را توليد می‌نماید. اين محصولات توسط كارخانجات ذوب ‏خريداري و به شمش تبديل می‌گردد. خريداران عمده محصولات شركت باما شركت آدلانته، فرآوري مواد معدني، شركت ‏پلي ترنس و توسعه معادن روي ايران هستند. از رقباي اصلي باما می‌توان به شرکت‌های كالسيمين با توليد 150 تا 200 ‏هزار تن و شركت معادن بافق با 20 هزار تن اشاره كرد

سرمایه و ترکیب سهامداران

سرمایه شرکت طی موافقت سازمان بورس و اوراق بهادار در تاریخ 90/10/15 و طبق صورت جلسه مجمع عمومی ‏فوق‌العاده مورخ 90/11/15 از محل سود انباشته، از مبلغ 79536 میلیون ریال به 200 میلیارد ریال افزایش و به شماره ‏‏21769 مورخ 90/11/29 در اداره ثبت شرکت‌های اصفهان به ثبت رسیده است.‏ سرمایه شرکت شامل ‏ 200,000,000 ‏ سهم یک هزار ریالی با نام تماماً پرداخت شده می‌باشد.‏

سود هر سهم

خلاصه وضعیت شرکت

‏‏‏

سود هر سهم

مفروضات تحلیل

1) با توجه به اینکه اطلاعات دقیقی در خصوص مقادیر تولید و فروش شرکت در دسترس نمیباشد، در این تحلیل در هر سه سناریوی برآورد سود سال 93، مقادیر تولید و فروش مطابق با بودجه در نظر گرفته شده اند. شایان ذکر است بودجه 93 نسبت به عملکرد سال 92، با کاهش حدود 20 درصدی در تولید و 25 درصدی در مقدار فروش توسط شرکت ارائه گردیده است.

2) در تحلیل پیش رو تنها بر اثرات افزایش نرخ که بواسطه افزایش قابل توجه نرخ های جهانی سرب و مخصوصا روی اتفاق افتاده، تاکید شده و طبق 3 سناریو مختلف برآورد سود برای سال 1393 انجام شده است:

· سناریو اول: در این برآورد محافظه کارانه نرخ دلار 3000 تومان و نرخ های جهانی سرب و روی 2050 دلار به ازای هر تن در نظر گرفته شده اند.

· سناریو دوم: در این برآورد واقع بینانه نرخ دلار 3100 تومان، نرخ جهانی روی 2150 و نرخ جهانی سرب 2100 دلار به ازای هر تن در نظر گرفته شده است.

· سناریو سوم: در این برآورد خوش بینانه نرخ دلار 3200 تومان، نرخ جهانی روی 2250 و نرخ جهانی سرب 2150 دلار به ازای هر تن در نظر گرفته شده است.

3) درآمد حاصل از سرمایه گذاری ها در هر سناریو با توجه به مقادیر فروش و حاشیه سود سال 92 دو شرکت ذوب روی و شاهین روی اصفهان و با فرض افزایش 20درصدی در هزینه های عمومی اداری و تشکیلاتی و نرخ های مفروض برای دلار و نرخ جهانی سرب و روی در هر سناریو، محاسبه شده اند و سهم شرکت باما از سرمایه گذاری در این شرکتها نیز مطابق با صورتهای مالی سال مالی گذشته ، 82.8% از سود آنها در نظر گرفته شده است.

4) سود سال 94 شرکت با فرض افزایش 10 درصدی در مقادیر تولید و فروش شرکت، نرخ دلار آزاد (3400 تومان)، روی 2400 دلار و سرب 2200 دلار برآورد شده است. ضمناً بهای تمام شده 10 درصد، هزینه های عمومی اداری و تشکیلاتی نیز 20درصد رشد یافته ولی هزینه های مالی مطابق با بودجه 93 در نظر گرفته شده اند.

5) ‏ جهت برآورد نرخ فروش محصولات، ابتدا قیمت فروش هر واحد محصول را در طی سالیان اخیر محاسبه کرده و سپس ‏کنسانتره سولفور روی و کربنات روی را نسبت نرخ جهانی روی و کنسانتره سولفور سرب و کنسانتره کربنات سرب را نسبت ‏به نرخ جهانی سرب نسبت گیری کرده و محاسبه می‌کنیم. هدف از انجام این محاسبات، دست‌یابی به یک نسبت گیری یکسان ‏محصولات نسبت به نرخ‌های جهانی روی و سرب بوده تا با توجه به تغییرات نرخ روی و سرب، نرخ فروش محصولات را ‏بتوان محاسبه کرد.

6) دیگر اقلام صورت سود و زیان با مفروضات ذیل پیشبینی گردیده است.:

هزینههای مالی و خالص سایر درآمدهای (هزینههای) غیر عملیاتی: معادل با بودجه سال 1393 در نظر گرفته می‌شود.‏ مالیات نیز بر اساس سود قبل از مالیات سال قبل بدین صورت محاسبه می‌کنیم که نرخ بدست آمده از ‏تقسیم مالیات سال گذشته بر سود قبل از مالیات سال گذشته را در سود قبل از مالیات سال مورد مورد نظر ضرب ‏کردیم.‏

وضعیت تولید شرکت

کنسانتره سولفور روی، کنسانتره سولفور سرب، کنسانتره کربنات سرب و کربنات روی ،محصولات تولیدی شرکت می‌باشند ‏که در جدول ذیل مقدار تولید این محصولات از سال 1389 تا پایان سال مالی 1392 همراه با بودجه 1393 شرکت ‏آورده شده است. ‏

سود هر سهم

در طی سالیان گذشته تولیدات شرکت روند نوسانی داشته است و در سال 92 با کاهش تولید محسوسی مواجه بوده است که ‏علت آن کاهش کلی ذخایر روی در جهان و همگام با آن در ایران میباشد. بودجه تولید 93 نیز با کاهش حدود 20 درصدی نسبت به سال قبل برآورد شده است به گونه ای که تولید کربنات روی نیز به دنبال تولید کربنات سرب که در سال گذشته متوقف شده بود متوقف شده است. البته کربنات ها از لحاظ ریالی تاثیر بسیار اندکی بر فروش و در نتیجه سودآوری شرکت دارند و شاید به همین دلیل شرکت از تولیدشان صرف نظر کرده است. در عوض شرکت با تمرکز بر تولید کنستانتره های روی و سرب تولید آنها را به ترتیب با رشد 21 و 22 درصدی برآورد نموده است.

وضعیت فروش شرکت

‏‏ فروش مقداری

در جدول ذیل مقدار فروش شرکت برای سال‌های 1389 تا 1392 به همراه بودجه شرکت در سال 1393 ‏آورده شده است.‏

سود هر سهم

همانگونه که از ارقام جدول به خوبی مشخص است، فروش شرکت که عمدتاً صادراتی است در سال گذشته به دلیل تحریم ها و همچنین کمبود ماده اولیه به شدت کاهش یافته است ولی در سال جاری با گشایشات حاصل شده در روابط بین الملل با رشد 25 درصدی نسبت به سال 92 برآورد گردیده است ولی همچنان نسبت به سال 90 و 91 کمتر پیش بینی شده است.

از نکات مورد توجه در جدول فوق تغییر ترکیب فروش در سال‌های اخیر می‌باشد. شرکت تا سال 1390 تولید و فروش اکسید روی و تا سال گذشته کربنات سرب و روی ‏داشته است ولی با تغییر فرایند فروش، از سال 92 تمرکز خود را بر تولید و فروش کنستانتره ها گذاشته و حتی اقدام به فروش شمش روی نموده است که ارزش افزوده بالاتری دارد.

نکته قابل ذکر دیگر پیش بینی فروش کربنات روی تولید شده در سال گذشته در سال جاری و افزایش مقدار فروش 32 درصدی کنستانتره سولفور سرب و 70 درصدی کنستانتره سولفور روی میباشد. البته فروش شمش روی تقریباً 30 درصد سال گذشته پیش بینی گردیده است.

فروش ریالی

همچنین در جدول ذیل فروش ریالی شرکت به تفکیک از سال 1389 تا 1392 و همچنین بودجه ‏پیشنهادی 1393 در جدول زیر آورده شده است.‏

همانطور که مشاهده میشود تا سال 1390 متناسب با تغییرات فروش مقداری، فروش ریالی شرکت نیز تغییر کرده است ‏ولی در سال 1391 با وجود کاهش مقدار فروش، فروش ریالی شرکت افزایش یافته است. روند صعودی مبلغ فروش و ‏بهای تمام شده در سال 91 قابل توجه بوده است. افزایش مبلغ فروش محصولات در سال 1391 نسبت به سال 1390 ‏مربوط به افزایش نرخ‌های فروش می‌باشد که این افزایش نرخ فروش ناشی از نرخ تسعیر و رشد صنعت نسبت به سال ‏‏1390 می‌باشد. همچنین مبلغ فروش سال 90 در مقایسه با سال 89 افزایش یافته است که دلیل این امر افزایش در ‏مقدار فروش محصول و افزایش نرخ فروش محصولات بوده است.

اما تغییر قابل توجه در مبالغ ریالی فروش شرکت باما همانند بسیاری از شرکت‌های ‏صادرات محور دیگر از محل افزایش نرخ دلار و امکان فروش ارز حاصل از صادرات در بازار آزاد است که موجب افزایش بالغ بر 51 درصدی فروش شرکت در ‏سال 1392 نسبت به سال قبل از آن شده است. بنابراین با توجه با اینکه بودجه سال 93 شرکت با دلار 2750 تومانی بسته شده و نرخ تسعیر دلار در سال قبل 3223 تومان در صورتهای مالی افشا گردیده است، در فروش صادراتی ‏محصولات، نرخ ارز آزاد در تاریخ معامله ملاک محاسبه بوده و شرکت قطعا از این محل تعدیل سودآوری خواهد داشت، که با سه فرض این تعدیلات برآورد گردیده اند.

جدول فروش ریالی


سود هر سهم سود هر سهم


بازار فروش محصولات

فروش شرکت در دو بخش فروش داخلی و فروش خارجی انجام می‌شود. در جدول ذیل بازار فروش محصولات شرکت ‏در سالهای مورد بررسی ذکر شده است. همان‌طور که مشاهده میشود بیش از 90 درصد فروش شرکت، صادراتی می‌باشد. نرخ فروش شمش روی با توجه به ‏نرخ‌های جهانی ‏LME ‏ و وضعیت بازار و سیاستهای مدیریت شرکت در بازاریابی تعیین میگردد. توضیح اینکه در فروش صادراتی ‏محصولات، نرخ ارز آزاد در تاریخ معامله ملاک محاسبه قرار میگیرد.‏

جدول زیر ترکیب فروش شرکت را به تفکیک در سالهای مورد بررسی نشان میدهد.

سود هر سهم

نرخ فروش محصولات

از تقسیم مبلغ فروش هر محصول به مقدار فروش همان محصول، نرخ فروش محصولات محاسبه شده است. بر اساس ‏گزارشات شرکت پیش بینی فروش در بودجه39 بر اساس نرخ‌های بورس فلزات لندن برای هر تن محصول کنسانتره ‏سولفور روی 1950 دلار و کنسانتره سولفور سرب معادل 2050 دلار در نظر گرفته شده است. متوسط نرخ جهانی در سه ‏ماهه اول سال 1393 به ترتیب برای هر دو فلز بالغ بر 2100 دلار بوده است. بنابراین تعدیل سود در گزارش سه ماهه قطعی بنظر میرسد.

ضمناً نرخ برابری هر دلار مبلغ 27500 ریال و متوسط نرخ فروش هر کیلو شمش روی برای دوره مورد نظر ‏به مبلغ 60 هزار ریال در نظر گرفته شده است. هرگونه تغییر در نرخ‌های بورس ‏فلزات لندن، تغییر در نرخ برابری ارز و مالیات ناشی از مبادله ارز صادراتی بر سود و زیان اثرگذار خواهد ‏بود. نرخ‌های در نظر گرفته شده در بودجه شرکت به شرح زیر اعلام شده است:‏

فروش صادراتی سولفور روی با عیار 48% و با نرخ‏LME ‏ هر تن برابر است با 1950 دلار

فروش صادراتی سولفور سرب با عیار 60% و با نرخ ‏LME ‏ هر تن برابر است با 2050 دلار

فروش داخلی کربنات روی با عیار 20% و با نرخ هر تن برابر است با 3000000 ریال

فروش شمش روی با عیار 99.95% و با نرخ هر تن برابر است با 60000000 ریال

‏ نرخ فروش محصولات شرکت به شرح جدول ذیل محاسبه گردیده است.‏


‏‏سود هر سهم سود هر سهم


بررسی وضعیت سودآوری شرکت

حاشیه سود ناخالص و حاشیه سود خالص شرکت در سال 1389 به ترتیب 0.38 و 0.41 می‌باشد. حاشیه سود ناخالص از ‏سال 1389 تا سال 1392 پیوسته در حال رشد بوده است به طوریکه در صورتهای مالی حسابرسی شده سال 92 به 50 درصد رسیده است. ولی در بودجه برآوردی 93 توسط شرکت، این میزان با کاهش ‏قابل ملاحظه ای 34.8% محاسبه شده است.

این در حالیست که از سوی دیگر حاشیه سود خالص در سال 90 تا میزان 0.36 کاهش می‌یابد و در سال 91 تا ‏میزان 0.66 افزایش قابل توجهی را تجربه می‌کند ولی در سال 92 با اندکی کاهش به 55 درصد میرسد ولی در بودجه برآوردی 93 توسط شرکت، این میزان با کاهش ‏قابل ملاحظه ای 37.8% محاسبه شده است.

به ‏نظر می‌رسد با توجه به اطلاعات و اخبار موجود میزان سود خالص و سود ناخالص با محافظه کاری زیادی محاسبه شده باشد و از این جهت نیز شرکت بتواند سود خود را افزایش دهد مخصوصاً که از جمله طرح‌های در دست اقدام شرکت می‌توان افزایش راندمان در تغلیظ خاک‌های کم عیار، کشف پتانسیل‌های جدید و ‏تجهیز و راه اندازی ذخایر را نام برد که به منظور افزايش راندمان توليد در دستور كار قرار گرفته است و میتواند هزینه ها را با کاهش بیشتری نیز همراه سازد.

شرکت ذوب روی اصفهان

در این کارخانه ورق روی با روش الکترولیز از کنسانتره استحصال شده سپس با روش ذوب و ریخته گری تبدیل به شمش ‏با عیار 99.97 درصد می‌گردد و عمدتاً به خارج از کشور صادر می‌گردد. ظرفیت تولید این کارخانه با اتمام طرح توسعه ‏آن در سال 1385 از پنج هزار تن به دوازده هزار تن افزایش یافته است. فعالیت این شرکت به دنبال سقوط قیمت‌های ‏جهانی فلزات از تاریخ 1387.10.1 موقتاً متوقف گردید. بهره برداری از کارخانه در 25 دی ماه 1378 آغاز شده است و ‏ظرفیت تولید این کارخانه از ابتدای سال 1386 به سقف 12000 تن شمش روی در سال افزایش یافته است. فعالیت ‏اصلی شرکت عبارت است از اکتشاف، استخراج و بهره برداری از معادن، تولید شمش، احداث کارخانه‌های مربوطه و انجام ‏کلیه عملیات بازرگانی مرتبط با فعالیت شرکت. سرمایه شرکت از 17 میلیارد ریال به 80 میلیارد ریال منقسم به 80 میلیون ‏سهم با نام یک هزار ریالی از طریق 62918 میلیون ریال مطالبات حال شده و 82 میلیون ریال آورده نقدی سهامداران ‏افزایش یافته است. مراحل قانونی افزایش سرمایه در تاریخ 8 اسفند 1391 در اداره ثبت شرکت‌ها به ثبت رسیده است. ‏شرکت در شهریور 1392 موفق به راه اندازی کوره و ساخت سوله شده است.‏

با وجود ظرفیت تولید و فروش 12000 تن شمش روی، فروش مقداری شرکت ذوب روی در سال مالی 92 بالغ بر 7170 تن بوده است و مبنای محاسبات در تحلیل نیز همین مقدار فروش میباشد. بنابراین با توجه به فاصله 5000 تنی تا ظرفیت کامل شرکت، پتانسیل افزایش سود از این محل نیز بسیار محتمل میباشد. در ادامه صورت سود و زیان پیش بینی شده شرکت را در سناریوهای مختلف با فرض فروش مقداری معادل با سال گذشته مشاهده میکنید.

سود هر سهم سود هر سهم


شرکت شاهین روی سپاهان

شرکت تولیدی و صنعتی شاهین روی سپاهان در سال 1378 در جوار شرکت‌های باما و ذوب روی اصفهان احداث گردید. ‏در این کارخانه با استفاده از سرباره روی، ورق و شمش روی حاصل از کارخانجات تولید روی ، اکسید روی با خلوص 98 ‏تا 99.7 بر حسب سفارش تولید می‌گردد. محصول دیگر این کارخانه دولومیت پخته شده می‌باشد که از کلسیناسیون ‏سنگ معدنی خام تولید می‌شود.

فروش مقداری شرکت شاهین روی در سال مالی 92 بالغ بر 3000 تن بوده است و مبنای محاسبات در تحلیل نیز همین مقدار فروش میباشد.. در ادامه صورت سود و زیان پیش بینی شده شرکت را در سناریوهای مختلف با فرض فروش مقداری معادل با سال گذشته مشاهده میکنید. نکته جالب توجه در مورد این شرکت نداشتن هیچ گونه هزینه مالی میباشد.

لازم به ذکر است درصد مالکیت شرکت باما در شرکت ‏دوب روی اصفهان 99.66% و در شرکت شاهین روی سپاهان 100% می‌باشد.‏

در جدول صفحه بعد صورت سود و زیان پیش بینی شده شرکت شاهین روی سپاهان آورده شده است.

سود هر سهم
سود هر سهم

 پیشبینی صورت سود و زیان شرکت اصلی


سود هر سهم سود هر سهم سود هر سهم


نکات مهم

*شرکت در بودجه ارائه شده سال جاری خود بهای تمام شده را به شدت رشد داده است. به گونه ای که حاشیه سود ناخالص شرکت از 50.4% در صورتهای مالی حسابرسی شده سال 92 به 34.8% در بودجه 93 تقلیل داده شده است. در تحلیل انجام شده آنالیزی روی بهای تمام شده انجام ندادیم ولی اگر شرکت بتواند با حاشیه سود ناخالص سال 92 خود به تولید و فروش اقدام کند میتواند به سود 2340ریالی در سناریوی اول، سود 2747 ریالی در سناریو دوم، سود 3142 ریالی در سناریوی سوم دست یابد. همچنین سود سال 94 شرکت نیز امکان رشد تا 4034 ریال به ازای هر سهم را خواهد داشت.

*سودآوری شرکت در سال‌های 87 و 88 به دلیل افت قیمت‌های جهانی روی با کاهش شدیدی مواجه شده بود اما در ‏سال 89 به بعد با توجه به رشد قیمت‌های جهانی روی از یک طرف و رشد قیمت ارز از طرف دیگر شاهد رشد و احیای ‏سودآوری باما بودیم. در سال 93 نوسانات نرخ ارز کاهش یافته و انتظار می‌رود این نرخ در سال 94 افزایشی کمتر از 10 درصد داشته باشد. با این ‏حال مهم این است که این روزها با روند صعودی نرخ جهانی روی و سرب مواجه هستیم، بطوریکه روی مرز 2300 را نیز درنوردیده است و پیش بینی های جهانی از روی 2500 تومانی نیز در سال جاری حکایت میکنند.

* کاهش عیار خاک مصرفی و نیز کمبود خاک و مواد معدنی از جمله مهمترین تهدیدهای این صنعت به شمار می رود که باید در تحلیل شرکت مد نظر قرار گیرد. هرچند که در تازه ترین خبرها داشتیم که شرکت‌های معدنی انگوران، مهدی آباد و نخلک در 3 ماهه نخست سال 93 با 7.5 درصد افزایش، 223 هزار و 581 تن ماده معدنی سرب و روی تولید کردند، این در حالی است که تولید این ماده معدنی در مدت مشابه سال گذشته، 207 هزار و 952 تن بوده است. بنابراین بنظر میرسد از لحاظ ماده اولیه نیز شرکتهای گروه روی در وضعیت بهتری در سال جاری قرار دارند و یکی از ریسکهای مهم سالهای اخیر آنها کمرنگ تر از گذشته جلوه مینماید.

*در برآورد حاصل شده در تمامی سناریوها انتظار تعدیل مثبت داریم .دلایل تعدیل عمدتاً افزایش قیمت فروش به دلیل ‏افزایش قیمت جهانی محصولات صادراتی شرکت، فاصله دلار 2750 تومانی در نظر گرفته شده در بودجه با نرخ فعلی دلار در بازار، عدم فروش ‏مستقیم خاک روی انگوران و شناسایی سود حاصل از سرمایه گذاری در شرکت ذوب روی اصفهان و شاهین روی سپاهان ‏میباشد. البته توجه به این نکته حائز اهمیت است که با توجه به صادراتی بودن فروش شرکت باما ، تحقق سود ‏پیش بینی شده منوط به تحقق فروش صادراتی بر اساس وزن، نرخ فروش و تسعیر ارز خواهد بود.‏

* از دیگر نکات قابل توجه شرکت سود انباشته بالای آن است که پتانسیل افزایش سرمایه از این محل را با توجه به سرمایه اندک شرکت تقویت میکند. رقم سود انباشته در پایان سال مالی 92، 582574 میلیون ریال است که به ازای هر سهم شرکت بالغ بر 2912 ریال میشود.

*به نظر می‌رسد با سعی شرکت مبنی بر بالا بردن حاشیه سود خود و با دارا بودن معادن اختصاصی خود و همچنین مالکیت ‏تقریباً 100% دو شرکت ذوب روی اصفهان و شاهین روی سپاهان و همچنین افزایش قیمت جهانی ماده معدنی روی و ‏سرب، سهم روند صعودی قیمتی را که اخیراً آغاز شده است ادامه داده و چشم انداز روشنی پیش روی باما باشد.

* سود تلفیقی هر سهم در سال 1392 بالغ بر 2440 ریال به ازای هر سهم بوده است و پیش بینی میشود برای سال جاری با توجه به وضعیت خوب شرکتهای ذوب روی و شاهین روی به بیش از 350 تومان به ازای هر سهم برسد.

نتیجه گیری

شرکت باما توليد کننده انواع کنسانتره پرعيار سرب و روي است که اين محصولات را عمدتاً با استخراج ماده ‏اوليه از معادن تحت بهره برداري خود در جنوب غربي اصفهان توليد می‌کند. همچنين شركت با در اختيار داشتن 99 درصد ‏از مالکيت شرکت ذوب روي اصفهان عملاً ظرفيت 12 هزار تن توليد شمش روي را نيز در مجموعه خود در اختيار دارد و ‏می‌تواند به طور پيوسته مراحل توليد را از خاك معدن تا شمش روي طي كند. مهم‌ترین محصول شرکت اصلي، کنسانتره ‏سولفور روي و سرب است . ‏خاک معدن انگوران با توجه به پرعیار بودن تنها در یک مرحله سرب گیری گردیده و مابقی نیز به عنوان کربنات سرب در ‏حوض‌های مخصوص تخلیه و دپو می‌گردد. با مقایسه خاک معادن باما و انگوران در میابیم هزینه، زمان و مواد بیشتری ‏به منظور استحصال خاک باما مورد نیاز می‌باشد ولی در عوض معادن متعلق به خود شرکت بوده و حاشیه های مرتبط با انگوران که گاه و بیگاه شنیده میشود چندان اثری بروی شرکت باما ندارد. ضمناً در محاسبات تحلیلگران برای ارزشگذاری نیز چون شرکت در مقایسه با رقبا خود دارای معدن مستقل نیز میباشد، نسبت P بر E بالاتری خواهد گرفت.

محصولات فروش شرکت باما عبارتند از کنسانتره سولفور روی و کنسانتره سولفور سرب و کربنات روی و کربنات سرب و ‏اکسید روی و شمش روی. شرکت در طی سال‌های اخیر با تغییر رویه فروش مواجه بوده بطوریکه شرکت تا ‏سال 1390 فروش اکسید روی داشته است و با تغییر فرایند فروش از سال گذشته اقدام به فروش شمش روی نموده ‏است. بیش از 90درصد فروش شرکت، در این سالها صادراتی بوده است. ‏بنابراین شرکت باما همانند بسیاری از شرکت‌های صادرات محور دیگر از محل افزایش نرخ دلار و ‏امکان فروش ارز حاصل از صادرات در بازار آزاد، فروش خود را بالا برده و سود بالایی از تسعیر نرخ ارز نصیبش میگردد. (بودجه فروش با دلار 2750 تومانی بسته شده است)

هر یک از محصولات با توجه به محاسبات خاصی که دارند بفروش می‌رسند با این حال برای برآورد مستقل و پیش بینی ‏بهتر این نرخ‌ها را با نسبت گیری از نرخ ارز و نرخ جهانی روی و سرب محاسبه کردیم. در همین راستا اقدام به پیش بینی ‏نرخ ارز و نرخ جهانی سرب و نرخ جهانی روی کردیم. جهت برآورد نرخ فروش محصولات ، ابتدا قیمت فروش هر واحد ‏محصول را در طی سالیان اخیر محاسبه کرده و سپس کنسانتره سولفور روی و کربنات روی را نسبت به نرخ جهانی روی و ‏کنسانتره سولفور سرب و کنسانتره کربنات سرب را نسبت به نرخ جهانی سرب نسبت گیری کرده و محاسبه کردیم.

از منظر جهانی تقاضا برای فلز روی بیش از عرضه آن در بازار فروش بوده و از سوی دیگر شرکت های فعال در گروه سرب و روی با کاهش ذخایر روی در معادن جهان مواجه هستند. همین مسئله باعث کاهش موجودی انبار لندن و شانگهای طی سه ماهه اخیر شده و موجبات رشد نرخ های جهانی را فراهم آورده است. در پایان پیش بینی می ‏شود با توجه به نرخ هایی که در 3 سناریوی مختلف برای نرخ جهانی سرب و روی و دلار پیش بینی گردیده و در جدول سود و زیان پیش بینی شده به تفکیک قابل مشاهده است، در حالت خوش بینانه سود هر سهم به 2963 ریال برسد و در حالت متعادل سود هر سهم به 2407 ریال و در بدبینانه‌ترین حالت سود هر سهم شرکت به 1845 ریال برسد و همچنین در سال 1394 پیش بینی هر سهم 4180 ریال می‌باشد.

در پایان شایان ذکر است رشد اصلی قیمتهای جهانی در تیرماه اتفاق افتاده و اثر آن در گزارش 6 ماهه منتهی به پایان شهریور شرکت مشخص تر خواهد بود.


تیم تحلیل کارگزاری آتی ساز بازار


اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
فردین
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۰:۵۲
بسیار سپاس گرازیم . این سهم سهامداران بسیار بدی داره به درد ورود سهامداران خورد نمی خورد.