بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۱۵ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۹:۳۶
یک کارشناس بازار سرمایه عنوان کرد:

تأثیر بسته اقتصادی خروج از رکود ضد تورمی بر بورس

به نظر می رسد چشم انداز بازار سرمایه با توجه به بسته پیشنهادی دولت جهت خروج از رکود و همچنین به دلیل تأثیری که مذاکرات هسته ای بر آن خواهد گذاشت با افق روشنی همراه باشد.
کد خبر : ۱۲۹۵۳۱
نویسنده :
اعتماد
به نظر می رسد چشم انداز بازار سرمایه با توجه به بسته پیشنهادی دولت جهت خروج از رکود و همچنین به دلیل تأثیری که مذاکرات هسته ای بر آن خواهد گذاشت با افق روشنی همراه باشد.

در همین راستا، خبرنگار بورس نیوز گفتگویی را با طلایه ارشدی، کارشناس بازار سرمایه ترتیب داد که در ذیل می خوانید:

چشم انداز بازار سرمایه رابا توجه به افت شدید قیمت سهام طی ماه های اخیر چگونه ارزیابی می کنید؟

پس از انتخابات ریاست جمهوری در خرداد ماه سال 92 انتظارات و خوش­بینی زیادی نسبت به بازار سرمایه شکل گرفت و باعث رشد شدید شاخص و قیمت سهام اکثر شرکت­ها بدون توجه به ارزندگی یا عدم ارزندگی آن­ها) گردید. نکته­ای که در آن زمان بازار سرمایه از آن غافل شد، این بود که به بار نشستن این انتظارات مستلزم گذشت زمان بود و بهبود شرایط اقتصادی کشور و رونق کسب و کار ظرف مدت کوتاه امکان پذیر نمی باشد. اما بطور کلی می توان اظهار کرد که ریزش شدید بازار و افت قیمت­ سهام شرکت ها که از اواسط دی ماه سال گذشته آغاز گردید، دو اثر مثبت برای بازار سرمایه داشت. اولین تأثیر مثبت این قضیه، خروج تعداد زیادی از سرمایه گذاران غیر حرفه­ای از بازار است که با خرید و فروش های هیجانی خود منطق را از بازار سرمایه دور کرده بودند و دیگری این که سطح توقعات از بازار سرمایه نسبت به کسب بازدهی روزانه چهار درصد به بازدهی معقول سالانه تبدیل گشت. البته در چند مدت اخیر برخی رفتارهای ضد و نقیض از جانب مسئولان و برخی گزارش ها سبب سردرگمی سرمایه گذاران و در نتیجه عدم اطمینان به بازار سرمایه شده است. اما نکاتی که باید به آن توجه داشت این است که در آینده برخی از انتظارات ایجاد شده در سال قبل به واقعیت خواهد پیوست همچنین سهامی که از لحاظ بنیادی ارزنده باشد قطعاً به ارزش ذاتی خود خواهد رسید. بنابراین سرمایه­ گذاری که با تحلیل اقدام به سرمایه­گذاری نماید نگرانی از بابت آینده سهام خود نخواهد داشت. همچنین باید در نظر داشت که در گزارش های سه ماهه انتشار یافته، برخی شرکت ها بر خلاف انتظار بازار عملکرد مناسبی داشته­اند. این در حالی است که اکثر شرکت ها در سه ماهه نخست سال به دلیل افزایش هزینه های تولید و عدم امکان افزایش نرخ محصولات خود در شرایط مناسبی قرار نداشته اند و انتظار می­رود این شرکت ها در ماه های آتی با وضعیت بهتری از این لحاظ مواجه باشند. علاوه بر این، می توان به موضوع کاهش نرخ تورم و در نتیجه احتمال کاهش نرخ سود بانک­ ها اشاره نمود که این موضوع تاثیر مثبتی بر بازار سرمایه خواهد داشت.

به نظر شما بسته پیشنهادی دولت جهت خروج از رکود چه تأثیری بر بازار سرمایه خواهد گذاشت؟

تمرکز این بسته بر خروج از رکود و رونق اقتصادی است. رونق اقتصادی می تواند با تامین مالی بنگاه های اقتصادی از طریق بازار سرمایه و به کارگیری وجوه حاصل از آن در راستای بهبود عملیات شرکت ها و راه اندازی طرح های توسعه ای شرکت ها صورت گیرد به شرط آن که فاکتورهای اقتصادی تاثیرگذار بر این بنگاه ها شفاف باشند و روزانه دستخوش تغییرات نگردند. در نتیجه می توان عنوان کرد در صورت اجرای موفق این بسته می­توان به رشد تولیدات بنگاه های اقتصادی فعال در بازار سرمایه و در پی آن رونق این بازار امیدوار بود. از دیگر نکات مثبت این بسته می توان به موضوع مشوق های مالیاتی اشاره نمود که براساس اظهارات معاون وزیر اقتصاد، شرکت ها در صورت عدم تقسیم سود مشمول معافیت مالیاتی خواهند گردید.

حصول نتیجه مثبت در مذاکرات هسته ای چه تاثیری بر بازار سرمایه خواهد داشت؟

طبیعتاً حصول نتیجه مثبت در مذاکرات هسته ای، تاثیرات مثبتی بر بازار سرمایه خواهد داشت که می توان به گشایش­ ای بانکی، نقل و انتقال وجوه با سهولت بیشتر، صادرات با هزینه کمتر و افزایش سرمایه گذاری های خارجی در کشور اشاره نمود. البته شده امیدوارم تأثیر حصول نتیجه مذاکرات بر بازار سرمایه همانند تاثیر انتخابات نباشد. به این معنی که سرمایه گذاران در نظر داشته باشند، حصول نتیجه مذاکرات مثبت به معنای یک شبه ره صد ساله طی نمودن نیست و تأثیر آن در بلند مدت نمایان می­گردد پس بهتر است از رفتارهای هیجان زده اجتناب نمود و بر اساس واقعیت­های موجود اقدام به سرمایه­ گذاری کرد.

توصیه شما به سهامداران در مقطع کنونی چیست؟

با دید بلندمدت اقدام به سرمایه­گذاری نمایند و سطح انتظارات معقول از بازار سرمایه داشته باشند همچنین چنانچه اطلاعات کاملی از نحوه سرمایه­گذاری در بازار سرمایه ندارند ولی تمایل به سرمایه گذاری دارند، این امر را صورت غیر مستقیم و از طریق نهادهای واسطه­ای فعال و آگاه در این زمینه انجام دهند.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
فرهاد20
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۱۵ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۲:۳۷
چطوریه که خود حقوقیها دیگه سرمایه گذاری بلند مدت نمیکنن و اکثرا نوسانگیر و سفته باز شدن؟ اونوقت شما میاین به کسانی که در طی 6 ماه 50% از سرمایه خودشون را تو بازار از دست دادن و هنوزم داره میخوره تو سر سهامشون توصیه سرمایه گذاری بلند مدت میکنی؟!
رضا
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۱۵ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۳:۳۶
اگه سود نقدی تقسیم نکنن . پس... خوردیم سهم بخریم . خوب میزاریم تو بانک 25 درصد سود میگیریم . اجازه پولمون هم دست خودمونه/
بابا قرار بود یه کاری بکنین رکود بورس با اومدن سرمایهه گذار بهتر شه - با این نظریه کلا ریشه شو با تبر زدین که در کل دستتون درد نکنه با این تصمیم گیری ها
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۱۵ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۴:۴۱
با تحلیل این کارشناس محترم اگر کسی خودش تحلیل درست و حسابی از اوضاع احوال اقتصادی نداشته باشد حتما اگر سهامی داشته باشد آنرا فروخته و از گردونه بورس خارج می شود و میدان را برای حقوقی ها که با منطق سرمایه گذاران خرد را به روز سیاه نشاندند باز خواهند گذاشت!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۱۶ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۲:۵۴
خداییش از دیماه پارسال چند تا از این مصاحبه ها گذاشتین که هی وعده سر خرمن میده ؟؟؟