بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
جمعه ۲۴ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۹:۰۰
کد خبر : ۱۳۰۳۰۳
اظهارات تکان دهنده یک نماینده از واقعیت‌های خودروسازی‌ها!ماه هاست داستان افزایش بهای خودرو به یکی از بزرگ‌ترین چالش ها در میان نمایندگان و دولت تبدیل شده است.

به گزارش «تابناک»، تعیین خودسرانه قیمت از سوی خودروسازی‌ها، دخالت شورای رقابت، اعتراض نمایندگان مجلس و سخنان ضد و نقیض دولتی‌ها ـ که گاهی صحبت از تکدر رئیس جمهور است و گاه اعلام حمایت وزیر از خودروسازی‌ها ـ این معضل را به کلافی سردرگم تبدیل کرده است.

با فشار نمایندگان مجلس شورای اسلامی، کاهش بهای خودرو مطرح شده است؛ اما به دلیل اینکه مجلس شورای اسلامی و خودروسازی‌ها بدون هماهنگی‌های از پیش تعیین شده و کاملا تصادفی، همزمان دو هفته در تعطیلات بودند، این داستان تا به امروز حل نشده باقی مانده است.

اما گویا رویدادهای جالبی در خودروسازی رخ داده که باعث شده است، نمایندگان مجلس حتی فکر عقب نشینی و کوتاه آمدن از این موضوع را به خود راه ندهند؛ رویدادهایی که علی علیلو، رئیس هیأت تحقیق و تفحص از خودروسازی عنوان می‌کند.

علیلو، عضو کمیسیون صنایع در این باره می‌گوید: قرار بود خودروساز‌ها و شورای رقابت در روزهای گذشته، بازنگری روی بهای خودرو داشته باشند و قیمت‌های جدید را تعدیل کنند؛ البته قرار نبود، قیمت جدید اعلام شود، ولی متأسفانه آقایان خودروساز، دو هفته تعطیلات بودتد و هنوز کاری در این باره انجام نداده‌اند.

وی گفت: در این مدت که خودروسازی‌ها تعطیل بودند، به دلیل اینکه پاسخ هیچ یک از نامه نگاری‌ها را نداده‌اند، مجبور به تمدید مهلت اعلام شده هستیم و باید مهلت دیگری برای این کار در نظر گرفت.

ما انتظار داشتیم در این مدت، شورای رقابت بررسی‌های لازم را انجام دهد و به نتیجه مناسبی برسد، وگرنه ما از قبل به این نتیجه رسیده بودیم که بهای خودرو بسیار بالا‌تر از چیزی است که تمام می‌شود. حتی ما نه تنها با این قیمت‌های جدید مخالفیم، بلکه بر این باوریم که قیمت خودرو باید به پایین‌تر از زمانی که گران شد، برگردد.

علیلو همچنین افزود: ما مستنداتی داریم که اختلافات بسیاری را در قیمت تمام شده نشان می‌دهد. حق مردم نیست که آقایان خودروساز زیان‌ها و ریخت و پاش‌ها و هزینه‌های اضافی خود را از مردم بگیرند. بهای تمام شده واقعی خودرو به اضافه ۸ درصد مالیات بر ارزش افزوده، حق خودروساز است که از مردم بگیرد و ومابقی آن اجحاف در حق مردم است.

این نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: یکی از مشکلات ما این است که با حسابرس‌ها نیز مشکل داریم. برخی حسابرس‌ها، ادعاهای غیر واقعی دارند، به گونه ای که خود آنان نیز مشکلاتی بر سر حساب‌هایشان دارند و برای همین، ایرادات اساسی بر آنها وارد است.

وی گفت: اشکالاتی است که ما هم اکنون به آن رسیده‌ایم و تخلف قانونی در آن رخ داده است؛ آنان چگونه می‌خواهند توجیه کنند؟ آقای حسابرس، ما اشکالات را دیدیم، ولی شما چگونه متوجه نشدید؟ حسابرس‌ها باید پاسخگو باشند. این‌ها چگونه توانسته‌اند از قاعده تعدیل سوءاستفاده کنند؟

این نماینده یادآور شد: حسابرسان این شرکت‌ها، نخست با سودده نشان دادن برخی شرکت های وابسته به خودروسازی، پاداش‌ها و سودهای کلانی را دریافت نموده‌اند و پس از آن با زیان ده نشان دادن این شرکت‌ها از پرداخت مالیات فرار کردند و وقتی نمایندگان واقعا بررسی نمودند، مشخص شد که از آغاز این شرکت‌ها زیان ده بوده‌اند.

وی همچنین خاطرنشان کرد: بهانه کنونی خودروسازی‌ها این است که می‌گویند ما وام گرفته‌ایم؛ اما ما در پاسخ می‌گوییم بی‌خود وام گرفته‌اید. چه کسی به شما گفت این کار را انجام دهید؟ اگر می‌گویید پول ندارید، پس این ۵ هزار میلیارد تومان پولی که در دست نمایندگی‌ها است، چیست؟ زمانی که برای هزار میلیارد تومان، زمین و زمان را به هم می‌ریزید و وام ۲۷ و ۲۸ درصد می‌گیرید، چرا این پول‌ها را که در دست عواملتان است، جمع آوری نمی‌کنید؟

وی گفت: اگر مدیرعامل خودروسازی‌ها بخواهد به این روش عمل کند و نخواهند با ما همکاری کنند، برابر قانون این کار آنان جرم تلقی می‌شود و ما از طریق دستگاه های قضایی قضیه را دنبال خواهیم کرد. این‌ها درد مردم است، جالب اینکه وزیر هم از این افراد حمایت می‌کند! به هر حال، مردم و ما نمی‌توانیم بیش از این صبر کنیم؛ باید تا پایان برج پنجم این داستان تعیین تکلیف شود.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
آشنا
Iran (Islamic Republic of)
جمعه ۲۴ مرداد ۱۳۹۳ - ۲۰:۴۲
اگر کسی حریف خودرو ساز ها شد خیلی مرد است ( هر چند بسیار بعید است)
علی اسپهبدیان
دوشنبه ۲۷ مرداد ۱۳۹۳ - ۲۲:۴۰
نماینده محترم علیلو
نمیدانم چرا صحبتهایتان ضد ونقیض زیادی دارد و چرا در دولت گذشته هیچ صحبتی انجام نمی دادید.
تا الان کجا بودید چرا به وظایف نمایندگی تان عمل نکردی
باز نزدیک انتخابات شد و به مردم احتیاج پیدا کردید؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
جمعه ۲۴ مرداد ۱۳۹۳ - ۲۲:۴۳
خیلی تکان خوردیم
حسین
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۲۵ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۸:۲۴
به داد مردم برسید....
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۲۵ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۸:۳۴
آقای علیلو دوباره رای نمی آوری . عده ای را به این بهانه بد بخت نکنید. شما تنها نماینده آذربایجان هستید که زیر نامه استیضاح وزیر زحمت کش علوم را امضا کرده اید. چرا مستندات خودر را ارائه نمی کنید . به طوری با ارائه مستندات ، مردم به حرف های شما اطمینان پیدا می کنند.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۲۵ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۰:۱۶
احسن گل گفتی
جوان
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۲۵ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۰:۳۱
احسنت به شما آقاي نماينده ذره اي از حق مردمي كه به شما راي داده اند كوتاه نيايد.
مجید
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۲۵ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۶:۱۵
جنگ زرگری است باور نکنید دست همه در یک کاسه است .
محمد
Netherlands
يکشنبه ۲۶ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۸:۳۳
این نماینده ها چرا اون موقع که بریز بپاش تو خودروسازا بود و تا مرز ورشکستگی رفته بودن صداشون درنمیومد(زمان احمدی نِِژاد)// فکر نمی کنید الان بخاطر نزدیک بودن انتخابات باشه؟؟؟
متنفر از اصولگرایان
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۲۶ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۰:۴۱
چرا نمی خواهید واقعیات را بپذیرید

؟ وقتی صنعت حودرو ساری به خارج وابسته هست با بالا رفتن قیمت تمام شده مواد اولیه قطعا قیمت خودرو هم بالا می رود
علي محمد
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۲۶ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۴:۰۶
اين نماينده ماست ماچقدبدبختيم.توجه فرموديدحق خودروسازقيمت تمام شده باضافه ماليات برارزش افزوده است ديگرهيچ!!!يعني اين هزاران ميليارد سرمايه و صدهاهزار سهامدار سودلازم نداره و براي رضاي خدافقط بايد كاركنه.
مسعود
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۲۶ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۵:۴۲
وجود دارید ! تعرفه واردات را صفر کنید تا بازار رقابتی بشه تا مصرف کننده تعیین کننده نشه وضع همینه . جنگ زرگریه دست همشون با هم تو یه کاسه است
ناشناس
Netherlands
يکشنبه ۲۶ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۶:۳۰
واي به حال ما كه نماينده مجلس فرق حسابدار و حسابرس رو نميفهمه و نميفهمه كه بدون وام بانكي نميشه توليد رو جلو برد
یوسف
Netherlands
يکشنبه ۲۶ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۸:۰۱
چگونه باید به نمایندگان عزیز بگوییم خودرو سازان همگی زیر مجموعه دولت هستند چون بخش خصوصی نیست و مدیران آنها را دولت تعیین می کند و قطعه سازان یا کارکنان شرکتهای خودرو سازان هستند یا از اقارب مدیران اگر بخش خصوصی مالک خودرو سازان باشند ماشین آلات را به روز و کارکنان را به 1/5 (معادل 20%)کارگران فعلی و هم چنین تعطیل کارخانه های خارج از کشور و با واردات مواد اولیه ارزانتر ، از فولاد و غیرو .... آنگاه با کارگر و سوخت و ملک ارزان هیچ کشور و تولید کننده خارجی توان رقابت با این شرکتها را نداشتند و سهامداران و بودجه های دولتی تاوان این مشکلات را نمی دادند. امیدواریم نمایندگان عزیز و مسئولین کشور بجای فشار بر قیمت فروش بهای تمام شده را اصلاح می کردند و می دیدند اصلا خودرو با بازار فروشی که دارد و نیاز به تبلیغ و بازاریابی و ایجاد تعرفه ندارند. قیمت فروش و کیفیت مورد نظر تحقق می یافت خودرو سازی نیز افتخار کشور می شد و حتما مردم از دانش و تجربه چندین ساله استقبال خواهند کرد و چشم به راه خودروهای وارداتی دلالان نمی شوند .
بزک نمیر بهار میاد
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۲۷ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۱:۳۵
باز هم جای شکرش باقیه که یک نماینده بیاد بگه: فهمیدیم که در این شرکت تخلف میشه . والا من که یک فرد عادی هستم سالهاست میدونم تخلف پشت تخلف در این شرکت صورت میگیره ولی مدرکی ندارم ولی بهرصورت بینو فهمیدم که نماینده همون هم فهمیدند آخه تا حالا فکر میکردم نمیفهمند (جسارت نشه ها) اما میتونم تصور کنم که بزودی با تهدید یا زور یا خواهش یا پو... شما هم به صف مسکوتین خواهید پیوست
متنفرازشیخ فتنه دز مجلس رسایی
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۲۷ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۵:۱۳
به جای پخش شبنامه در مجلس به مشکلات مردم رسیدگی نمایید
بهلول
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۳ - ۲۱:۵۲
یعنی شما نمیدونید چرا وام 27 و 28 درصد میگیرند چون تورم بالای این است واین وامها هم خود نوعی سود است