بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۲۵ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۹:۴۶
مدیر معاملات و سهام شرکت مهر مالی آیندگان عنوان کرد:

عرضه نفت جی در بورس / متانول گران می شود

در پی مشارکت در عرضه های بلوکی و خرید سهام شرکت هایی همچون فولاد خوزستان و هلدینگ خلیج فارس دریکسال گذشته نیازمند تأمین مالی جدید است تا بتواند همچنان در عرضه های بلوکی جدید و سرمایه گذاری در بورس فعالیت کند.
کد خبر : ۱۳۰۳۲۵
نویسنده :
جمشیدی
واگذاری سهام برخی از شرکت های زیرمجموعه غیر بورسی شرکت سرمایه گذاری صندوق بازنشستگی صنعت نفت همچون شرکت نفت جی به بورس در حالی مهمترین برنامه آتی این مجموعه سرمایه گذاری است که این امر پس از بررسی دقیق وضعیت سودآوری زیرمجموعه مذکور، ارزندگی قیمت سهام آن و شرایط کلی حاکم بر بازار سرمایه اجرایی می شود.

عرضه نفت جی در بورس

شرکت مهر مالی آیندگان که مسئولیت بازوی عملیاتی در "مجموعه سرمایه گذاری صندوق نفت" را برعهده دارد، در پی مشارکت در عرضه های بلوکی و خرید سهام شرکت هایی همچون فولاد خوزستان و هلدینگ خلیج فارس دریکسال گذشته نیازمند تأمین مالی جدید است تا بتواند همچنان در عرضه های بلوکی جدید و سرمایه گذاری در بورس فعالیت کند.

برهمین اساس، در راستای تأمین نقدینگی جدید عرضه سهام شرکتهای زیر مجموعه مانند نفت جی را به بورس یا فرابورس در نظر دارد که البته تاکنون زمان دقیق و چگونگی انجام آن مشخص نشده است.

میزان ارزش روز پرتفوی بورسی نزدیک ارزش بازار پرتفوی غیر بورسی

بهرامی به وضعیت پرتفوی غیر بورسی "مجموعه شرکت سرمایه گذری صندوق بازنشستگی نفت" اشاره کرد و گفت: برخی زیرمجموعه های غیر بورسی این مجموعه در حوزه تأسیسات دریایی و پیمانکاری و نیز اجرای طرح های پارس جنوبی فعالیت می کنند که بهره برداری از طرح های در دست اجرای آنها می تواند موجب بهبود هرچه بیشتر وضعیت پرتفوی غیر بورسی شود و از لحاظ میزان ارزش بازار به رقمی در حدود ارزش روز پرتفوی بورسی مجموعه نزدیک شود.

عملکرد مناسب تولیدکنندگان متانول طی نیمه اول امسال

وی ارزش بازار پرتفوی بورسی این شرکت سرمایه گذاری را حدود 25 هزار میلیارد تومان اعلام کرد و اظهار داشت: حدود 80 درصد از وزن پرتفوی بورسی "ونفت" به سرمایه گذاری در سهام صنایع نفت، گاز، پتروشیمی و پالایشگاهی اختصاص دارد که البته وزن سهام واحدهای پتروشیمی بیش از پالایشی است.

این مقام مسئول افزود: وضعیت سودآوری واحدهای پتروشیمی تولیدکننده متانول مناسب ارزیابی می گردد و پیش بینی می شود تا این مجموعه ها از محل درآمدهای حاصل از فروش محصولات خود طی امسال درآمدهای مناسبی را کسب کنند.

چراکه با توجه به اینکه متانول به عنوان مواد خام بسیاری از صنایع کاربرد فراوانی دارد می تواند در سال های آتی همچنان رشد تقاضای متانول نسبت به عرضه و (طبق برآورد کارشناسان صنعت) شاهد افزایش تدریجی روند قیمتی و البته مثبت آن طی سال های آتی باشیم.

تداوم رشد سودآوری صنعت پتروشیمی

مدیر معاملات سهام شرکت مهر مالی آیندگان پیرامون وضعیت صنعت پتروشیمی تصریح کرد: اگرچه افزایش قیمت خوراک مجموعه های مذکور حائز اهمیت بوده و تاکنون چنین رشدی در این متغیر و صنعت تجربه نشده بود، اما انتظار می رود واحدهای پتروشیمی بتوانند همچنان با افزایش مقدار و مبلغ فروش داخلی و صادراتی سودهای مناسبی را کسب کنند و روند رو به رشد سودآوری آنها همچنان تداوم یابد.

برنامه های "شرکت سرمایه گذاری صندوق بازنشستگی نفت" برای اصلاح پرتفوی بورسی

بهرامی پیرامون برنامه های شرکت برای اصلاح یا تغییر پرتفوی بورسی بیان کرد: اگرچه همچنان بیشترین وزن این پرتفوی به سرمایه گذاری در صنعت پتروشیمی اختصاص دارد، اما با توجه به چشم انداز سیاست های این مجموعه بهینه سازی پرتفوی از طریق مشارکت در صنایع و شرکتهایی که انتظار رشد و بهبود دارند، بخشهایی از سرمایه گذاری ها نیز به این صنایع (مانند فولاد، معدن و مقداری هم خودرو) اختصاص داده شده است.

وی افزود: بهبود وضعیت سودآوری این مجموعه ها در بلندمدت و در صورت تصمیمات اقتصادی شفاف و گشایش ارتباطات بین المللی اتفاق می افتد که بدین صورت شاهد افزایش قیمت سهام شرکت های مذکور سریعتر از بهبود شرایط مالی رخ دهد.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر