بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۲۵ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۷:۰۴
مستطيل شيشه اي تالار

ورود تردمیل بازان به بورس

روند نزولی قیمت ها در حالی اتفاق افتاد که شاخص کل همچنان نسبت به مدار 74 هزار واحدی پایبند بود و به نظر می رسد این مرز به عنوان محدوده حمایتی بسیار قوی مانع از خروج نماگر مذکور از این کانال شود.
کد خبر : ۱۳۰۳۷۹
نویسنده :
کیوان فر
با اتمام ساعات معاملات روز شنبه 93.05.25 شاخص بازار اول ( تالار اصلي ) با 239 واحد افت به رقم 54644 واحد رسيد. همین وضعيت را در شاخص بازار دوم (تالار فرعي) شاهد هستيم بطوريكه شاخص تالار فرعي در اين روز با ثبت 550 واحد کاهش عدد 145102 واحد را تجربه كرد. شاخص كل بورس نيز در روز جاري با 312 واحد افت به رقم 74051 واحد رسيد.

همچنین در این روز بانک پارسیان با 10 واحد افزایش شاخص، بیشترین تأثیر مثبت را بر جا گذاشت و در مقابل صنایع پتروشیمی خلیج فارس با 38 واحد کاهش، بیشترین تأثیر منفی را بر روی شاخص داشت.

شاخص فرابورس نیز با یک واحد افزایش به رقم 794 واحد رسید.

در این شرایط امروز پتروشیمی جم با 2 واحد رشد شاخص فرابورس بیشترین تأثیر مثبت را برجا گذاشت و در مقابل پتروشیمی زاگرس با 0.42 واحد کاهش آن، بیشترین تأثیر منفی را بر این نماگر در پی داشت.

گفتني است ارزش كل معاملات در بازار بورس به رقم 1375 میلیارد ریال و ارزش کل معاملات در بازار فرابورس به رقم 509 میلیارد ریال رسید.

معاملات امروز با حجم نه چندان مطلوب خرید و فروش ها سپری شد و شاخص بورس در اولین روز از هفته جاری باز هم ردای قرمز به تن کرد.

به گزارش بورس نیوز، روند نزولی قیمت ها در حالی اتفاق افتاد که شاخص کل همچنان نسبت به مدار 74 هزار واحدی پایبند بود و به نظر می رسد این مرز به عنوان محدوده حمایتی بسیار قوی مانع از خروج نماگر مذکور از این کانال شود. گرچه این قرمز پوشی در حالی اتفاق افتاد که فردا یکشنبه است و باید دید آیا بازهم با یکشنبه سیاه و ریزش بیشتر قیمت ها برای ورود شاخص به کانال 73 هزار واحدی مواجه خواهیم بود و یا این بار سرنوشت طور دیگری ورق می خورد؟

به هر ترتیب امروز اکثر گروه ها حرکت های دسته جمعی را در مدار نزولی قیمت سهام در اختیار داشتند و تنها سهامداران برخی تک نمادها توانستند از این اوضاع نه چندان دلچسب در امان بمانند.

اما تنها برداشتی که از حرکت این روزهای تالار نشینان می توان داشت این است که سرمایه گذاران روی تردمیل قیمت ها در حرکت هستند؛ بدون آنکه تغییری محسوس در سرمایه گذاری هایشان مشاهده شود. درجا زدن بورس بازان این روزها در حالی است که همچنان هیجان و نفس نفس زدن های آنها پابرجاست. اما تنها نتیجه آن خسته شدن بیشتر معامله گران و حاکم شدن رخوت بر روند معاملات است.

همانند ورزشکاری که روی تردمیل مشغول گام برداشتن رو به جلو است، اما پس از افزایش ضربان قلب و سپس خستگی ناشی از فعالیت بدنی، هیچ جابه جایی و تغییری در مکان خود ندارند. هرچند ورزشکار در آخر فعالیت بدنی به نتیجه دلخواه خود در تناسب اندام می رسد، اما در بورس این در جا زدن باعث رخوت معاملاتی و از بین رفتن شور و هیجان بازار می شود.

در نتیجه نگرانی سرمایه گذاران از این بابت است که آیا رکود حاکم بر معاملات بازار طی ماه های گذشته، بازهم در ماه های آتی تداوم خواهد داشت یا روزگار دوباره روی خوش خود را به بورس نشان خواهد داد؟

اما تا اطلاع ثانوی بازار بیشتر به حضور تردمیل بازان نیاز دارد که طی گام زدن درجا نفس کم نیارن و خستگی ناشی از درجا زدن، آنها را از میدان خارج نکند.

به هر ترتیب در وصف بازار امروز تنها نکاتی از چند نماد خاص مطرح می کنیم و باقی نمادها را به حال خود می گذاریم!

از مهمترین اتفاقات بازار امروز بازگشایی نماد "حسینا" با رشد نزدیک به 13 درصدی قیمت سهم بود. سهمی که در بالاترین سطوح با رشد 407 درصدی قیمت خود از زمان عرضه اولیه تاکنون، انگشت حسرت را به دهان بسیاری از سرمایه گذاران و سهامداران ناکام از خریداری آن باقی گذاشته و الان نیز در حالی که مدتی با افت قیمت همراه شده بود، اما باز هم با تقسیم سود 495 تومانی به سهامداران و سپس افزایش سرمایه 78 درصدی از محل مطالبات و آورده نقدی دوباره با رشد قیمت به تابلوی معاملات بازگشت.

افزون بر اینکه برخی اخبار از برنده شدن "حسینا" در مناقصه بندر انزلی حکایت دارد که اگر این موارد صحت داشته باشد نوبت به شفاف سازی شرکت می رسد.

امروز "وساخت" نیز خبر برنامه فروش بلوکی سهام و حق تقدم سرمایه گذاری اقتصاد نوین و امکان تعدیل 140 ریالی سود هر سهم را رسانه ای کرد تا علت رشد حدود 15 درصدی قیمت سهم خود را طی پنج روز معاملاتی اخیر شفاف سازی کرده باشد.

"پترول" نیز با اعلام پوشش 44 درصدی بودجه سال مالی 93 شناسایی سود ناشی از فروش چهار درصد سهام پتروشیمی جم از پرتفوی بورسی خود را خبر داد. اقدامی که در ماه های گذشته موجب افزایش عرضه سهام در نماد "جم" و در نتیجه کاهش قیمت این سهم شد. حال آنکه منطقی به نظر می رسید این عرضه ها به صورت یک بلوک در قالب معاملات عمده انجام شود تا به سهام خرد موجود در بازار لطمه نزند. هرچند یادآوری گذشته دردی را از سهامدار حقیقی دوا نمی کند.

در مجموع به نظر می رسد در بازار بی رونق امروز، فرابورسی ها بیشتر از بورسی ها خبرساز بودند و چند نکته اشاره شده در بخش صرفاً جهت اطلاع بیشتر به نمادهای خارج از بورس اختصاص داشت و با توجه به اینکه در سایر نمادهای معاملاتی خبر خاصی به گوش نمی رسید، صحبت نکردن از برخی نمادها بهتر از پرداختن به آنها است. از این رو براحتی از کنار سایر سهم ها می گذریم به امید اینکه شاید روزهای آتی خبری از سایر گروه ها نیز به گوشمان رسیده و بازار از حالت خواب زدگی بیدار شود.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
مهدی
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۲۵ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۷:۵۰
برعکس سرمایه گذاری ایران خودرو که بزرگترین وناجوانمردانه ترین کار رو در حق سهامدارهای خود انجام داد سودی که بدست آورده بود در کمال خونسردی از تقسیمش سر باز زد و بعد از بار گشایی عمداً 30% افت قیمت رو به سهم داد، بورس نیوز لطفاً پیگیری کن
پيام افخمي
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۲۶ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۴:۴۵
قيمت بسياري از سهامها هنوز نياز به اصلاح و نزول داره
afsar
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۲۷ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۰:۰۱
لطفا به داد سهامداران حقیقی برسین تا کی سرمایه اینا مثل یخ ذوب بشه