بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۰:۱۵
مدیر سرمایه گذاری صندوق صبا عنوان کرد:

بازار سرمایه در انتظار عملیاتی شدن تصمیمات اتخاذی

ه اعتقاد بنده مهمترین مشکل بازار سرمایه در مقطع فعلی این است که آثار روانی ناشی از رفتار سهامداران در بازار تقریباً از بین رفته است. بطوریکه حتی اخبار موثق نیز تأثیری بر رفتار سهامداران نمی گذارد.
کد خبر : ۱۳۰۵۸۲
نویسنده :
اعتماد
شاخص کل بورس در حالی طی روز گذشته به روند نزولی خود تداوم بخشید که با افت 45 واحدی، این نماگر به 73906 واحد رسید این در حالی است که حتی انتشار اخبار مثبت نمی تواند تأثیر خاصی در خصوص تغییر روند بازار بگذارد و بازار همچنان به دنبال محرکی ناشناحته جهت رشد قیمت سهام می باشد.

در همین راستا، قهرمانی، مدیر سرمایه گذاری صندوق صبا در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز اظهار داشت: به اعتقاد بنده مهمترین مشکل بازار سرمایه در مقطع فعلی این است که آثار روانی ناشی از رفتار سهامداران در بازار تقریباً از بین رفته است. بطوریکه حتی اخبار موثق نیز تأثیری بر رفتار سهامداران نمی گذارد.

قهرمانی تصریح کرد: این در حالی است که حساسیت بازار نسبت به اخبار مثبت نیز کم شده است به گونه ای که سهامداران نسبت به اخبار عکس العمل خاصی نشان نمی دهند در واقع می توان گفت که در مقطع کنونی، سهامداران در انتظار عملی شدن اخبار و مشاهده آثار عملی تصمیمات اتخاذ شده در خصوص صنایع مختلف هستند.

مدیر صندوق صبا عنوان کرد: به نظر می رسد چنانچه اخبار و تصمیمات اتخاذ شده توسط مسئولین، اجرایی و عملیاتی شود، این امر می تواند محرکی جهت رشد قیمت سهام در بازار سرمایه باشد. همچنین، مقوله افزایش نرخ صنایع مختلف که به تدریج در حال اعمال شدن می باشد، به صورت مقطعی می تواند باعث رشد قیمتی سهام در بورس گردد اما این رشد تداوم نخواهد یافت. بنابراین می توان نتیجه گرفت که مهمترین رکن جهت رشد قیمت سهام در بازار، عملیاتی شدن تصمیمات اتخاذ شده خواهد بود.

وی در خصوص فروش دارایی های بانک ها عنوان کرد: با توجه به اینکه منابعی که بانک ها توسط فروش دارایی های خود به دست می آورند، در بخش منابع غیر مشاع وارد می شود بنابراین بانک ها در قالب ارایه تسهیلات می توانند این منابع را به شرکت های تولیدی تزریق کنند و در نتیجه درآمد غیر مشاع آنها افزایش می یابد و در نهایت این امر، به صورت غیر مستقیم بر بازار سرمایه تأثیر مثبت خواهد گذاشت شایان ذکر است که بدین وسیله با فروش دارایی های بانک ها، چنانچه نرخ سود سپرده های بانکی نیز کاهش یابد، سرمایه در گردش شرکت های تولیدی ضمن تأمین با نرخ مناسب، افزایش می یابد و باعث می گردد که حاشیه سود و فروش شرکت های تولیدی با افزایش همراه گردد. در نتیجه می توان شاهد رشد قیمت سهام و رونق در بازار سرمایه بود.

به نظر می رسد چنانچه اخبار و تصمیمات اتخاذ شده توسط مسئولین، اجرایی و عملیاتی شود، این امر می تواند محرکی جهت رشد قیمت سهام در بازار سرمایه باشد. همچنین، مقوله افزایش نرخ صنایع مختلف که به تدریج در حال اعمال شدن می باشد

قهرمانی اظهار کرد: بطور کلی می توان گفت که فروش دارایی های بانک ها، تأثیر روانی مثبتی در کوتاه مدت بر روند بازار خواهد گذاشت اما تأثیر مثبتی که بر وضعیت شرکت ها و در نتیجه بازار سرمایه می گذارد، در بلندمدت مشاهده خواهد شد.

وی در خاتمه افزود: به نظر بنده هم اکنون بازار سرمایه به تعادل رسیده است به گونه ای که شاهد رشد و یا افت خاصی در روند قیمتی سهام نیستیم. همچنین در مقطع فعلی، بازار سرمایه منتظر اتفاقی است که بتواند آن را از حالت تعادل خارج کند. بنابراین چنانچه ابهامات در خصوص آینده بازار رفع گردد و تصمیمات اتخاذی و اخبار مثبت عملیاتی شوند، شاهد خروج از حالت تعادل و حرکت به سمت روند صعودی خواهیم بود.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر