بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۰:۰۲
در پی کسب بازدهی منفی 3 درصدی پس از حضور 87 روزه در بورس

آب پاکی "پاکشو" روی دست سهامداران

یکی از مهمترین موضوعات مربوط به سهام این شرکت ادعای مدیران و سهامداران برای صیانت از حقوق سهامدار خرد شرکت بود موضوعی که مهمترین نکته این گزارش می باشد.
کد خبر : ۱۳۰۵۸۳
نویسنده :
آموخته
بازار سرمایه طی دو سال گذشته عرضه های اولیه زیادی را به خود دیده که در اغلب موارد نیز برای اهالی بازار بازدهی های مثبتی را به همراه داشته اند اما کمتر سهامی را می توان یافت که پس از یک دوره کوتاه مدت رشد قیمت پس از عرضه اولیه وارد روند نزولی شود و به رقمی کمتر از قیمت عرضه اولیه دست یابد.

براساس گزارش بورس نیوز اما این روند برای سهام شرکت گروه صنعتی پاکشو متفاوت بوده و می توان گفت که پاکشو جزء همان معدود شرکت هایی است که پس از یک دوره حضور کوتاه مدت در بورس سهامداران خود را از خرید سهامش پشیمان کرده و هم اکنون در قیمت هایی پایین تر از عرضه اولیه در بورس معامله می شود.

بنابراین گزارش صنعتی پاکشو در آخرین روز سال گذشته یعنی 28 اسفند ماه 92 پا به بازار دوم بورس اوراق بهادار کشور گذاشت بطوریکه این شرکت 70 میلیارد تومانی با عرضه 10 درصد از سهام خود در قیمت 1050 تومان بورسی شد تا تنها شرکت زیرمجموعه شرکت نام آشنای گلرنگ وارد بازار سرمایه شود.

در بدو ورود تمامی سهام قابل عرضه این شرکت خریداری شد چراکه بازار سرمایه پس از خاطره خوش همگروهی این شرکت به نام "پاکسان" و نیز داشتن یک ذهنیت روشن و امیدوارانه به مالک 67 درصدی "پاکشو" یعنی گلرنگ نسبت به کسب بازدهی از این شرکت بسیار خوشبین بود.

اما دیری نپاید که "پاکشو" نه تنها انتظارات را برآورده نکرد بلکه برخلاف انتظار سرمایه گذاران و سهامدارانش نیز حرکت کرد.

"پاکشو" یازده روز پس از عرضه و در حالیکه طی تمام این مدت حتی یک روز هم به میزان حجم مبنا معامله نشد سهامداران خود را خسته کرد و آنها با بخشیدن عطایش به لقایش صف خرید بیش از 30 میلیونی این سهم را واگذار کردند تا آن روز یعنی 24 فروردین 93 تنها روزی باشد که قیمت پایانی سهم پس از عرضه اولیه توانسته بیش از 3 درصد رشد نماید.

اما سه روز پس از این اتفاق سهام "پاکشو" بعد از دیدن بالاترین قیمت خود یعنی 1326 ریال و حجم معامله بیش از 35 میلیون سهمی طی این سه روز دیگر روی خوش به سهامدارانش نشان نداد و سیر نزولی تنها ارمغان پاکشو برای سهامدارانش بود به عبارت ساده تر دست آورد این شرکت در بورس برای سهامدارانش تنها رشدی 22 درصدی طی 15 روز اول حضورش در بازار سرمایه بود.

اما یکی از مهمترین موضوعات مربوط به سهام این شرکت ادعای مدیران و سهامداران برای صیانت از حقوق سهامدار خرد شرکت بود موضوعی که مهمترین نکته این گزارش می باشد.

قبل از هرچیز نظر خوانندگان را به یک اقدام عجیب توسط سهامدار عمده جلب می کنیم، اقدامی که تبدیل به یک علامت سوال بزرگ در ذهن خوانندگان شد و مسئولین امر نیز نسبت به آن واکنشی از خود نشان ندادند.

براین اساس سهامدار عمده این شرکت در شرایطی که هر روز نماد "پاکشو" در حالتی متعادل و بعضاً نزولی معامله می شد اقدام به صدور تقاضای خرید بیش از 10 میلیون سهمی در نوسان منفی 3 و 4 درصدی در سامانه معاملاتی کارگزارن می نمود و همین موضوع سب می شد تا سهامداران شرکت به گمان اینکه سهامدار عمده با هدف حمایت از سهامدار خرد خریدار سهم است با امید به روزهای آینده از فروش سهام منصرف می شدند.

مدیر عامل این شرکت در آن جلسه اعلام کرده بود "سیاست سهامدار عمده پاکشو کسب سود و انتفاع تمامی سرمایه گذاران شرکت چه با دیدگاه بلندمدت و چه با دیدگاه کوتاه مدت است" که تا به امروز نه تنها حمایتی از سهامدار خرد شرکت نشده بلکه زیان نیز به آنها وارد شده است.
براین اساس روند نزولی سهم و دستور خرید بیش از 10 میلیونی سهام توسط سهامدار عمده در پایین ترین قیمت مجاز هر روز تا جایی ادامه یافت که مدیر عامل این شرکت اقدام به برگزاری نشستی با حضور فعالان بازار سرمایه و خبرنگاران نمود تا اولین اقدام شبه دار این شرکت در بورس رقم بخورد. چراکه مدیریت این شرکت در این جلسه بازاری قبل از سایت رسمی و مرجع کدال بزرگان بازار سرمایه را از تعدیل سود و توقف نماد شرکت خود به دلیل خرید مالکیت سهام یک شرکت بسته بندی با خبر کرد که این اقدام نیز از چشم مسئولین بورسی پنهان ماند.

جالب است بدانید که مدیر عامل این شرکت در آن جلسه اعلام کرده بود "سیاست سهامدار عمده پاکشو کسب سود و انتفاع تمامی سرمایه گذاران شرکت چه با دیدگاه بلندمدت و چه با دیدگاه کوتاه مدت است" که تا به امروز نه تنها حمایتی از سهامدار خرد شرکت نشده بلکه زیان نیز به آنها وارد شده است.

بطوریکه تا به امروز دستاور حضور 87 روزه این شرکت در بازار سرمایه با احتساب تقسیم مبلغ 1400 ریال سود نقدی در مجمع 92 بازدهی منفی 3 درصدی برای سهامداران بوده که از این منظر می توان گفت که "پاکشو" آب پاکی را بر روی دست سهامداران خود ریخت و ثابت کرد که حمایت از سهامدار از منظر این شرکت حمایت معنوی می باشد و نه عملی.

روز گذشته سهام "پاکشو" در قیمت 878 تومان معاملات خود را به پایان رسانید تا با در نظر گرفتن سود تقسیمی 140 تومانی در مجمع همچنان سهمی 320 ریال نسبت به قیمت عرضه اولیه پایین تر باشد.

شایان ذکر است که خبرنگار بورس نیوز طی تماس های مکرری که با شرکت پاکشو برقرار کرد متأسفانه هیچ مقام مسئولی حاضر به پاسخگویی نشد.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
بهروز
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۱:۴۲
متاسفانه دارید بی دلیل جوسازی می کنید. شما انتظار داشتید بیاد رو 3 درصد مثبت سفارش خرید بذاره!
و اینکه در قیاس با بازار وضعیت این سهم بد نبوده (البته قبول دارم که بالا عرضه شد) اما میتونید محاسبه کنید که از موقع عرضه اولیه بازدهی منفی کمتر از شاخص کل داشته است.
واقعا اگر در بازار پارسال عرضه میشد فکر میکنید این سهم چقدر رشد می کرد، با این حجم معاملات، نباید این عرضه اولیه را با مابقی عرضه ها مقایسه کرد. ریسک سیستماتیک بازار سرمایه ایران بالاست و حرکت سهم ها تاثیر زیادی به شرایط کلی بازار سرمایه دارد.
ناشناس
سه‌شنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۸:۳۹
کاربر بهروز شما اشتباهی آمدید؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟چه ربطی داشت؟؟؟؟؟؟؟؟؟
000
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۲:۱۶
لطفا تحقیق کنید چرا تایدواتر رو باز نمی کنند و اصلا اوضاع در شرکت در چه وضعیه . ممنون
علی
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۲:۳۹
مقصر بورس هست که اجازه داد قیمت عرضه اولیه اونقدر بالا باشه چون اگه سهم ارزشمند هست چرا قیمت سهم پایین تر از عرضه اولیه اومده؟(حتی با احتساب سود نقدی )
کاش مسئولین پاکشو یک کم از چگونگی فعالیت در بورس خبر داشتند ( فقط عرضه سهم در بورس بخاطر مشوق های اقتصادیش هنر نیست )
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۲:۴۹
وقتي كه سهم گران عرضه شده چه انتظاري داريد .
با اون كارگزاري كه كشف قيمت كرد تماس بگيريد
حمید
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۳:۰۶
با سلام. متاسفانه من سهامدار این سهم می باشم . ولی باید بگویم مقصر اصلی بورس است که چرا شرکتهایی که این چنین باز دهی منفی دارند اجازه ورود به بورس را می دهد
آرش
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۳:۰۸
بیچاره کردن ما ها رو
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۳:۲۷
این مفهوم حمایت واقعا م
سفته بازای محترم قیمت سهم رو بازار باید تعیین کنه نه این که سهامدار عمده خودش توی قیمت دستکاری کنه.
ارش
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۳:۳۷
دلداشمونو میگه سهم نریخته کم ریخته دوست من زیز عرضه اولیست می فهمی خیلی حا این سهم رو همون1300خریدن شما همون تعداد عرضه اولیه رو داری صدات از جای گرم بلند میشه سهم حمایت نشد مقصر هم حقوقی سهم است فقط خرید های قیمت پایین میکنه به نفع خودش از چنگ سهامدار حقیقی که خسته شده در میاره وگرنه راحت میتونه قیمت رو بکشه بالا و صف تشکیل بده حقوقی سهم
محمد
United States of America
سه‌شنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۴:۴۹
مگه مدیران پاکشو ادعا ندارند شرکتشون بهترین و آینده دارترین شرکت صنعت شوینده در ایران هست پس چرا اجازه میدن پی بر ای سهمشون از پی بر ای بقیه سهام شوینده کمتر باشه !!! ( در حالیکه هرچقدر سهمی آینده بهتری داشته باشه باید پی بر ای بالاتری هم بگیره )
مسئولین شرکت پاکشو در ادعاهای خود تجدید نظر کنن
محمد
United States of America
سه‌شنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۶:۱۱
مگه مدیران پاکشو ادعا ندارند شرکتشون بهترین و آینده دارترین شرکت صنعت شوینده در ایران هست پس چرا اجازه میدن پی بر ای سهمشون از پی بر ای بقیه سهام شوینده کمتر باشه !!! ( در حالیکه هرچقدر سهمی آینده بهتری داشته باشه باید پی بر ای بالاتری هم بگیره )
مسئولین شرکت پاکشو در ادعاهای خود تجدید نظر کنن
علی
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۶:۱۳
با سلام

طبق محاسبه ای که بنده انجام دادم پاکشو از زمانی که عرضه اولیه داشته تا پایان 93/05/26 حقوقی تعدا.5میلید 59ون سهم را خریداری کرده و فروش حقوقی 14میلیون بوده بنا بر این میتونیم نتیجه گیری کنیم که در حال حاضر حدود 46 میلیون سهم از 70میلیون سهم عرضه شده نزد حقوقی میباشد در ضمن شناوری سهم از 10درصد به 8 درصد رسیده یا بعبارت دیگری اگه سهمهایی که در دست حقوقی قرار گرفته را در شناوری سهم محاسبه نکنیم شناوری سهم بعد از کسر کردن 46میلیون سهم حقوقی از عرضه اولیه 24 میلیون سهم دست حقیقی میباشد که با این عدد شناوری سهم میشه حدود 3.43درصد.
حالا اگه تعداد خریدارها و فروشندهها را به غیر از روز اول عرضه محاسبه کنیم تعداد خریدارها تا 93/05/26عدد 19601و فروشنده عدد45670بدست خواهد امد
واگه از تاریخ بعد از مجمع یعنی 93/05/07محاسبه کنیم تعداد خریدارها 2519 نفر و تعداد فروشندها 3270نفر بوده است.
واما اگه تکنیکالش را هم نگاه کنیم میبینیم که بعد از مجمع تا حالا یه مثلث درست کرده که اگه این مثلث را به طرف بالا بشکنه خوبه
حالا با توجه به این محاسبه و تکنیکال به شرط شکستن مثلث به طرف بالا بنطر میرسه حقوقی خوب حمایت کرده و شناوری سهم هم بسیار پایین میباشد البته اگه یه دفعه سهامدار عمده عرضه نکنه فکر میکنم همین روزها رشد سهم شروع بشه که شاید هم در روزهای اینده حجم مبنا را هم پر نکنه بنده اینطوری بنظرم میرسه حالا اگه بنظر دوستان اشتباه میباشد تذکر بفرمایند ممنون میشم

موفق باشید
موفق باشید
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۶:۳۹
بعضی از شرکت ها مثل تاید واتر بدلیل صورت گرفته در آن شرکت و به خاطر پاسخ گو نبودن در قبال سهامداران در حدود 10 ماه است نماد شرکت را متوقف کرده و علیرغم اعتراضات گسترده سهامداران جزء با وجود برگزاری مجمع عمومی در تیر ماه اقدامی در جهت بازگشایی سهام انجام نمی دهد؟
علی
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۷:۱۷
مثل اینکه اینجا مثبت و منفیها گزینشی انجام میشه
ابراهيم
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۷:۳۷
اولا ازمديران بورس نيوركمال تشكررودارم بنده هم پيگيرشرايط اين شركت بوده وهستم ولي واقعادرشركت كسي جواب گونيست بنده فقط درتعجبم چراچنين شركتي دربازاربورس عرضه شده كه سهامداراعتمادكنه چنين شركتي بايددرفرابورس عرضه مي شد متاسفانه مسئولين هم جواب گونيستند متاسفانه اين شركت گزارش سه ماهه افتضاحي ارائه دادوفقط 13درصدپوشش داد
alireza
United States of America
سه‌شنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۳ - ۲۲:۱۸
سلام

بخدا دارم سکته میکنم از دست این بانک (دی )که یک خبر ازش منتشر نمیکنین
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۹ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۵:۲۸
کسی میدونه این 140 تومن سود پاکشو رو کی و.کجا ا میشه گرفت
رها
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۹ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۱:۵۰
فقط به خاطر تامین مالی وارد بورس شدند و اونم با قیمت عرضه اولیه بالا . دیگم کاری به سهامدارای خردی مثل ما ندارند تا وقتی که یه طرح افزایش سرمایه از محل آورده نقدی بگذارند بازم واسه گرفتن پول از ما سهامدارای خرد . من یه پروژه با این شرکت انجام دادم با مکافات تونستن یه بخشی از پولم را بگیرم و مدام میگفتند ما پاکشو ایم ابر قدرت شوینده . قدرت شوینده ایران در آینده دست پدیده شیمی پایدار (اکتیو ) است
حسینمردی
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۹ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۶:۵۴
تنها دلیل حضور این دوستان فقط جذب نقدینگی بود و بس ...
فاطمه
Iran (Islamic Republic of)
جمعه ۳۱ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۰:۵۰
سلام بورس نیوز
این دوستمون راست میگه یک ماه از مجمع بانک دی گذشت ولی هنوز خبری ازش /لطفا پیگیری و اطلاع رسانی کنید
حسین
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۰۱ شهريور ۱۳۹۳ - ۰۸:۱۸
بورس نیوز جان اکثر کسایی که خریدن در قیمت 1200 به بالا بوده حالا ضرر خیلی بیشتر از 320 ریال هستش
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۵ - ۱۹:۲۷
م حصولات بی کیفیت
ناشناس
Netherlands
جمعه ۱۰ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۳:۵۵
تا بوده جنین بوده تا بادا چنین بادا ما خورده سهام دارها با راهنمایی لیدر های بورس وارد شدیم که همون هم شک باانگیزه انشالله که به اندازه یه کارگری در ماه سو د بده این آقایون عمده مالک
ناشناس
Netherlands
جمعه ۱۰ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۳:۵۵
تا بوده جنین بوده تا بادا چنین بادا ما خورده سهام دارها با راهنمایی لیدر های بورس وارد شدیم که همون هم شک باانگیزه انشالله که به اندازه یه کارگری در ماه سو د بده این آقایون عمده مالک