بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۲۹ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۵:۵۸
از یک سو علاوه بر محکومیت به پرداخت اصل سود، هزینه های دادرسی و خسارت تاخیر تادیه نیز بر آنها بار می شود و احتمال توقیف اموال و مسدود شدن حساب ها نیز وجود دارد.
کد خبر : ۱۳۰۶۰۳
نویسنده :
آرش فرهادی

در همین چند روزی که از راه اندازی بخش دادستان بورس می گذرد، استقبال بسیار خوبی صورت گرفته است به نحوی که بسیاری از عزیزان و همراهان همیشگی بورس نیوز سوالات و دغدغه های خود را برای ما ارسال کردند و طبیعی است که منتظر پاسخ و پیگیری های بورس نیوز باشند.

اما در ابتدای امر کمی تامل و تعمق صورت گرفت تا پاسخگویی به مسائل قانونی و حقوقی عزیزان به صورت نظام مند و با نگاه آسیب شناسی بازار انجام شود و با بررسی و طبقه بندی سوالات ، مسائلی که بیشتر مبتلابه همراهان بورس نیوز است، در اولویت قرار گیرد.

لذا با این مقدمه کوتاه و با رسیدگی به پرونده سود سهام شرکت ها، دادستان بورس به طور رسمی پاسخگویی خود را به عزیزان آغاز می کند:

طرح مساله

مطابق قانون تجارت ، شرکتها در مجمع عمومی عادی سالانه خود این اجازه را دارند که بر اساس گزارش های مالی و حساب سود و زیان، بخشی از سود کسب شده در طی سال مالی قبل را بین سهامداران تقسیم کنند که حداقل یا کف این تقسیم سود، 10 درصد سود سالانه است. اما با وجود تصویب مجمع برخی شرکت ها از پرداخت حقوق قانونی سهامداران طفره می روند و به این ترتیب اسباب نارضایتی ایشان را فراهم می کنند.

مقررات تقسیم سود

طبق مقررات جدید مدیران شرکتها موظفند همزمان با اطلاعیه برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه، برنامه تقسیم سود خود را نیز اعلام کنند. بدیهی است که اعلام زمان و نحوه تقسیم سود، برای مدیران ایجاد تکلیف می کند زیرا عدم رعایت تعهداتی که اعلام شده است، از مصادیق نادرستی و انحراف از اصل امانت می­باشد.

از سوی دیگر قانون تجارت، حداکثر یک مهلت 8 ماهه را برای تقسیم سود مصوب مجمع برای مدیران شرکتها در نظر گرفته است و به هر حال باید این الزام قانونی رعایت شود.

راهکار

در خصوص شرکت هایی که به تعهدات خود در پرداخت سود سهام عمل نمی کنند بهترین راهکار ، ارجاع امر به مراجع ذیصلاح می­باشد. زیرا از یک سو علاوه بر محکومیت به پرداخت اصل سود، هزینه های دادرسی و خسارت تاخیر تادیه نیز بر آنها بار می شود و احتمال توقیف اموال و مسدود شدن حساب ها نیز وجود دارد. اتفاقی که تمام انگیزه مدیران شرکتها برای افزایش مدت نگهداری پول در حساب های شرکت و افزایش سود احتمالی آن را از بین می برد.

مرجع رسیدگی

در حال حاضر 2 مرجع برای رسیدگی به شکایت عدم پرداخت سود وجود دارد:

نخست دادگاههای عمومی حقوقی هستند که شخص سهامدار می تواند با ارائه دادخواست مبنی بر مطالبه وجه یا مطالبه سود سهام مصوب مجمع به همراه ورقه سهم و مدارک هویتی خود ، از دادگاه تقاضای محکومیت شرکت متخلف را بنماید.

دوم هیات داوری بازار اوراق بهادار است که طبق قانون توسعه ابزارها و نهادهای مالی موظف به رسیدگی به شکایت سهامداران در خصوص عدم پرداخت سود توسط شرکتهاست.

2 تذکر مهم

یکی اینکه دعوای مطالبه سود چه در دادگاه و چه در هیات داوری همواره با برنده شدن سهامدار و ایجاد زحمت و ریسک برای شرکت همراه است. لذا سهامدارانی که واقعاً این احساس را دارند که حقشان تضعیع شده است بدون اتلاف وقت باید اقدامات قانونی لازم را انجام دهند و اگر مدیران شرکتها بدانند که سهامدارانی بی تعارف دارند که پیگیر حق و حقوق خود هستند، هرگز اجازه نمی دهند که کار به دعوا و دادگاه بکشد.

دیگر آن که محکومیت مدیران شرکتها به علت عدم پرداخت سود، در کارنامه صلاحیت حرفه ای ایشان ثبت می شود و در آینده شغلی آنها اثرگذار خواهد بود. زیرا جهت گیری قوانین به گونه ای است که بحث صلاحیت حرفه ای مدیران هر روز جدی تر می شود.


اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
علي
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۹ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۱:۵۲
متاسفانه از دو روش پيگيري مشكلات، يكي روش رفتن به دادگاه حقوقي است كه اين روش در ايران بسيار زمان‌بر و پرزحمت است. روش ديگري كه پيگيري غيرحضوري است، سايت آن اصلا باز نميشود و جوابگو نيستند؟
ناصر اردکانیان
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۹ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۲:۲۳
ممنون. اما اگر شرکت به علت مشکلات مالی و غیره از بورس اخراج شده باشد و مدیران هم عوض شده باشند (مانند شرکت فارسیت دورود)، تکلیف مطالبات سود سهام چه می شود؟
سهامدار
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۹ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۳:۲۸
ممنون مطلب مفیدی بود .
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۹ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۴:۱۲
يك سري حقوقي پول دارند ولي سود رو دير مي دهند خيلي پست هستند
علیرضا
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۹ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۴:۴۲
چرا از تولی پرس که نمادش 6ماهه بسته است و هنوز معلوم نیست نمادش کی باز میشه گزارش نمیدین؟؟
ما سهامداران خرد تا کی باید ضررهای مدیران نالایق را بدیم.
لطفا شما بعنوان مرجع رسیدگی شکایت ما را پیگیری کنید و بررسی کنید که چرا 6ماهه نماد شتولی بسته است و چرا نماد سهم را باز نمیکنند؟
چرا نماد سهم پس از 2.5 سال باز شد ودر 1 ماههی که باز بود هر روز صفهای خرید صوری داشت و سهامداران خرد از همه جا بی خبر این سهم را خریدند و 6 ماهه سرمایه هاشون بلوکه شده است وهیچ جوابگوی ما نیست
خواهشن گزارش جامعی ارائه کنید

با تشکر از سایت خوبیتان
شمس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۹ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۴:۵۰
چرا کسی به شرکت نگین طبس سر نمیزنه که 2 سال طول میکشه تا سود واریز کنه فقط حرف میزنید؟
بهلول
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۹ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۵:۴۸
راه سومش اینه که سازمان بورس که اصلا برای همین چیزها درست شده به عنوان وکیل سهامداران به وظایف قانونی اش با استفاده از ابزارهای قانونی عمل و این حقوق را وصول و پرداخت کند
بهلول
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۹ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۵:۵۷
بورس و بازرسان ان باید برای ورود این شرکتها به بورس و تداوم حضور انها و رسیدگی مستمر به وضعیت انها نظارت لازم وکافی وتضمینهای لازم را داشته باشد که متاسفانه ندارد و باعث تضییع حقوق امثال شما میشود
جسن
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۹ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۶:۵۸
غدیر250تومان سود اعلام کرده 680تومن قیمت سهامش چه جوریه
علي
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۳۰ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۱:۱۲
از بورس نيوز خواهش ميكنم بعنوان وكيل مدافع مردم، به هر طريقي كه ميتواند از شركت آلومينيوم ايران سوال كند چرا شركتي به اين يد و بيضا نبايد سود سالانه پرداخت كند؟؟؟؟؟ اما بانك ... با قيمت حدود 150 تومان 35 و غدير با 680 تومان قيمت 250 تومان سود سالانه پرداخت نمود. چرا شركتهايي اينچنيني بايد فضا را آنقدر بي‌ بازرس ببينند كه اعلام كنند سال گذشته سودي نداشته‌اند!!!؟؟؟؟؟
بابا
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۳۰ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۴:۱۶
عزیزم این سود را اعلام کرده و فقط یک پیش بینی است و معلوم نیست عملی بشه ومتاسفانه دراین مورد هم باید سازمان بورس بر پیش بینی ها ی سود و پرداختی ها در اخر سال مالی نظارت داشته باشد که مثل سایر موارد باید گفت ..... شما به سوابق سودهای پیش بینی شده و پرداختی شرکتها دقت داشته باش
باب
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۳۰ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۴:۲۳
این فقط یک پیش بینی است به سوابق سودهای پیش بینی شده و پرداختی در سالهای قبل توجه داشته باش
شهرام
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۳۰ مرداد ۱۳۹۳ - ۲۳:۰۹
بنظرمن نگارنده کمی شتابزده بوده وبی اطلاع عمل کرده درقوانین ما
فرصت 8 ماهه به شرکت ها داده شده ولی ضمانت اجرائی بابت عدم پرداخت درموعدمقرره ذکرنشده ازنگارنده خواهشمندم بنده رروبا 10 سال سابقه وکالت راهنمائی کنه که باچه ادله وچه ضمانت اجرائی به پیروزی دراین پرونده رهنمون میکنند(لطفا ماده قانونی که شرکت رومیشه محکوم کردرو نام ببرید تا من بی سواد به اطلاعات وسوادناچیزحقوقیم اضافه کنم)
علی شهیری
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۳۰ مرداد ۱۳۹۳ - ۲۳:۴۰
با سلام اینجا نب و عده ای از سهامداران حقیفی مدت
یکسا ل از تاریخ عملکرد سال مالی1392/6/31 شرکت فاراک میگذرد وهنوز سود سهام خود دریافت نکردیم کسی پاسخگو نیست تلفن شرکت وامور سهام تعطیل شده است ارزش سهام که قبلا 7500 ریال خریداری نمو دیم 40 درصد کاهش یافت
محمد علي
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۰۱ شهريور ۱۳۹۳ - ۰۸:۳۸
با عرض سلام و ادب
خواهشمند است پيگيري نماييد شركت سيمان شاهرود سود سهامداران بدبخت را بدهد ملت احتياج دارند
شورشو درآورده شركت
محمد رضا خالقی
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۰۲ شهريور ۱۳۹۳ - ۰۹:۴۶
با سلام
لطفا شماره ای جهت تماس با سازمان بورس برای رسیدگی ذکر نمایید.شرکت پارس پامچال به هیچ وجه بعد از گذشت 2 سال سود سهامدار را پرداخت نمیکنند.