بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۲۹ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۱:۵۷
رییس انجمن صنایع همگن روغن موتور خبر داد:

عدم افزایش قیمت ضدیخ / ال جی و سامسونگ خریداران خارجی EMG

محصول مونواتیلن گلایکول، ماده اولیه تولید ضد یخ خودرو می باشد که توسط سه شرکت فرساشیمی، پالایشگاه شازند اراک و همچنین پتروشیمی مارون در داخل کشور تولید می گردد.
کد خبر : ۱۳۰۶۵۹
صادرات ماهیانه بیش از 40 هزار تن محصول مونواتیلن گلایکون تولیدی شرکت های فرساشیمی، پالایشگاه شازند اراک و همچنین پتروشیمی مارون بر شرکت های خارجی صادر می گردد.

رییس انجمن صنایع همگن روغن موتور در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز، ضمن بیان مطالب فوق اظهار داشت: محصول مونواتیلن گلایکول، ماده اولیه تولید ضد یخ خودرو می باشد که توسط سه شرکت فرساشیمی، پالایشگاه شازند اراک و همچنین پتروشیمی مارون در داخل کشور تولید می گردد.

خراسانی در ادامه افزود: شرکت فرساشیمی، سالیانه حدود 400 هزار تن از محصول مونواتیلن گلایکول EMG را تولید می کند که تنها حدود 40 هزار تن از این محصول در داخل کشور مورد استفاده قرار می گیرد و مابقی محصول EMG را به کشورهای خارجی صادر می نماید.

وی به مصرف پایین محصول EMG در ساخت ضد یخ خودرو اشاره کرد و گفت: حداکثر مصرف محصول مونواتیلن گلایکول در ساخت چسب، مواد شیمیایی و همچنین نخ پلی استر مورد استفاده قرار می گیرد و تنها 5 درصد از این ماده در ترکیب ساخت ضدیخ خودرو مشاهده می گردد.

مدیر عامل شرکت تعاونی مروارید مشکین در خصوص پیش فروش محصول مونو اتیلن گلایکول به کشورهای خارجی گفت: قرارداد پیش فروش محصول EMG شرکت های فرساشیمی، پالایشگاه شازند اراک و همچنین پتروشیمی مارون در حدود پنج سال با شرکت های خارجی از جمله شرکت ال جی و سامسونگ می باشد که علاوه بر تولید تلویزیون به عنوان یک هلدینگ نیز محسوب می شوند که بخشی از فعالیت تجاری این شرکت ها در زمینه محصول مونواتیلن گلایکول می باشد.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: به طور میانگین هفته ای یک کشتی به میزان 10 هزار تن محصول مونواتیلن گلایکول را بارگیری و به کشورهای خارجی صادر می نماید.

خراسانی در خصوص میزان صادرات محصول EMG، پالایشگاه شازند اراک افزود: پالایشگاه شازند اراک به دلیل دوری از دریا در بحث صادرات محصول توجیه اقتصادی ندارد و تنها بخشی از تولیدات خود را به کشور ترکیه و مابقی محصول مونواتیلن گلایکول را در داخل کشور مورد استفاده قرار می دهد.

وی در پایان در پاسخ به سوال خبرنگار بورس نیوز، مبنی بر اینکه با توجه به مصوبه دولت در خصوص آزادسازی نرخ ارز محصولات پتروشیمی این آزادسازی نرخ چه تأثیری در افزایش قیمت محصول ضدیخ خواهد داشت گفت: در ساخت ضدیخ تنها 5 درصد محصول مونواتیلن گلایکول در ترکیب قرار می گیرد و برهمین اساس ضدیخ از آزادسازی نرخ ارز محصولات پتروشیمی به طور زیاد تحت تأثیر قرار نخواهد گرفت.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر