بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۲۹ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۳:۵۶
کد خبر : ۱۳۰۷۲۸

به گزارشخبرگزاری تسنیم، روزنامه انگلیسی ایندیپندنت طی گزارشی نوشت: رفیقی، دانشجوی 29 ساله ایرانی که با ویزای تحصیل در انگلیس اقامت دارد، سال گذشته نامه ای از بانک اچ اس بی سی دریافت کرد و در مورد بسته شدن قریب الوقوع حساب بانکی اش اطلاع پیدا کرد. وی هیچگاه با داخل ایران پولی رد و بدل نکرده بود و در زمان بسته شدن حسابش کمتر از هزار پوند موجودی داشت.

وی گفت: «ابتدا فکر کردم اشتباهی رخ داده است. با اچ اس بی سی تماس گرفتم و آنها به من گفتند که من اهل کشوری تحت تحریم هستم...من هرگز پول به ایران نفرستاده ام، برایم چیزی باقی نمی ماند که آن را بفرستم. من به لطف برخورداری از بورسیه اینجا هستم.»

به عنوان نمونه ای دیگر، کمالوند، متخصص قلب زمانی که مادر 72 ساله آمریکایی- ایرانی اش که در کنت زندگی می کند نامه مشابهی را دریافت کرد، به شدت عصبانی شد.

در این نامه آمده بود: «لطفا مطمئن باشید که این تصمیم بر اساس ارزیابی خود ما از ریسک موجود اتخاذ شده و ارتباطی به شما به عنوان یک مشتری و یا رفتاری که شما در کسب و کارتان داشته اید، ندارد.»

کمالوند می گوید، با اچ اس بی سی تماس گرفته، اما آنها تنها به گفتن این مسئله اکتفا کرده اند که مادرش که اخیرا برای دیدن خانواده اش به تهران سفر کرده بود، «مدت زمان قابل توجهی» را در ایران گذارنده و این ظاهرا می تواند دلیلی برای بسته شدن حساب وی باشد.

اچ اس بی سی تاکید می کند که ملیت یا مذهب نقشی در بسته شدن حساب این افراد نداشته است، بلکه پس از جریمه 1.9 میلیارد دلاری این بانک از سوی مقامات امریکایی در سال 2012 به اتهام همکاری با کارتل های مواد مخدر مکزیک، اچ اس بی سی موازین کنترل ریسک خود را تشدید کرده است. در نتیجه، اچ اس بی سی، یک آزمون 6 فیلتری را برای ارزیابی میزان ریسکی که مشتریانش می توانند برای این بانک داشته باشند، ایجاد کرده است.

اما نواز، وکیلی که وکالت تعدادی از ایرانیانی را که درگیر دعاوی ای با بانک های انگلیسی شده اند را بر عهده دارد، می گوید، بستن حساب های متعدد ناقض قانون برابری انگلیس است. وی افزود: «ما استدلال می کنیم که این یک مورد تبعیض آمیز و برخوردی نژادی است که در نتیجه وضع جریمه های سنگین علیه تعدادی از بانک ها در سال های اخیر، در میان بانک های انگلیسی شایع شده است.»

وی افزود: «ما با بیش از 90 ایرانی الاصل تماس گرفته ایم که برخی از آنها در انگلیس متولد شده و بزرگ شده اند. بسیاری از آنها در انگلیس اقامت دارند و برخی هم پاسپورت انگلیسی دارند. متاسفانه، بسیاری از آنها به ما گفتند که به دلیل نگرانی از باخت یا مجبور شدن به پرداخت هزینه های بانک ها، حاضر به پیگیری حقوقی قضیه نیستند.»

سخنگوی اچ اس بی سی در این باره گفت: «اچ اس بی سی متعهد به اعمال موثرترین استانداردها برای مقابله با جرائم مالی در فعالیت های خود در سراسر جهان است. این استانداردها در مورد مشتریانی که ارتباطاتی با کشورهای تحت تحریم های مالی بین المللی دارند اعمال می گردد. در برخی موارد، ارزیابی میزان ریسک احتمالی، ممکن است ما را به بستن حساب یک مشتری رهنمون سازد.»

خانم رفیقی، پس از دریافت تاییدیه ای از دانشگاه محل تحصیلش مبنی بر دانشجو بودنش، موفق شده حساب دیگری در بانک هالیفاکس بگشاید.

اما دکتر کمالوند برای گرفتن پول مادرش از حساب بانک اچ اس بی سی به صورت نقدی یا انتقال این پول به حساب شخص وی در اچ اس بی سی با مشکلاتی مواجه شده و در نهایت مجبور شده برای مادرش حسابی در بانک لویدز ایجاد کند تا پول به این حساب منتقل شود.

کمالوند گفت: «وی هیچگاه با داخل ایران پول رد و بدل نکرده است. او تنها برای دیدن خواهرانش به تهران می رود. بستن این حساب برای همه ما ناراحت کننده و توهین آمیز بود.»

وی افزود: «من یک متخصص قلب انگلیسی هستم و این کار باعث می شود ما احساس کنیم شهروندان درجه دو به شمار می آییم... ایرانی ها قبلا با این نوع رفتار تبعیض آمیز در فرودگاه ها مواجه بودند. هرگز فکر نمی کردم که با این رفتار در بانک خودم مواجه شوم. این توهین آمیز است و استرس زیادی به خانواده ما وارد می کند.»


اشتراک گذاری :
ارسال نظر