بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۲۹ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۹:۰۷
کد خبر : ۱۳۰۷۷۳
مسئولان امریکایی در جریان‌های دیدار تقریبا روزانه خود با مسئولان کرد و سنی در اقلیم کردستان پیشنهاد داده‌اند که مسئولیت مبارزه با داعش در مناطقی که تحت کنترل آنها در شمال و غرب کشور است را خود بر عهده بگیرند.
 
روزنامه الحیات، چاپ لندن، روز دوشنبه نوشت که ایالات متحده به مسئولان اقلیم کردستان و سنی ها طرحی را برای رویارویی با شبکه دولت اسلامی، "داعش" پیشنهاد داده است که به موجب آن ارتش اتحادیه عراق با انجام حملاتی پایگاه هایی که در حال حاضر تحت اختیار دارد را همچنان حفظ می کند و ماموریت مبارزه با گروه داعش در مابقی مناطق را به صورت محدود به گروه های شبه نظامی مورد تایید دولت مرکزی نظیر پیشمرگ در کردستان می دهد.
 
به گزارش روزنامه الحیات، چاپ لبنان، یک افسر کرد روز یکشنبه اعلام کرد که نیروهای پیشمرگ سد موصل را بازپس گرفتند و تعدادی از روستاها در منطقه سهل نینوا را نیز از وجود عناصر داعش پاکسازی کردند. همچنین گزارش شده است که ارتش توانسته در چند روستا در اطراف بعقوبه پیشروی هایی داشته باشد و نیروهای داعش را از این روستاها بیرون براند.
 
یک منبع مطلع که نخواست نامش فاش شود به روزنامه الحیات گفت: «نیروهای پیشمرگ از چند روز پیش تعقیب عناصر ارتش و افراد پلیسی که توبه کرده و تسلیم داعش شده و ابو بکر البغدادی آنها را مورد عفو خود قرار داده و آنها به جمع داعش پیوسته اند، آغاز کرده و توانسته است تعدادی از آنها را کشته و شماری دیگر را نیز بازداشت کند.»
 
الحیات سپس به نقل از منابع آگاه عراقی که نامی از آنها به میان نیاورده است، همچنین می نویسد، مسئولان امریکایی در جریان های دیدار تقریبا روزانه خود با مسئولان کرد و سنی در اقلیم کردستان پیشنهاد داده اند که مسئولیت مبارزه با داعش در مناطقی که تحت کنترل آنها در شمال و غرب کشور است را خود بر عهده بگیرند.

آنها همچنین پیشنهاد داده اند که نیروهای پیشمرگ با همکاری افراد مسلحی از اقلیت ها اقدام به پاکسازی استان نینوا و دیگر مناطق تا نوار مرزی تا سوریه و از این سو تا بخش شمال غربی از استان دیالی از عناصر داعش کنند. عشایر و گروه های مسلح سنی نیز تعهد دهند که با همکاری نیروهای داوطلب اقدام به پاکسازی استان الانبار کنند تا به این ترتیب زمینه برای تشکیل گروهی نظامی از ساکنان استان زیر نظر وزارت دفاع عراق فراهم شود.   
 
روز یکشنبه اثیل النجیفی، استاندار نینوا و یکی از رهبران سنی عراق با صدور بیانیه ای از عشایر عرب سنی در مناطق تکلیف و الحدیدین وطی و الجحیش و بنی ربیعه و النعیم و دیگر مناطق خواست در کنار نیروهای پیشمرگ بایستند و با نیروهای داعش بجنگند.
 
به گفته این منابع مسئولان کرد در حال بررسی طرح و پیشنهاد امریکایی ها هستند و گفته اند که از امریکایی ها می خواهند که هر چه سریع تر سلاح های سنگین در اختیارشان قرار دهند. با این حال کردها ابراز نگرانی کرده اند که اگر جنگشان با داعش به خارج از اقلیم کشیده شود درگیر نزاعی طولانی با آنها شوند و خسارت های سنگینی را متحمل شوند.   
 
نیروهای پیشمرگ نزدیک ترین نیروهای رزمی به شهر موصل، پایگاه اصلی داعش محسوب می شوند به گونه ای که فاصله آنها از این شهر به بیش از 80 کیلومتر نمی رسد در حالی که نیروهای ارتش عراق در نزدیک ترین نقطه به موصل در سامرا و جنوب تکریت مستقر هستند که 220 کیلومتر با این شهر فاصله دارد. این در حالی است که فاصله نیروهای مستقر در دیالی با موصل 390 کیلومتر است.
 
به گفته این منابع این در حالی است که مسئولان سنی از پیشنهاد امریکایی ها استقبال کرده اند و گفته اند که از این طرح حمایت می کنند به ویژه اگر تضمین داده شود که ارتش نقش چندانی در این مبارزه نخواهد داشت، چرا که تمایلات طایفه ای دارد و با گروه های شبه نظامی ای همکاری می کند که باعث خشم ساکنان و عشایر منطقه می شود. این عشایر از توانایی نظامی بالایی برخوردار نیستند و احساس می کنند در برابر قدرت و توانایی های ارتش در اقلیت هستند و ارتش آنها را از خودش نمی داند.
منبع: دیپلماسی ایرانی

اشتراک گذاری :
ارسال نظر