بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
پنجشنبه ۳۰ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۴:۳۹
کد خبر : ۱۳۰۸۱۲
کمتر کسی است که از نوسان بهای طلا در سال 2014 کلافه نشده باشد. بازارهای جهانی طلا به دلیل بی‌همتا بودن این سرمایه ماندگار همیشه تحت تاثیر اخبار کوچک و بزرگ هستند. سیاست و اقتصاد هر دو فلز زرد را درگیر خود می‌کنند، این دو گاه همسو می‌شوند، گاه خلاف یکدیگر عمل می‌کنند و گاهی هم اثر یکدیگر را خنثی می‌کنند. به این ترتیب روند طلا همیشه دارای نوسان است، اما آنچه برای معامله‌گران این بازار آزاردهنده می‌شود، مشخص نبودن روند میان‌مدت و بلندمدت است. وقتی نشانه‌هایی وجود ندارد که به وسیله آنها بتوان روند آینده را تعیین کرد، ابهام از جذابیت بازار می‌کاهد و نه‌تنها سطح کلی تجارت در دوره‌های فصلی و سالانه را تحت تاثیر قرار می‌دهد، بلکه حتی روند کوتاه‌مدت نیز از آن تاثیر می‌پذیرد.

به گزارش انتخاب در تمام ماه‌های بهار و ماه‌های گذشته از تابستان سال جاری میلادی، روند کوتاه، میان و بلندمدت طلا در ابهام قرار داشته است. پیش‌بینی‌های کوتاه‌مدت کارشناسان بارها و بارها نادرست از آب درآمده و این باعث شده فعالان به پیش‌بینی‌های میان‌مدت و بلندمدت تحلیلگران بازار این فلز گرانبها نیز به چشم تردید نگاه کنند. بررسی روند طلا در یک ماه گذشته این افت و خیز دیوانه‌وار طلا را کاملاً نمایان می‌کند. جالب اینجاست که طلا در یک ماه منتهی به 22 مرداد تنها چند سنت اختلاف قیمتی را تجربه کرده و ثباتی تقریباً کامل را به خود دیده است، با این همه این ثبات یک‌ماهه به هیچ روی نشانه ثبات روند طلا یا حتی نوسان اندک این فلز گرانبها نیست. فلز زرد در این بازه 30‌روزه‌ای که قیمت اونس طلا در ابتدا و انتهای آن دست‌نخورده مانده، بارها با افت یا خیز شدید سطوح قیمتی مواجه بوده است. اونس طلا در چهار هفته کاری گذشته به همان روند پر‌افت و خیز ماه‌های گذشته سال 2014 میلادی ادامه داد، همان روند کلافه‌کننده.

پیش‌بینی‌های غلط

در هفته کاری منتهی به 27 تیر، طلا همه را غافلگیر کرد. کارشناسان مورد مشاوره کیتکو برای این هفته افزایش قیمت‌ها را پیش‌بینی کرده بودند، اما طلا در پنج روز کاری این هفته در نهایت سقوط 29‌دلاری را ثبت کرد. اونس فلز زرد در هفته کاری پیش از آن 19 دلار رشد کرده و به قیمت 1339 دلار رسیده بود تا کارشناسان بازار فلزات گرانبها در انتظار افزایش بیشتر قیمت طلا باشند، انتظاری که نه‌تنها با افزایشی کمتر هم تا حدی برآورده نشد، بلکه به افت 29‌دلاری رسید.

فلز زرد در هفته کاری منتهی به 27 تیر از همان روز کاری نخست در مسیر کاهش قرار گرفت که افزایش قیمتی روزهای میانه هفته نیز روند کاهشی هفتگی را معکوس نکرد. افت عمده در آن هفته مربوط به روز دوشنبه بود. اونس طلا در این روز 33 دلار افت کرد که عمدتاً ناشی از «سودگیری» معامله‌گران بود. این سودگیری نتوانست قیمت طلا را از مرز 1300 دلار پایین‌تر بیاورد و قیمت بسته شدن بازار 1306 دلار بود، اما یک روز بعد و با ثبت بهای 1293 دلار، بازار شاهد شکسته شدن مرز صدگانی بود. طلا در روزهای چهارشنبه و پنجشنبه با توجه به تقویت شاخص دلار، افت قیمت نفت خام، «پوشش کوتاه‌مدت» و رسیدن خبر سقوط هواپیمای خطوط هوایی مالزی در شرق اوکراین با افزایش قیمت روبه‌رو شد و قیمت‌های 1299 و 1318 دلار رقم خوردند. این یعنی طلا بار دیگر به بالای مرز 1300 بازگشت. با رسیدن اخبار نه‌چندان خوب از اقتصاد آمریکا نمودارهای فنی تعدیل شدند و قیمت نهایی روز جمعه 1310 شد. اما این روند رفت و برگشت در هفته کاری بعدی نیز تکرار شد.

ثبات پر‌افت و خیز

اونس طلا در هفته کاری منتهی به سه مرداد گرچه تنها دو دلار کاهش را تجربه کرد، اما در این هفته نیز نوسان‌های بسیار پایین و بالای مرز 1300 دلار داشت.

تشدید تنش‌های ژئوپولیتک در آغاز این هفته باعث تمایل بیشتر به خرید فلز زرد شد، اما میزان این خریدها چنان نبود که باعث خیز گرفتن قیمت‌ها شود. افزایش تنش‌ها در شرق اروپا و همچنین حملات گسترده به غزه دو عامل ژئوپولیتیکی بودند که از ابتدا تا انتهای این هفته مورد توجه معامله‌گران بودند. دوشنبه و سه‌شنبه قیمت‌های 1312 و 1307 دلار ثبت شدند. سه‌شنبه باز هم «سودگیری» معامله‌گران و خریدهای وابسته به نمودارهای فنی کوتاه‌مدت دلیل اصلی کاهش قیمت‌ها بودند. شاخص دلار نیز سه‌شنبه به بالاترین سطح در پنج هفته پیش از آن رسید تا طلا بیشتر تحت فشار قرار گیرد. در این روز کاهش «ریسک‌گریزی» نیز مشهود بود که آن نیز اثری کاهشی بر قیمت طلا داشت. آن چهارشنبه قیمت طلا به 1304 دلار رسید، اما توجه به بحران‌های شرق اروپا و خاورمیانه طلا را بالای مرز 1300 دلار نگه داشت. اما کاهش ریسک‌گریزی و ادامه تقویت دلار موجب ثبت قیمت 1293‌دلاری در روز پنجشنبه شد. بله، افت قیمت اونس طلا به زیر 1300 دلار برای یک بار دیگر. اما قطعاً تعجب نمی‌کنیم که طلا آن جمعه بار دیگر با ثبت قیمت 1308‌دلاری به بالای مرز 1300 دلار بازگشت. دلیل این افزایش، افت شاخص‌های بازارهای سهام به دلیل اخبار بد اقتصادی از اروپا بد..

نوسان کاهشی

اما هفته کاری منتهی به 10 مرداد نیز هفته کاهش قیمت آنی اونس طلا بود. طلا در این هفته باز هم روند پر‌افت و خیزی داشت، اما در نهایت 14 دلار کاهش را ثبت کرد. مهم‌ترین خبر اقتصادی آن هفته اعلام میزان رشد ناخالص ملی ایالات‌متحده بود که بسیار قوی‌تر از انتظارها بود تا فشار بر فلز زرد افزایش پیدا کند.

تعدیل نمودارهای فنی در نخستین روز هفته باعث رسیدن قیمت اونس طلا به 1303 دلار شد تا سه‌شنبه روز دیگری برای ثبت قیمت زیر 1300 دلار باشد. قیمت نهایی سه‌شنبه 1298 دلار بود و این در حالی بود که تنش‌ها در شرق اروپا و خاورمیانه رو به وخامت گذاشته بودند. مهم‌ترین خبر سیاسی آن سه‌شنبه تحریم‌های تازه آمریکا و اتحادیه اروپا علیه روسیه بود که انتظار برای تصویب آنها و بعد تصویب آنها بازار سه‌شنبه و چهارشنبه را تحت‌تاثیر قرار داد. اما فلز گرانبهای طلا روز چهارشنبه نیز قیمتی بالاتر از 1294 دلار را ثبت نکرد. مهم‌ترین خبر این روز اعلام میزان رشد ناخالص ملی ایالات ‌متحده بود که بسیار قوی‌تر از انتظارها بود تا فشار بر قیمت طلا افزایش پیدا کند. رشد اقتصاد آمریکا در سه‌ماهه دوم سال جاری میلادی چهار درصد اعلام شد، در صورتی که اقتصاددانان انتظار رشد سه‌درصدی را داشتد..

پنجشنبه آن هفته نیز افت ارزش فلز زرد ادامه پیدا کرد تا قیمت 1280 دلار که پایین‌ترین قیمت در شش هفته پیش از آن بود، ثبت شود. افزایش میزان مطالبات حقوق بیکاری آمریکا که روز پنجشنبه اعلام شد و افزایش بسیار اندک نرخ بیکاری ایالات‌متحده که روز جمعه اعلام شد، در آخرین روز کاری آن هفته و همزمان با جدی شدن پیامدهای تحریم روسیه باعث افزایش قیمت طلا و ثبت بهای 1294 دلار شد. نرخ بیکاری ایالات‌متحده در ماه جولای 2/6 درصد اعلام شد که 0.1 درصد نسبت به آمار ماه ژوئن بالا رفته بود. با این حال روند احیای اقتصاد آمریکا ادامه دارد و این موضوع به ادامه فشار بر قیمت فلز زرد کمک کرد.

نوسان افزایشی

اونس طلا در هفته کاری منتهی به 17 مرداد نیز افت و خیز بسیاری داشت، با این تفاوت که این افت و خیزها در نهایت به رشد 15‌دلاری قیمت هر اونس فلز زرد در کل هفته انجامید. این افزایش 15‌دلاری افت 14‌دلاری هفته پیش از آن را جبران کرد و توانست بار دیگر قیمت طلا را به بالای مرز 1300 دلار بازگرداند، اما نتوانست قیمت‌هایی بسیار قوی را برای طلا شکل بدهد.

در نخستین روز کاری آن هفته «سودگیری» معامله‌گران در پی ثبات دارایی‌های دیگر به کاهش قیمت طلا انجامید تا طلا از قیمت بسته شدن بازار در هفته کاری پیش از آن شش دلار افت کند و به قیمت 1288 دلار برسد. همچنین باید به تاثیر ادامه تقویت شاخص دلار و نرسیدن اخبار ویژه از بحران‌های ژئوپولیتک اشاره کرد. در چنین روزهای پر‌افت و خیزی، ثبات روز سه‌شنبه عجیب بود. طلا در این روز روی همان قیمت 1288 دلار متوقف ماند. جالب‌تر آنکه طلا در این روز ثبات هم افت و خیزهای شدید داشت که از احیای اقتصاد آمریکا و بعد افزایش خرید طلا به‌ عنوان سرمایه امن و پوشش کوتاه‌مدت اثر پذیرفت. از بعدازظهر چهارشنبه آن هفته و با تشدید تنش‌های میان مسکو و کشورهای غربی خرید طلا به‌عنوان سرمایه امن شدت گرفت و ادامه پوشش کوتاه‌مدت نیز به بالا رفتن سطح قیمتی کمک کرد. به این ترتیب اونس طلا روز چهارشنبه بار دیگر موفق شد از مرز 1300 دلار عبور کند و روی قیمت 1305 دلار بایستد. پوشش کوتاه‌مدتی که از روز سه‌شنبه آغاز شده بود، از روز چهارشنبه تشدید شد. افزایش این روز در واقع محصول ثبات نسبی سطوح قیمتی روزهای دوشنبه و سه‌شنبه بد..

پنج‌شنبه بازارهای طلا فعالیت خود را با فشار فروش اندکی آغاز کردند، اما تا پایان روز خرید طلا به‌عنوان سرمایه امن و همچنین ادامه پوشش کوتاه‌مدت، هشت دلار دیگر به قیمت طلا افزود تا بهای هر اونس این فلز گرانبها به 1313 دلار برسد. از میانه‌های روز پنج‌شنبه میل به ریسک سرمایه‌گذاران در بازارهای دیگر نیز کاهش پیدا کرد که به بالا ماندن قیمت طلا کمک کرد. مهم‌ترین خبر سیاسی پنج‌شنبه اعلام پوتین مبنی بر تلافی تحریم‌های اعمال‌شده علیه کرملین بود. خرید طلا به‌عنوان سرمایه امن و همچنین پوشش کوتاه‌مدت در روز جمعه نیز تداوم داشت که باعث شد بهای هر اونس طلا بالا برود. این افزایش از خبر حمله هوایی آمریکا به مواضع تروریست‌ها در عراق نیز اثر گرفته بود. با این حال با توجه به عوامل بنیادینی مانند ادامه احیای بزرگ‌ترین اقتصاد جهان یعنی آمریکا، طلا در نهایت روی قیمت 1309 دلار متوقف شد.

روزهای سگی

طلا حول و حوش مرز 1300 دلار شکل آزاردهنده‌ای به خود گرفته است.ارزش اونس طلا در یک ماه منتهی به 22 مرداد تنها 0.07 درصد رشد داشته و این در حالی است که نوسان‌های پرشمار، نمودارهای ترسیم شده از قیمت طلا را پیچ و تاب بسیار داده‌اند.

طلا در سال 2013 روزهای خوبی را پشت سر نگذاشت و در سال 2014 تنها به خاطر بحران‌های ژئوپولیتک بود که توانست تا میانه‌های مرداد رشدی حدوداً هفت‌درصدی را تجربه کند. با این حال احتمال عادت کردن بازار به اخبار متعدد ژئوپولیتک از سویی و ادامه احیای بزرگ‌ترین اقتصاد جهان از سوی دیگر می‌تواند بر روند آینده طلا اثر داشته باشد. این واقعیات نیز همه گرفتار احتمال هستند. این روند مبهم دست آخر به روزهای سگی رسید. فعالان بازار طلای آمریکا روزهای میانه ماه آگوست را «روزهای سگی تابستان» می‌خوانند. این دوره، دوره‌ای است که در آن معامله‌گران تمایل کمتری به معامله دارند و بازار به دلیل سفرهای زیاد در آستانه باز شدن مدارس و پایان رسمی معاملات تابستانی آرام هستند. این آرامش در هفته منتهی به 24 مرداد به شکل نوسان‌های اندک هویدا بود، اما حتی این آرامش نیز از عدم قطعیت موجود در بازار جهانی طلا نکاهیده است. هیچ کس نخواهد توانست به این سوال پاسخ دهد که طلا در ماه‌های آینده چند بار روی مرز 1300 دلار رفت و برگشت خواهد داشت. مهم‌تر اینکه سرمایه‌گذاران برای ماه‌های آینده با پیش‌بینی‌هایی روبه‌رو هستند که بسیار با هم اختلاف دارند.

1- سودگیری رفتاری است که در روزهای خیز سریع قیمت‌ها اتفاق می‌افتد و عبارت است از فروش کالا در زمان افزایش سریع قیمت‌ها که معمولاً باعث افت موقت قیمت‌ها می‌شود.

2- افرادی که از افت قیمت کالای قبلاً خریداری‌شده ضرر کرده‌اند، با کاهش بیشتر قیمت‌ها دوباره همان کالا را با قیمت کمتری می‌خرند تا ضرر کوتاه‌مدت خود را با این سود کوتاه‌مدت پوشش داده باشند. این رفتار پوشش کوتاه‌مدت نام دارد.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر