بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۰۱ شهريور ۱۳۹۳ - ۰۰:۳۳
کد خبر : ۱۳۰۸۹۳

ماموران اطلاعاتی بریتانیا، آمریکا و متحدانشان همه در تعقیب رد جان جلاد داعش هستند که سر جیمز فولی خبرنگار آمریکایی را برید. این مرد اهل لندن و رهبر یک گروهک افراطی موسوم به « بیتل ها» است.

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از خبرگزاری فرانسه، جلاد داعش می گوید که نامش جان است. یک نام عمومی و معمولی برای مردی که چهره اش را با نقاب می پوشاند . از روز چهارشنبه 20 اوت (29 مرداد) سرویس های اطلاعاتی بریتانیا و آمریکا با توجه به ردپاهایی که دارند در جستجوی کشف هویت اصلی مردی هستند که به گفته رسانه های بریتانیایی اکنون لقب دشمن شماره یک را دارد.

دیوید کامرون نخست وزیر بریتانیا عقیده دارد که این مرد یک بریتانیایی است. از روز چهارشنبه که فیلم سر بریدن جیمز فولی در سایت داعش منتشر شد نظریه ها در مورد هویت بریتانیایی این جلاد قوت گرفته است. ابتدا به دلیل لهجه اش. قبل از بریدن سر فولی ، جلاد او برای به چالش کشیدن باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا چند جمله حرف زد. اغلب کارشناسان در مورد لهجه بریتانیایی این جلاد تاکید کرده اند.

به گفته کارشناسان سازمان MI6 ، سرویس اطلاعاتی خارجی بریتانیا لهجه این مرد به طور وضوح لندنی است.

پل کرسویل استاد زبان شناسی دانشگاه یورک در گفت و گو با روزنامه گاردین تایید کرد که این مرد با لهجه انگلیسی چند فرهنگی لندن ویژه محله پرجمعیت ایست اند در حومه پایتخت صحبت می کند. این کارشناس افزوده است که او احتمالا به یک زبان خارجی نیز حرف می زند.

روزنامه گاردین تایید کرد که یک گروگان سابق در سوریه جلاد داعش را به عنوان رئیس یک گروهک سه نفری از افراطگرایان بریتانیایی که در شهر رقه سوریه مقر خلافت داعش مستقر هستند شناسایی کرده است. گروگان ها به دلیل ملیت اعضای این گروهک آنها را « بیتل ها » لقب داده اند به رغم اینکه تعدادشان سه نفر است.

یک گروگان که هر روز این جلاد را می دیده است ، او را مردی باهوش، تحصیل کرده و یک معتقد سفت و سخت به عقاید افراطی سلفی توصیف کرده است.

گاردین افزوده است، این مرد در تشکیلات خلافت داعش در شهر رقه سوریه مسئول گروگان های خارجی است. منابع سوری تایید کرده اند که او شخصیت اصلی در مذاکرات و مبادلات گروگان ها در رقه است.

او یکی از طرف های اصلی در مذاکرات با سرویس های مخفی اسپانیا و ترکیه بوده است که در ماه مارس سال جاری منجر به آزادی 11 گروگان از جمله خاویر اسپینوزا و ریکاردو گارسیا ویلانووا دو خبرنگار اسپانیایی از سوی داعش شد.

سازمان های FBI ، MI6 و اسکاتلندیارد از روز چهارشنبه در تلاش برای کشف هویت اصلی جان هستند. ریچارد بارت رئیس سابق بخش ضدتروریستی در MI6 اطمینان داد که ماموران اطلاعاتی سرانجام هویت او را کشف می کنند و در این راه می توانند روی کمک آشنایان او حساب کنند. بارت که با شبکه رادیو 4 BBC صحبت می کرد، افزود: دستگیری او در عراق و سوریه که درگیر جنگ بوده و هدایتش در برابر دادگاه می تواند بسیار دشوار و مساله برانگیز باشد. با این حال ، اگر او در جنگ کشته نشود در نهایت یک روز دستگیر خواهد شد.

به گفته مقامات امنیتی، پلیس و سرویس های اطلاعاتی از ابزارهای پیشرفته برای شناسایی چهره و صدا برخوردار هستند که می تواند خیلی زود اسمی را روی تصویر نقابدار جلاد بگذارند. در ضمن، آنها دارای فهرستی هستند که نام اغلب 500 بریتانیایی که در عراق و سوریه می جنگند در آن مشاهده می شود. از جمله در این فهرست نام مردان جوانی وجود دارد که بدون پوشاندن صورت در فیلم های ویدئویی تبلیغاتی و استخدامی اخیر داعش ظاهر شده اند.

مترجم: بهرام افتخاری / جام جم آنلاین


اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
علیرضا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۰۱ شهريور ۱۳۹۳ - ۰۶:۲۸
سلام:داعش اینهمه سر مسلمانان را بریده صدای انگلیس وامریکا در نیامد ولی سر یک خبرنگار انگلیسی که بریده شده چه هیاهویی براه انداخته اند .واقعا مرگ بر امریکا وانگلیس وصهیونیسم.
علی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۰۱ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۰:۵۳
تف به شرفت آشغال چه جوری دلت میاد سر یک انسان را ببری من که نمی تونم سر بریدن یک مرغ را نگاه کنم خدایا اینها چی هستند
رضا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۰۲ شهريور ۱۳۹۳ - ۰۹:۳۵
سلام امیدوارم خیلی زود این انسان نما دستگیر وبه مجازات برسد
ناشناس
سه‌شنبه ۰۴ شهريور ۱۳۹۳ - ۲۲:۱۵
امیدوارم همه آنها در کل گیتی .
سارا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۰۲ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۲:۳۳
به شما هم میشه گفت انسان حتی حیوون هم نمیشه گفت ،حیوون صد شرف داره به این کثافت ها
مجتبی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۰۳ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۴:۵۷
لعنت بر امریکا ، تا حالا که اصلا انگار داعشی وجود نداشت الان که خبر نگارشون رو زدن ناکار کردن صداشون در اومد ، امریکا باید بدونه که ما مردم ایران اگر زد انقلاب هم باشیم باز هم مرگ میفرستیم به امریگا و همدستان کثیفش
سورن
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۴ شهريور ۱۳۹۳ - ۰۸:۳۸
با سلام
داعش و طالبان وامثالهم حاصل جفتگیری سیاست و زیاده خواهی قدرتها و کشور هایی است که به ظاهر برای سگ و گربه نیز حقوق شهروندی قائل هستندو از طرفی برای همه ملتها هم دایه مهربانتر از مادر هستندکه نمونه اش را در (لیبی،عراق ،افغانستان ،اوکراین ،مصر و...) میتوان مشاهده نمود و تا زمانیکه چنین سیاستها و تفکراتی وجود دارد و از بین نرفته جان انسان و کرامت انسان بی ارزش تر از هر چیزی در این کره خاکیست (البته در اسلام هم به حمایت و عدم آزار و اذیت تمامیه حیوانات سفارش شده است و چیز تازه ای نیست ولی افراطی هم در این حمایت دیده نمی شود)
و خداوند در قرآن می فرماید
مکر و حیله آنها به خودشان بر می گردد
حسین نیکوکار
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۴ شهريور ۱۳۹۳ - ۲۲:۱۷
مطمئن باشید که بعد از افراطی گری ،نوبت تفریط خواهد شد.