بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۰۲ شهريور ۱۳۹۳ - ۰۷:۰۴
مدرس موسسه علوم بانکداری ایران در گفتگو با بورس نیوز تأکید کرد:

کاهش نرخ سود سپرده های بلندمدت، لازمه بازگشت دوباره نقدینگی به بورس

بانک مرکزی در این بخشنامه به کلیه بانک ها و مؤسسات اعتباری تحت نظارت خود اعلام کرد تا از اول شهریور ماه جاری نرخ سود سپرده های کوتاه مدت روز شمار را در تمامی شرایط 10 درصد پرداخت کنند.
کد خبر : ۱۳۰۹۱۹
نویسنده :
جمشیدی
بانک مرکزی در بخشنامه ای طی چهارشنبه هفته گذشته از اعضای هیأت مدیره بانک ها، مدیران عامل و معاونان مدیر عامل هر بانک درخواست کرد تا در رعایت نرخ های مصوب شورای پول و اعتبار نهایت دقت را به عمل آورند.

بدین ترتیب بانک مرکزی در این بخشنامه به کلیه بانک ها و مؤسسات اعتباری تحت نظارت خود اعلام کرد تا از اول شهریور ماه جاری نرخ سود سپرده های کوتاه مدت روز شمار را در تمامی شرایط 10 درصد پرداخت کنند.

در همین ارتباط، مدرس موسسه علوم بانکداری ایران در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز عنوان کرد: نرخ سود سپرده های بانکی روز شمار در حالی حدود هشت درصد بود که برخی از بانک ها به سپرده های با حجم بالا حتی سود با نرخ بیش از 10 درصد را پرداخت می کردند و این روند علیرغم هشدار بانک مرکزی به بانک ها همچنان از ماه های پایانی سال گذشته تاکنون تداوم داشت. برهمین اساس، به نظر می رسد این بخشنامه در پی الزام بانک های متخلف به پرداخت نرخ سود روزشمار 10 درصد اعلام شده و آثار با اهمیتی بر وضعیت سودآوری بانک ها در پی نخواهد داشت.

شعبانی به لزوم کاهش نرخ سود سپرده های یکساله اشاره کرد و گفت: در راستای ایجاد رونق در فضای کسب و کار و تولید، کاهش نرخ سود سپرده های یکساله نیز به وضوح احساس می شود؛ چراکه در شرایط فعلی به دلیل هزینه های مالی قابل توجه صنایع مختلف بهبود وضعیت تولید آنها چندان محتمل نیست. از این رو، با توجه به برنامه های دولت برای کاهش نرخ تورم و نیز خروج از رکود فعلی حاکم بر اقتصاد کشور می بایست نرخ بهره سپرده های بلندمدت بانکی نیز کاهش یابد تا تولید در صنایع مختلف رونق یابد.

شعبانی در خصوص آثار کاهش نرخ سود بانکی بر وضعیت سودآوری بانک ها نیز گفت: این امر آثار منفی بر درآمدهای بانک ها در پی نخواهد داشت، چراکه با توجه به برنامه های دولت در بسته خروج غیر تورمی از رکود و اجرای برنامه افزایش سرمایه بانک ها در کنار تسویه مطالبات آنها از سوی دولت، لطمه ای به وضعیت نقدینگی بانک ها و توان وام دهی آنها به شرکت های تولیدی وارد نخواهد شد. برهمین اساس به نظر می رسد دولت ناگزیر برای خروج از رکود فعلی می بایست نرخ سود بانکی را نیز کاهش دهد که این امر به نفع بانک ها و بازار سرمایه خواهد بود.

وی افزود: این امر با اجرای دستورالعمل های موجود در بسته خروج غیر تورمی از رکود طی نیمه دوم امسال اجرایی خواهد شد و تحقق آن چندان دور از انتظار نیست.

این مدرس علوم بانکی به آثار ناشی از کاهش نرخ سود سپرده های یکساله بانکی بر وضعیت بازار سرمایه اشاره کرد و اظهار داشت: در حالی بخشی از نقدینگی موجود در جامعه به سمت بانک ها سرازیر شد و اغلب فعالان بازار سرمایه دریافت بازدهی بدون ریسک را بر سرمایه گذاری در بورس ترجیح داده اند که به نظر می رسد با مشخص شدن نتایج اقدامات دولت برای بهبود وضعیت اقتصادی کشور و تلاش برای ایجاد رونق در صنایع مختلف، به تدریج سرمایه گذاران نسبت به تزریق دوباره نقدینگی به بازار سهام ترغیب شوند.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
ارسال نظر
نظرات بینندگان
رضا
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۰۲ شهريور ۱۳۹۳ - ۰۹:۲۳
سلام با این بلا تکلیفی دولت در سیاست خارجی وداخلی اگر سود بانک به صفر هم برسد دیگر کسی در بورس سرمایه گذاری نمی کند .مطمئن باشید
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۰۲ شهريور ۱۳۹۳ - ۰۹:۲۵
وضع بورس خيلي خراب شده به دادمان برسيد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۰۲ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۰:۰۰
حقوقی ها در این مدت مخصوصا در گروه خودرو سنگین عرصه میکنند و اجازه رشد را نمی دهند و این عرضه های سنگین حقوقی ها ترس زیادی در دل سهامدارن حقیقی و خرد ایجاد کرده به طوری که همه نقد هستند و به طرف خرید سهام نمی روند در واقع در آینده نزدیک با این کار حقوقی ها بازار خریدار ندارد و رکود خیلی سنگینی حاکم میشود به عنوان مثال وقتی حقوقی 60 میلیون از سهمی را عرضه میکند من سهامدار فوری کلیه سهام خود را خالی میکنم چون می دانم بازار برای مدتی رمق رشد را ندارد و هر روز منفی میخورد پس یکی از مشکلات بزرگ حقوی است حمایت نمیکند که هیچ در واقع سد بزرگ رشد بازار شده .
شیرازی
-
يکشنبه ۰۲ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۲:۳۹
کدام آدم عاقلی حاضر می شود پولش را از بانک بیرون برده و در بورس دو دستی در اختیار نوسان گیرها قرار دهد و بیچاره شود.
دانش آموز
United States of America
يکشنبه ۰۲ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۲:۴۷
جالب است که هر فرد به خود اجازه میدهد در مورد کاهش نرخ سود افاضات بفرماید ولی حداقل قانون نرخ سود را در نظر نمیگیرند.نرخ سود برابر است با نرخ تورم باضافه حداقل مثلا جهار درصد سود. حالا زمانیکه هر روز خبر گران شدن ارزاق عمومی لبنیات و پروتئین و میوه و.....هستیم فقط از نظر حضرات مشکل مملکت نرخ سود است. تنها چیزی که باعث نابودی معیشت مردم شده عمل کردن به نسخه های بانک جهانی و صندوق بین الماای پول است که تاگر از این اقدام نابخردانه دست برداشته نشود نهایتا نه از تاک نشانی میماند نه از تاکنشان.
مدرس
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۰۲ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۸:۲۱
سپرده گذار ها لزوما همه بورس باز نیستند . زن سر ‍رست خانوار ، بازنشسته و یا کسی که چندر غاز در آمد از روی س‍رده گذران زندگی میکند . بخش دیگر از س‍رده گذاران هستند . حتی با کاهش نرخ سود بانکها هم متضضر میشوند چون منابع مالی خود را از دست میدهند . درست از وضعیت الان هم مشکل ساز است ولی بدانیم کاهش نرخ سود یک تیغ دو لبه است
مرتضي
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۰۲ شهريور ۱۳۹۳ - ۲۰:۰۳
سود سپرده هاي بانكي بأيد كمتر از نرخ تورم باشد نه بيشتر از ان

اشتباه بیشتر افراد در همین ارتباط بین نرخ تورم و نرخ تسهیلات است

اگر بخواهيم نرخ بهره را با تورم مطابقت بديم دچار دور باطل ميشويم و مدام بأيد نرخ بهره را بالا ببريم


همواره منتقدين نرخ بهره پايين ادعا ميكنند كه چرا بأيد سرما يه سپرده گذار بواسطه تورم در بانك كم شود

جواب اين است؛

نرخ سود بانكي همواره بأيد از نرخ تورم كمتر باشد تا سپرده گذار از طريق تفاوت نرخ سپرده و تورم
جريمه عدم بكارگيري سرما يه
در مسير توليد و نيز دارايي هاي مولد و ريسكي را پرداخت كند



با توجه به تورم نقطه به نقطه 15 درصد و نيز شيب كاهشي تورم متوسط سالانه

لزوم بازنگری در نرخ تسهیلات قطعی است و بزودی دولت مجبور به این کار خواهد شد
تدبیرو امید
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۰۳ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۵:۱۲
این کار باعث می شود مردم سپرده های خویش را از بانکها خارج کنند و این امر تورم را افزایش می دهد وقیمت سکه و ارز را بالا می برد. لطفاٌ به مسئولین محترم دولت تدبیر و امید و از نظر بنده ماست و خیار بفرمایید چرا نرخ سود تسهیلات موسسات (بانکها ) را کم نمی کنید، یعنی افراد وقتی سپرده خویش را به بانکها سپرده اند 10 درصد سود بگیرند و وقتی گرفتار وام گرفتن از بانکها می شوند باید با 30درصد سود پول را برگردانند چه کاسبی از این بهتر مشخص است که با این مدیریت فاجعه بار هیچوقت ما تولید کننده نخواهیم شد.
خیلی جالب است آقایان از هر کشوری تکه ای از مدیریت شان را اقتباس می کنند به عنوان نمونه سیستم مالیاتی سوئد -قیمت بنزین در انگلیس و... آیا سطح زندگی ورفاه و قدرت خرید پول ایشان با ما قابل مقایسه است؟؟؟؟
ناشناس
United States of America
سه‌شنبه ۰۴ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۱:۳۶
. کاهش نرخ سود بانکی اگر همراه با کاهش نرخ تورم باشد، سبب می شود که سپرده ها از بانک ها خارج شود ولی الزاما وارد بورس نخواهد شد. اغلب آنانی که سرمایه های خود در بانک سپرده گذاری کردند اگر بالای 300 میلیون است که ترجیح می دهند وارد بازار های موازی مانند مسکن شوند و زیر این رقم بخشی به طلا و ارز خواهد رفت و درصد کمی شاید در حدود 10 درصد از کل سپرده های زیر 300 میلیون که تخمین زده می شود رقمی نزدیک به 2 الی 3 مییلیارد تومان باشد، به سرمایه گذاری در بورس متمایل خواهد شد که چندان تاثیری نخواهد داشت. البته باید در نظر داشت که اقتصاد سیاسی ایران از ثبات لازم برخوردار نیست و احتمال وقوع حوادثی که واجد تاثیر ساختاری باشد کم نیست می رود
بزرگمهر
United States of America
جمعه ۰۷ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۰:۲۸
تغییر ها در سود بانکی از جمله ابزار های اقتصادی برای تنظیم سرعت چرخش پول در گردش است و هر زمان که تورم از حد استاندارد بالا تر می رود تا حدی که چرخش پول شتابی بیش از ظرفیت بخش حقیقی اقتصاد بخود می گیرد و موجب می شود که ماندگاری نقدینگی در بانک ها پائین تر از استاندارد تعریف شده برای سلامت نظام بانکی یک کشور معین باشد بانک مرکزی مربوطه ناگزیر از افزایش نرخ سود بانکی می شود. افزایش نرخ سود سبب گران شدن پول می گردد و طبعا کلیه بخش های اقتصادی از افزایش نرخ سود متاثر می شوند. در این قیل موارد دولت ها به کمک بانک مرکزی می آیند و با اعطای تسهیلات از جمله بخشودگی های مالیاتی سعی می کنند تاثیر های منفی وارده بر بخش تولید را به حداقل برسانند و از طرفی دیگر هم مانع از کاهش قدرت خرید مردم شوند. ولی در ایران به دلیل حاکم نبودن عقلانیت بر فرایند تصمیم گیری ها، تغییرها در سود بانکی بر اساس یک رهیافت هدفمند اقتصادی و مدت دار نیست و اغلب تصمیم ها فاقد طرح توجیهی کارشناسی شده می باشد و بانک مرکزی مجبور می شود مانند رانندگی در یک جاده پر پیچ و خم که ناچار از بکار گیری تومان دال های ترمز و گاز است هدایت بازار مالی را بصورت دستوری و تجویزی بی اعتنا به عوامل کلیدی در اقتصاد بر عهده بگیرد که طبعا نتایج دلخواه و مطلوب اقتصادی بدست نمی دهد ولی احتمالا مطلوب نظر سیاست ورزان واقع خواهد شد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
جمعه ۰۷ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۹:۵۲
دوستان مطمئن باشید روند صعودی از اواخر شهریور شروع خواهد شد و سهامهای مفتی را که حقوقی ها خریده اند مانند سال قبل در اواخر اذرماه خالی می کنند... در حال حاضر بهترین زمان ورود به بازار است و بهترین زمان خروج از آن اواخر آذرماه 10 روز پس از توافق هسته ای