بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۰۱ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۶:۴۰
کد خبر : ۱۳۰۹۵۵
 بهره مندی از فضای مجازی در جهان امروز امری انکار ناپذیر است و نیمی از مردم در این فضای در دسترس حضور دارند؛ اما این بستر ارتباطی بدون صاحب نیست و هرگونه فعالیت در آن نیازمند مجوزهای پنهان و آشکاری است که نمی توان حضور داعش را در این فضا ازاین حمایت مستثنا کرد.


بریدن سر خبرنگار آمریکایی در مقابل لنز دوربین و پخش آن در فضای مجازی توسط داعش که به بهانه حملات آمریکایی های به نیروهای داعش در عراق صورت گرفت ، در چند روز اخیر فضای مجازی را تحت تاثیر خود قرار داده است.

شبه نظامیان تروریست داعش 28 مرداد درست روزی که به نام جهانی عکاسی نامگذاری شده بود، به تلافی حملات هوایی آمریکا علیه مواضع این گروه تکفیری یک خبرنگار آمریکایی را سر بریدند.

همزمان، این شبه نظامیان تروریست ویدئویی را در فضای مجازی منتشر کردند که نشان می دهد ˈ جیمز فولیˈ که از او به عنوان خبرنگار آزاد یاد می شود، پس از محاکمه صحرای از سوی داعش محکوم به مرگ شده است.

داعش در این ویدئو به وضوح سر بریدن این خبرنگار آمریکایی را به نمایش گذاشته است و فرد قاتل به زبان انگلیسی هشدار می دهد که نباید علیه داعش حمله های هوای می شد.

این ویدئو در حالی منتشر شده است که بر اساس کنوانسیون های بین المللی حمایت از قانون دسترسی همگانی به اینترنت مصوب 2003 میلادی ترویج خشونت و بی بند و باری از طریق فضای مجازی اینترنت منع شده است.

این که مرجع صادر کننده این ویدئو گروه شبه نظامی داعش است شکی نیست اما مساله این است که این تصاویر از کدام منبع یا IP صادر می شود و آیا نمی تواند این منبع صادر کننده ویدئو را در فضای مجازی مسدود یا آن را ردیابی کرد.

از سوی دیگر شبه نظامیان داعش این روزها سخت در فضای مجازی به دنبال یارگیری هستند و در شبکه های اجتماعی نیز به صورت گسترده به دنبال بیان دیدگاه های سلفی و ضد اسلامی خود هستند.

یک ماه پیش ارسال تصاویر و ویدئوهای گروه داعش پیرامون کشتار پایگاه هوایی اسپایکر در استان صلاح الدین عراق نیز منتشر شد تا نشان دهد این گروه بیشترین تمرکز خود را بر روی فضای اینترنتی تمرکز کرده است.

در این کشتار بی رحمانه گروه تروریستی داعش بیش از یک هزار و 700 دانشجو را در این منطقه بی رحمانه کشت و سپس برای هشدار به مردم عراق اقدام به انتشار اینترنتی تصاویر این کشتار کرد.

در احکام صادره این گروه تروریستی همه چیز حتی کشیدن سیگار ،پوشیدن لباس های رنگی ،خوردن نوشابه ، خروج زنان و دختران از منزل ،زیارت مقبره ها و بسیاری امور روزمره جرم است و حکم آن قتل است و تنها حلال این گروه تروریستی بهره مندی از اینترنت می باشد.

اینترنت برای گروه داعش حکم یک پایگاه تبلیغی را دارد و این گروه تروریستی در جذب متخصصان اینترنت هیچ شرطی را بیان نکرده است.

امروز کمتر کسی تردید دارد که داعش یک گروه ساخته شده توسط کشورهای استعماری و مورد حمایت رژیم صهیونیستی است و این ارتباط به آن حد رسیده که به هنگام کشتار مردم غزه، افکار جهانیان را در فضای مجازی به سمت و سوی خود معطوف کند و کشتار مردم بی دفاع غزه را تحت تاثیر حرکت های تروریستی خود قرار می دهد.

نکته جالب این که گروه تروریستی داعش در اطلاعیه ای در فضای مجازی از مسیحیان و اقلیت های دینی از جمله ایزدی ها خواسته است یا منطقه را ترک کنند یا اسلام بیاورند و در غیر این صورت کشته خواهند شد.

این گروه تروریستی اولویت کشتار مردم را در فضای مجازی به ترتیب شیعیان ، سنی های شافعی، مسیحی برشمرده است و هشدارهایی در فضای مجازی نیز نشر داده است.

اکنون داعش و گروه نظامی و تروریستی آن از هر جنایت بی رحمانه خود تصویر می گیرد و نخستین اقدام پس از جنایت نیز انتشار در فضای مجازی است تا بر موجودیت خود بیشتر پافشاری کند.

انتشار کشتار مردم از سوی داعش در فضای مجازی خطری است که می تواند مخاطبان این فضا را تحت تاثیر قرار دهد و به روحیه افراد در سراسر جهان آسیب وارد کند.

پروتکل های فضای مجازی به گونه ای طراحی شده است که به راحتی می توان با بهره مندی از سامانه های فیلترینگ از انتشار تصاویر وهن آلود جلوگیری کرد.

در این بین البته برخی از شبکه های اینترنتی از فضای آلوده داعش نیز بهره برداری می کنند و پیش از پخش این تصاویر اقدام به پخش آگهی های بازرگانی می کنند تا از یک سو، هم درآمد مالی برای شبکه خود داشته باشند و هم با پخش تصاویر دریافتی این کشتار در صدر پر بیننده های فضای مجازی قرار گیرند، رقابتی برای کسب درآمد از جنایت.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر