بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۰۵ شهريور ۱۳۹۳ - ۰۸:۰۶
رییس انجمن سنگ آهن عنوان کرد:

خسارت ناشی از پرداخت عوارض سنگ آهن صادراتی

خسارت ناشی از پرداخت عوارض سنگ آهن برای معادنی ایجاد می گردد که برنامه های برای صادرات سنگ آهن در دستور ندارند.
کد خبر : ۱۳۱۲۱۷
نویسنده :
محمدآموخته
خسارت ناشی از پرداخت عوارض سنگ آهن برای معادنی ایجاد می گردد که برنامه های برای صادرات سنگ آهن در دستور ندارند.

رییس انجمن صادرات سنگ آهن در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز ضمن بیان مطالب فوق اظهار داشت: تاکنون عوارض صادرات سنگ آهن از سوی دولت اخذ نشده است و مصوبه ای مبنی بر میزان دریافت عوارض صادراتی سنگ آهن در هیأت دولت تصویب نشده است.

مهرداد اکبریان به طرح ارایه شده در خصوص دریافت عوارض سنگ آهن صادراتی اشاره کرد و گفت: پرونده پرداخت عوارض سنگ آهن صادراتی پس از گذشت دو سال و نیم، همچنان بر روی میز بخش خصوصی، وزرات صنعت معدن و تجارت، نمایندگان مجلس و همچنین شورای عالی اقتصاد کشور باقی مانده است.

وی ادامه داد: شورای عالی اقتصاد کشور در خصوص اثرات اجرا و یا عدم اجرای دریافت عوراض سنگ آهن صادراتی در حال بررسی می باشد و چون اعلام نتایج تا چندین ماه دیگر نیاز به زمان خواهد داشت برهمین اساس حداقل تا پایان سال 2014 مصوبه ای برای دریافت عوارض به گمرک ابلاغ نخواهد شد.

این مقام مسئول در ادامه خاطر نشان کرد: در صورت تأیید پرداخت عوارض سنگ آهن صادراتی، بایستی حداقل سه ماه به صادرکننده سنگ آهن فرصت داده شود.

رییس انجمن سنگ آهن به رایزنی با وزیر صنعت، معدن و تجارت و همچنین شورای عالی اقتصاد کشور اشاره کرد و گفت: پیشنهاد انجمن سنگ آهن مبنی بر منتفی شدن پرداخت عوارض سنگ آهن صادراتی می باشدو از دولت خواستار طرح های جایگزین دیگری برای اخذ عوارض می باشیم.

وی گفت: هدف از دریافت عوارض سنگ آهن صادراتی ایجاد درآمدزایی از سوی دولت نمی باشد بلکه هدایت معدن به سوی کارخانه های داخلی می باشد.

اکبریان در خصوص اثرات دریافت و یا عدم دریافت عوارض سنگ آهن صادراتی افزود: اخذ عوارض در بهترین شرایط نیز شامل یک بخش خسارت و دیگری بخش مفید می باشد که مفید بودن اخذ عوارض منجر به کاهش صادرات سنگ آهن به کشورهای خارجی و تزریق به بازارهای داخلی کشور می گردد و خسارت ناشی از اخذ عوارض نیز برای معادنی ایجاد می شود که برنامه ای برای صادرات سنگ آهن در دستور کار ندارند که در نهایت منجر به افزایش هزینه معادن خواهد شد و چون بازار داخل کشور توانایی جذب تمامی سنگ آهن تولیدی را نخواهد داشت در مجموع به میزان افت تولید سالیانه سنگ آهن منجر می گردد.

وی به افت قیمت جهانی سنگ آهن اشاره کرد و گفت: هم اکنون با توجه به عدم دریافت عوارض سنگ آهن نیز شاهد کاهش صادرات این صنعت می باشیم کارخانه های تولیدکننده به دنبال جذب بازارهای داخلی برای فروش محصولات خود می باشند و یا با جذب سرمایه گذاری در معادن به تولید کنسانتره و گندله می پردازند.

وی در پایان گفت: با توجه به افت قیمت جهانی سنگ آهن که طبق بررسی های انجام گرفته تا سال 2017 میلادی نیز امکان عدم رشد قیمت وجود دارد فرصت خوبی برای دولت می باشد که با برنامه ریزی های مناسب در جذب تولیدکنندگان معادن در داخل کشور، خلع تولید محصولات بالادستی فولاد را بر طرف نماید.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر