بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۰۴ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۴:۰۶
در نشست خبری مدیر عامل شرکت بورس عنوان شد

تمایل حضور سرمایه گذاران خارجی جهت ورود به بورس کشور+تکمیلی

طی روز جاری نخستین نشست خبری حسن قالیباف اصل مدیر عامل بورس اوراق بهادار تهران پس از ابقاء در سمت خود با حضور خبرنگاران برگزار شد و به بررسی اتفاقات اخیر بازار سرمایه و گزارشی از عملکرد و برنامه های آتی شرکت بورس در جهت کمک به بازار پرداخته شد.
کد خبر : ۱۳۱۲۵۷
نویسنده :
اعتماد
طی روز جاری نخستین نشست خبری حسن قالیباف اصل مدیر عامل بورس اوراق بهادار تهران پس از ابقاء در سمت خود با حضور خبرنگاران برگزار شد و به بررسی اتفاقات اخیر بازار سرمایه و گزارشی از عملکرد و برنامه های آتی شرکت بورس در جهت کمک به بازار پرداخته شد.

مدیر عامل شرکت بورس با اشاره به آمار معاملات بازار اظهار داشت: ارزش معاملات طی 5 ماه گذشته 30 هزار میلیارد تومان بوده که این میزان در مدت مشابه سال گذشته 42 هزار میلیارد تومان بوده است. همچنین معاملات خرد و بلوک بازار نیز 16 هزار میلیارد تومان می باشد که سال گذشته این میزان 20 هزار میلیارد تومان بود، این در حالی است که آنلاین ها با روند روبه رشد حدود 9 هزار میلیارد تومان از سهم معاملات بازار را به خود اختصاص دادند.

براساس گزارش بورس نیوز، قالیباف عنوان کرد: ارزش روز بازار در ابتدای سال جاری 386 هزار میلیارد تومان بوده که در حال حاضر به 334 هزار میلیارد تومان رسیده است، شاخص کل بورس نیز از رقم 79019 واحد در ابتدای سال به 73530 واحد رسیده است. همچنین پی بر ای ابتدای سال 7.1 مرتبه بوده که هم اکنون 5.5 مرتبه می باشد.

وی تصریح کرد: 55 درصد معاملات در سال جاری توسط سهامداران حقوقی انجام گرفته است و 45 درصد از معاملات توسط سهامداران حقیقی انجام گرفته است که نشان از حضور مؤثر سهامداران در بازار طی سال جاری دارد.

اقدامات شرکت بورس

مدیر عامل بورس تهران در خصوص پذیرش شرکت ها از ابتدای سال تاکنون افزود: از ابتدای سال تاکنون سه شرکت به جمع شرکت های پذیرفته شده در بورس اضافه شدند هم اکنون نیز 10 شرکت درفرآیند پذیرش بورس اوراق بهادار تهران قرار دارند که مراحل برخی از‌ آنها به پایان رسیده است. این در حالی است که پذیرش 6 شرکت از بورس اوراق بهادار تهران لغو شده که بسته به شرایط آنها، در آینده امکان انتقال آنان به بازارهای فرابورس یا بازار توافقی وجود دارد.

قالیباف در خصوص رتبه ‌بندی شرکت ها بر مبنای رتبه ‌بندی حاکمیت شرکت عنوان کرد: رتبه بندی اولیه در این مورد انجام شده و شرکت ها براساس چک لیست نظارتی طبقه بندی‌ شده اند. هدف از این امر، را افزایش شفافیت، رقابت در پاسخگویی و ارتقای مسئولیت پذیری شرکت های بورسی می باشد.

تمایل سرمایه گذاران خارجی جهت سرمایه گذاری در بورس ایران

همچنین قالیباف در خصوص حضور سرمایه گذاران خارجی در بازار سرمایه کشور اظهار کرد: در شرایط فعلی تعداد زیادی سرمایه گذاران خارجی وجود دارند که تمایل دارند با بازار سرمایه ایران جهت سرمایه گذاری آشنا شوند این در حالی است که از ابتدای سال تاکنون 103 نفر سرمایه گذار خارجی طی جلساتی با مدیران شرکت بورس جهت آشنایی با بورس تمایل به سرمایه گذاری داشتند.

وی افزود: بنابراین مشکل حال حاضر سرمایه گذاران خارجی جهت سرمایه گذاری در بورس، بحث نقل و انتقال پول می باشد در نتیجه آنها منتظر رفع مشکلات مربوط به نقل و انتقال پول هستند تا بتوانند در بازار سرمایه کشور فعالیت کنند.

پالایشی ها چه زمانی به تابلوی معاملات برمی گردند؟

طی این جلسه، قالیباف در خصوص بازگشایی نمادهای پالایشی عنوان کرد: پیرو اختلاف نظر شرکت های پالایشگاهی با شرکت پالایش و پخش فرآورده های نفتی، با توجه به اینکه شرکت های پالایشی تاکنون گزارشات مربوط به پیش بینی عملکرد شرکت ها در سال 93 را نتوانسته اند ارایه دهند، در نتیجه نمادهای مربوط به پالایشگاهی به دلیل مذکور همچنان متوقف می باشد بنابراین چنانچه شرکت ها پالایشی عملکرد سه ماهه و پیش بینی وضعیت خود را طی سال 93 ارایه دهند، نمادهای این گروه بازگشایی خواهند شد.

معاون امور ناشران اعضای بورس اوراق بهادار نیز عنوان کرد: با توجه به مقرر شدن برنامه کیفی سازی شرکت های پالایشی در سال 93، این شرکت ها پس از تعیین فرمول کیفی سازی، گزارشات خود را ارایه خواهند کرد. لذا احتمالاً طی یک الی 2 هفته آتی پس از دریافت اطلاعات شرکت های مذکور نمادهای این گروه بازگشایی خواهند شد.

مالمیر تصریح کرد: بطور کلی مقرر شده قراردادی بین شرکت های پالایشی و شرکت پالایش و پخش فرآورده های نفتی منعقد شود لذا احتمالاً طی 2 هفته آینده، منوط به امضای قرارداد مذکور، نمادهای پالایشی بازگشایی می گردند.

براساس گزارش بورس نیوز، قالیباف در خصوص لایحه پیشنهادی خروج از رکود دولت عنوان کرد: بطور کلی سیاست کنترل تورم و مدیریت نقدینگی منجر شده که نقدینگی در سطح جامعه کاهش یابد در نتیجه این اثر در بازار سرمایه نیز ملموس می باشد.

وی بیان کرد: به اعتقاد بنده چنانچه لایحه خروج از رکود و حمایت از تولید داخلی تبدیل به قانون شود، قطعاً تأثیر مثبتی بر بازار سرمایه خواهد گذاشت. بطور کلی می توان گفت که افرادی که دیدگاه تحلیلی و بلندمدت اقدام به سرمایه گذاری می کنند، می توانند سود مطلوبی از بازار سرمایه کسب کنند.

مدیر عامل شرکت بورس درباره اقدامات جهت ورود نقدینگی به بازار سرمایه عنوان کرد: صندوق توسعه و همچنین انتشار اوراق تبعی از جمله اقداماتی بودند که توانستند ضمن حفظ نقدینگی موجود در بازار، نقدینگی را توسط بورس جذب نمایند. این در حالی است که با توجه به شرایط کنونی بازار سرمایه، برنامه ای جهت عرضه اولیه سهام شرکت های جدید در دستورکار قرار نگرفته است مگر در شرایطی که جذابیت لازم برای عرضه آن سهم وجود داشته باشد.

قالیباف افزود: از جمله اقدامات کنونی و سیستماتیک در حال حاضر این است که برنامه ای جهت شرکت هایی که کیفیت بالاتری دارند تحت قالب بازار پیشرو انجام گردد که بنا به این برنامه اقداماتی در خصوص کاهش محدویت ها در زمینه دامنه نوسان و حجم مبنا برای شرکت های مذکور در نظر گرفته شده است. این در حالی است که نتایج مربوطه اطلاع رسانی خواهد شد و پس از آن، این برنامه را اعمال خواهیم کرد.



اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
فرهاد
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۰۸ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۱:۴۱
اونهایی که بلند مدت سرمایه گذاری کردن و تا حالا بیش از 50% سرمایه شان تو این بورس از دست رفته باید چه مدت صبر کنند تا اون 50% سرمایه اولیه که میشه 100% سرمایه فعلی به اضافه سود خواب سرمایه را جبران کنند؟ 20 سال دیگه؟ مردم باید به نوه هاشون لسپارن تا 20 یا 30 سال دیگه بیان ببینن دولتمردان تا اون موقع به وعده هاشون عمل کردن یا نه!