بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
جمعه ۰۷ شهريور ۱۳۹۳ - ۲۲:۰۵
مدیر نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس عنوان کرد:

مزیت های پذیره نویسی صندوق زمین و ساختمان

پذیره نویسی صندوق سرمایه گذاری به منظور تأمین هزینه های مالی پروژه های ساختمانی در حالی از اواخر سال 86 در دستورکار سازمان بورس قرار گرفته بود که به دلیل برخی مشکلات این امر تاکنون با موفقیت به مرحله اجرا در نیامده بود.
کد خبر : ۱۳۱۳۷۶
نویسنده :
جمشیدی
اولین صندوق سرمایه گذاری زمین و ساختمان با نام نسیم طی روز شنبه هفته جاری پذیره نویسی می شود.

در همین ارتباط، مدیر نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز عنوان کرد: پذیره نویسی صندوق سرمایه گذاری به منظور تأمین هزینه های مالی پروژه های ساختمانی در حالی از اواخر سال 86 در دستورکار سازمان بورس قرار گرفته بود که به دلیل برخی مشکلات این امر تاکنون با موفقیت به مرحله اجرا در نیامده بود.

ایوب باقرتبار افزود: با توجه به تغییرات ایجاد شده در وزارت راه و شهرسازی و بانک مسکن و نیز ورود افراد آشنا به بازار سرمایه و طراحی ابزارهای مالی جدید به سازمان بورس در نهایت مجوز پذیره نویسی اولین صندوق سرمایه گذاری زمین و ساختمان دریافت شد. که این پذیره نویسی جهت تأمین بخشی از هزینه های مالی پروژه ای واقع در شهرک گلستان در منطقه 22 انجام می پذیرد.

وی تصریح کرد: شرکت گروه سرمایه گذاری مسکن مالک اصلی زمین پروژه مذکور می باشد که براساس ارزشگذاری 14 میلیارد و 100 میلیون تومانی آن، یونیت های صندوق سرمایه گذاری به مجموعه مذکور واگذار شده است.

این مقام مسئول به تشریح چگونگی این پروژه پرداخت و گفت: این پروژه شامل دو بلوک 18 طبقه ای دارای 60 واحد ساختمانی است و زمان تکمیل پروژه مذکور 30 ماه برآورد شده که به محض انجام پذیره نویسی و تأمین نقدینگی مورد نیاز مراحل اجرای آن آغاز خواهد شد.

این مقام مسئول به هزینه مالی مورد نیاز حدود 22 میلیارد تومانی جهت ساخت این پروژه اشاره کرد و گفت: حدود 15 میلیارد تومان از مبلغ مذکور از طریق پذیره نویسی و مابقی آن از طریق پیش فروش واحدهای ساخت تأمین می شود.

مدیر نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس در خصوص نحوه معامله واحدهای صندوق سرمایه گذاری بیان کرد: اگرچه فعالان بازار سرمایه می توانند در مراحل پذیره نویسی این صندوق مشارکت کنند و نسبت به خرید آن اقدام نمایند، اما توجه به این نکته حائز اهمیت است که در هفته اول پذیره نویسی به دلیل لزوم مشخص شدن اسامی خریداران، امکان فروش یونیت ها وجود ندارد و فروشندگان می توانند از یک هفته بعد از پذیره نویسی نسبت به این امر اقدام کنند.

باقرتبار به شفافیت طرح توجیهی پروژه اشاره کرد و گفت: سازمان بورس به عنوان نهاد ناظر بر اجرای این پروژه هر ماه یک بار از مراحل اجرای آن بازدید به عمل می آورد و تمامی بررسی های لازم از لحاظ شفافیت اطلاعات مالی و هزینه های آن توسط این نهاد انجام پذیرفته است.

علاوه بر آن، با توجه به اینکه تأمین هزینه های مالی پروژه مذکور نیازی به گشایش اعتبار LC یا دریافت وام بانکی ندارد، پیش بینی می شود تا مراجل اجرای آن به سهولت و طبق برآورد 30 ماهه پیش رود.

وی افزود: پروژه های در دست اجرای شرکت های ساختمانی فعال در بورس و نیز وضعیت درآمد و سودآوری آنها در حالی از شفافیت اطلاعاتی لازم برخوردار نیست که این پروژه با توجه به نظارت های اعمالی بر آن از شفافیت لازم برخوردار است، چراکه این صندوق دارای متولی، مدیر صندوق و بازارگردان است و در صورت نیاز سرمایه گذاران به نقدینگی می توانند نسبت به فروش بخشی از یونیت های خود اقدام کنند و از این بابت نگرانی وجود نخواهد داشت. علاوه بر آن، تمام سود حاصل از اجرای این پروژه میان سرمایه گذاران آن تقسیم خواهد شد.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر