بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
پنجشنبه ۰۶ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۰:۰۰
کد خبر : ۱۳۱۴۰۶
سرپرست معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رییس جمهور گفت: دولت از افزایش تورم با ممانعت کردن از کسری بودجه و ایجاد تعادل در عرصه و تقاضا جلوگیری کرد.

به گزارش ایرنا٬ محمد باقر نوبخت با حضور در برنامه ثریا که از شبکه اول سیما پخش شد افزود: تلاش کردیم تمام راه های ایجاد تورم در سال های اخیر را ببندیم.

وی یادآور شد: تورم به عنوان افزایش چشمگیر قیمت٬ در دوره ای معین از چند عامل نشات گرفته بود که یکی از آنها از بین رفتن تعادل میان عرضه و تقاضا بود.

معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهوری تاکید کرد: اگر به هر دلیلی قدرت خرید را دامن بزنیم و عرضه وجود نداشته باشد قیمت ها افزایش می یابد از این رو برای کنترل این مهم٬ به دنبال افزایش عامل تقاضا گشتیم.

نوبخت با اشاره به دلایل افزایش نقدینگی توضیح داد: پایه پولی و ضریب فزاینده پولی یکی از دلایل افزایش نقدینگی است و این پایه پولی از سوی حاکمیت کنترل می شود.

وی تاکید کرد: در سال های اخیر کسری بودجه باعث افزایش پایه پولی شد از این رو سعی کردیم جلوی کسری بودجه را بگیریم.

سرپرست معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رییس جمهوری اظهار کرد: کمتر از نصف منابعی را که باید تحصیل می کردیم در سال گذشته بدست آورده بودیم. از این رو تلاش کردیم سقف بودجه را از 210 میلیارد هزار تومان به 150 هزار میلیارد تومان برسانیم.

نوبخت با بیان اینکه سعی کردیم به مردم خیانت نکرده و با آنان صادقانه برخورد کنیم، گفت: مجلس لطف کرد و بودجه در نهایت به 170 هزار میلیارد تومان رسید.پس از این اقدام به دستگاه ها اعلام کردیم بر اساس این بودجه جدید هزینه کنند تا دوباره از بانک مرکزی استقراضی انجام نشود.

وی تصریح کرد: اگر قرار بود پایه پولی را رشد منفی می دادیم باید شیب چشمگیرتری در کاهش تورم می داشتیم؛ رشد تورم پیش از این 40 درصد بود اما امروز بر اساس ارقام ارائه شده توسط مرکز آمار٬ تورم یکساله اخیر به 22.3 برسد.

سرپرست معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رییس جمهور با بیان اینکه همچنان تورم داریم اظهار کرد: علاوه بر کسری بودجه همچنین 4.1 میلیارد دلار از منابع نفتی در حسابی بود که در آن زمان نمی توانستیم برداشت کنیم و در نهایت ما از آن حساب استفاده و آن را تبدیل به ریال کرده و بخش بزرگی از مطالبات پیمانکارانمان را پرداخت کردیم.

نوبخت با اشاره به اینکه تبدیل این ارز به ریال موجب برقراری تعادل در بازار ارز شد و افزود: امروز کسانی که ریال دارند به دنبال تبدیل سرمایه خود به ارز نیستند و در این بخش شاهد ثبات نسبی هستیم.

وی در ادامه با اشاره به اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها و یادآور شد: قیمت برخی اقلام به ویژه سوخت را برای اجرای مرحله دوم هدفمندی ها افزایش دادیم.

مالیات

معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهوری با اشاره به تلاش برای شفاف سازی مالیاتی و تکمیل زیرساخت های مورد نیاز برای این مهم ادامه داد: بر اساس توافقنامه با سازمان امور مالیاتی٬ حاضر شدیم 500 میلیارد تومان به اعتبارات این سازمان افزوده شود تا بتوانیم یک سیستم مالیاتی مدون ایجاد کنیم و با این اقدام توانستیم بخش قابل توجهی از نظام مالیاتی را به صورت مکانیزه انجام دهیم.

نوبخت در ادامه درباره برخی اظهار نظرها درباره مالیات بانکی تصریح کرد: هیچ کشوری از سپرده های مردم در نظام مالی مالیات نمی گیرد و اگر اینکار انجام شود شاهد فرار سرمایه ها خواهیم بود.

وی تاکید کرد: در گمرک، نظام مالیاتی و دیگر بخش ها به دنبال مکانیزه کردن سیستم های کسب اطلاعات هستیم تا دقیق به سراغ بحث مالیات برویم.

معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهوری اظهار کرد: نظامی دقیق و جامع در زمینه کسب اطلاعات نداریم.

پرداخت یارانه

نوبخت در ادامه توضیح داد: نسبت به پرداخت یارانه ها مقید هستیم که به همه به یک نسبت یارانه ندهیم. ما ابتدا از مردم درخواست کردیم کسانی که می توانند یارانه ها نگیرند به ما اعلام کنند تا یارانه های پرداختی به تولید اختصاص داده شود.

وی با بیان این که بیش از دو میلیون و 400 هزار نفر انصراف دادند، ادامه داد: در 90 روز اول، دولت یازدهم سعی کرد مباحث اطلاعاتی هدفمندی یارانه ها را شفاف کند.در این مدت شناسایی دقیق کرده و دریافتیم که مشکلات زیادی در این راه وجود دارد.

وی درباره قطع کسانی که در خارج از کشور زندگی می کنند، گفت: کسانی که خارج از کشور هستند چرا باید یارانه بگیرند؟ کسانی یارانه می گیرند که در داخل کشور هزینه افزایش سوخت را پرداخت می کنند.

به گفته وی٬ اولین افراد نگران قطع یارانه٬ افراد کم درآمد هستند و ما قطعا یارانه افراد ساکن در خارج از کشور را قطع می کنیم.

معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهوری تاکید کرد: یک ریال از اعتبارات حاصل از انصراف مردم از یارانه ها برای بخش عمران استفاده نشد و خدمات بیمارستان ها از طریق این بخش پرداخت شده است.

به گفته نوبخت٬ دولت علاقه مند برای بدست آوردن منابع بیشتر است اما در این راه بدون دقت عمل نکرده و تعجیل نخواهیم داشت.

وی درباره اخذ مالیات از منازل خالی که از سوی برخی وزار مطرح شده بود،گفت:وقتی هیات وزیران به موضوعی رای بدهد همه وزرا باید از تصمیم نهایی این هیات دفاع کنند. هر وزیری حق دارد نظری داشته باشد این نظر وقتی در هیات وزیران مطرح شود در صورتی که جمع بندی نهایی باشد، تصویب خواهد شد.

مسکن و وام ازدواج

معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهوری درباره وام 80 میلیونی مسکن نیز اظهار کرد: این موضوع در کمیسیون های تخصصی در حال بررسی است و چنانچه هیات وزیران درباره آن به جمع بندی برسد، آن را مصوب می کند.

نوبخت درباره مسکن مهر نیز توضیح داد: با توجه به اینکه درباره مسکن مهر کار ناتمام داریم و میلیون ها نفر در انتظار این مسکن ها هستند مقرر شد کارگروه های مختلفی برای اتمام این نوع مسکن و دیگر کارهای ناتمام تشکیل شود تا بتوانیم اعتبارات بخش های روبنایی و زیربنایی مسکن مهر نیز انجام شود.

وی تاکید کرد: بیش از 800 میلیارد تومان بودجه برای انشعابات آب و برق مسکن مهر نیاز است از این رو در جلسه ای، این بودجه برای آماده شدن این مسکن ها تامین شد.

معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهوری با اشاره به پرداخت وام ازدواج از عید فطر گفت: پرداخت وام ازدواج یکی از تعهدات دولت است و با رغم محدودیت ها این کار را انجام می دهیم.

تحریم

نوبخت درباره برنامه ریزی های دولت متناسب با رفع تحریم ها نیز تصریح کرد: همه تلاش خود را برای رفع تحریم های غیر عادلانه نسبت به ملت ایران از سوی قدرت های بزرگ دنیا خواهیم کرد اما به هیچ وجه برنامه های آینده خود را بر اساس رفع تحریم ها انجام نخواهیم داد و برنامه ها بر اساس شرایط بد بینانه انجام می شود.

وی با اشاره به طرح های ناتمام در کشور اظهار کرد: با توجه به ناتمام بودن 2906 طرح بزرگ و اعتبارات وسیع مورد نیاز برای اتمام این طرح ها٬ اقدام به تکمیل طرح هایی با توجیه واقعی خواهیم کرد.

سفر های استانی

معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهوری با اشاره به سفرهای استانی رییس جمهوری تصریح کرد: به جای کلنگ زدن 300 طرح جدید در استان های مختلف تلاش می کنیم 40 طرح را به پایان برسانیم و بیشتر به سراغ طرح هایی می رویم که قابلیت اتمام تا پایان سال 93 را داشته باشد.

نوبخت تاکید کرد: رییس جمهوری در سفرهای استانی بر اساس احساسات تصمیم گیری نکرده و هر تصمیمی بر اساس کار کارشناسی و منابع موجود گرفته می شود.

وی گفت: 100 درصد بودجه هر طرحی که در استان ها تا پایان امسال قابلیت اتمام داشته باشد از سوی دولت پرداخت خواهد شد و تفاوت این سفرهای استانی تا آخر امسال برای مردم مشخص می شود.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر