بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
پنجشنبه ۰۶ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۶:۲۰
کد خبر : ۱۳۱۴۶۱
مشاور فرهنگی رئیس جمهور با تاکید بر تجدیدنظر در مورد مسئله کپی‌رایت بین الملل در کشور،گفت: به همان میزان که برای تولید فرهنگی سرمایه‌گذاری می‌کنیم باید به سمت سرمایه‌گذاری در مصرف فرهنگی برویم تا چرخه تولید، توزیع و مصرف کامل شود.

حسام الدین آشنا مشاور فرهنگی رئیس‌جمهور در گفت‌وگو با تسنیم، با اشاره به مشکلات موجود در حوزه فعالیت‌های فضای مجازی گفت: مشکل بزرگی در این حوزه  وجود دارد و آن نبود تناسب مناسب میان عرضه‌کنندگان و مصرف‌کنندگان است.

وی افزود: در عرصه فعالیت‌های فضای مجازی ظرفیت و توان تولیدی بالایی در کشور ایجاد کردیم؛ نهادهای انقلابی، نظامی، مردمی، حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کمک کردند تا بنیه تولیدی قابل توجه در کشور ایجاد شود.

مشاور فرهنگی رئیس‌جمهور مشکل بزرگ فضای مجازی را مشکل توزیع و مصرف دانست و اظهار داشت: اگر نتوانیم بازاریابی و یا بازارسازی مناسبی را انجام دهیم دور نیست که این جوانه‌های رویان شده به شکوفایی نرسد و این خطر، خطر بسیار بزرگی است.

آشنا بر همین اساس خاطرنشان کرد: عزیزانی که از بودجه شخصی و از جوانی خود می‌گذرند و خدمات فرهنگی مناسبی را به انقلاب اسلامی انجام می‌دهند اگر با رکود بازار و عدم توجه مصرف کننده مواجه شوند ممکن است در طول چند سال کشور نیروهای ارزشمند خود را از دست بدهد.

وی به تعبیر رهبر انقلاب و رئیس‌جمهور در این خصوص اشاره و تصریح کرد: رئیس جمهور برای احیای مصرف بومی تعبیری به کار برده‌اند و گفته‌اند که سفره فرهنگی این ملت از نان حلال خالی نشود و همچنین با توجه به تعبیرات بسیار بلندی که مقام معظم رهبری در این موارد داشته‌اند  به یک همکاری راهبردی میان نهادهای حامی در تولیدات فرهنگی نیاز داریم و به همان میزان که برای تولید فرهنگی سرمایه‌گذاری می‌کنیم باید به سمت سرمایه‌گذاری در مصرف فرهنگی برویم تا چرخه تولید، توزیع و مصرف کامل شود.

مشاور فرهنگی رئیس‌جمهور در پاسخ به این سوال که تولیدات وارداتی غربی بعضا به صورت رایگان در اختیار کودکان و نوجوانان قرار می‌گیرد و چطور می‌توان با آن مقابله کرد، به موضوع "کپی‌رایت" اشاره و تصریح کرد: یک نظریه در کشور وجود دارد که ما کپی رایت داخل را رعایت کنیم و کپی رایت خارج لزومی ندارد. تحقیقات نشان داده کپی‌رایت یک امر پیوسته است و تفکیک خارجی و داخلی آن شدنی نیست شما نمی‌توانید بازار را به بازار خارجی و داخلی تجزیه کنید.

آشنا  نداشتن تدبیر لازم در مورد کپی‌رایت خارجی را از علت‌های تهاجم‌فرهنگی عنوان کرد و افزود: حجم بزرگی از پدیده‌ای که ما از آن به عنوان تهاجم فرهنگی یاد می‌کنیم براثر فقدان تدبیر در مورد کپی رایت خارجی اتفاق افتاده است. ما با مدیریت کپی رایت می‌توانیم واردات کالاها و خدمات فرهنگی به کشور را مدیریت کنیم؛ این مسئله ابتدا در سطح کتاب بود و تصور می‌شد که از طریق به رسمیت نشناختن کپی رایت می‌توانیم کتاب‌های خارجی را ارزان کپی کنیم و در اختیار دانشجویان قرار دهیم.

وی ادامه داد: تصور این بود که از طریق به رسمیت نشناختن کپی رایت می‌توان ترجمه کتاب را ارزان کرد، اما تجربیات 50 سال اخیر نشان می‌دهد که ما نه تنها نتوانستیم از طریق به رسمیت نشناختن کپی رایت بازار داخلی را رونق دهیم بلکه در حوزه کالاهای فرهنگی با یک تهاجم سازمان نیافته ولی بسیار موثر مواجه شدیم.

"منظور ما از سازمان نیافته این است که وقتی بازار وجود دارد به هر صورت کالا وارد می‌شود و وقتی شما برچسب قاچاق به آن کالا نزده باشید یعنی کالای مجاز است. وقتی کالایی بدون کپی رایت وارد کشور می‌شود و شما نمی‌توانید عنوان قاچاق به آن بزنید یعنی این نشانه را به مصرف کننده می‌دهید که آن کالا را مصرف کند."

مشاور فرهنگی رئیس‌جمهور با بیان این مطلب که "ما نمی‌توانیم بگوییم کپی‌رایت را به رسمیت نمی‌شناسیم و از طرفی بگوییم یک کالا غیرقانونی است این دو با هم شدنی نیست و اهمیت این موضوع آنجایی معلوم می‌شود که تولیدکنندگان و بازار داخلی در مقابل کالای رقابتی خارجی که بدون هیچ هزینه‌ای وارد کشور می‌شود توان رقابت ندارد" اظهار داشت: بنابراین تدبیر اقتضا می‌کند که ما در مورد مسئله کپی‌رایت بین الملل در کشور تجدید نظر کنیم. بسیاری از چیزهایی که به عنوان مقابله با ماهواره بیان می‌شود باید از طریق کپی رایت انجام شود. بسیاری از اقداماتی که در چارچوب مبارزه با واردات کالاهای فرهنگی خارج از کشور انجام می‌شود باید در قالب کپی‌رایت انجام شود.

آشنا کپی‌رایت را یکی از فرصت‌های بین‌المللی برای توسعه کشور دانست و درخصوص فراگیر شدن شبکه‌‌های اجتماعی موبایلی مانند وایبر، تانگو، لاین و... و اظهارنظرها مبنی بر اینکه این شبکه‌ها باید فیلتر شوند، خاطرنشان کرد: اگر فکر می‌کنید که فیلترینگ درمورد بقیه حوزه ها جواب داده در مورد شبکه‌های اجتماعی نیز جواب می‌دهد.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر