بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
پنجشنبه ۰۶ شهريور ۱۳۹۳ - ۲۰:۵۸
کد خبر : ۱۳۱۴۸۸

غار هملون



غار هملون از دو غار تشکیل یافته که به هملون کوچک و هملون بزرگ مشهور هستند. این غارها در دره هملون در نزدیکی شهر میگون از توابع بخش رودبار قصران شهرستان شمیرانات قرار دارند.



دهانه غار هملون کوچک که در زیر یک تاق سنگی بزرگی قرار دارد، 3 متر عرض و حدود 1 متر ارتفاع دارد و به نظر می‌رسد طول غار حدود 50 متر باشد. کف غار از سنگ و گِل پوشیده شده و به همین دلیل لغزنده است. در ورودی غار یک چهارچوب آهنی توسط شهرداری طی سالیان گذشته نصب شده است. ابتدای غار کمی باریک و کم‌ارتفاع است ولی به تدریج به ارتفاع آن افزوده می‌شود. در ادامه مسیر یک دالان پرشیب وجود دارد که حدود 30 تا 40 متر به سمت پایین امتداد دارد و به دلیل لغزنده بودن کف غار، وارد شدن به آن بسیار دشوار است و پیمایش آن نیاز به در اختیار داشتن تجهیزات لازم است.



به فاصله چند دقیقه بعد از هملون کوچک و در بالای یک دامنه پرشیب، غار هملون بزرگ واقع شده است. دهانه این غار حدود 2/5 متر عرض و 1/5 متر ارتفاع دارد و طول آن حدود 100 متر است. ورودی این غار نیز همچون هملون کوچک یک ورودی آهنی دارد.

در سال‌های اخیر با توجه به ایجاد مدرسه یخ‌نوردی در نزدیکی این غار، مسیر دسترسی به غار هملون آسان‌تر شده است.



دره هملون در فاصله حدود 35 کیلومتری شمال شرق تهران و در حدّفاصل دو روستای میگون و شمشک واقع است. گفته می‌شود که این محل به دلیل وجود سوراخ‌ها و غارهای متعدد در طول دره، ابتدا «همه جا لانه» یا «همه لانه» نام گرفته و سپس به مرور زمان به «هملون» تبدیل شده است.

سد لتیان



سد لَتیان در موقعیت جغرافیایی 35° 47′ 27.83″ N 51° 41′ 12.91″ E سدی است بر روی رودخانه جاجرود که در ۲۵ کیلومتری شمال شرقی تهران و در لواسان قرار دارد. این سد بتنی یکی از منابع اصلی تأمین آب تهران است که ۳۰ درصد از آب شرب شهر تهران را تأمین مینماید. این سد در جنوب شهر لواسان واقع گردیده و در محلی که رودخانه برگ جهان به جاجرود می‌ریزد و در دره‌ای در میان کوه جاجرود و کوه بندک ساخته شده و در شمال آن کوه آلون قرار دارد. دو پارک جنگلی به نامهای لتیان و تلو دریاچه این سد را احاطه کرده‌اند.

ساحل دریاچه سد لتیان در ارتفاع ۱۶۰۰ متری از سطح دریا قرار دارد. راه رسیدن به این سد از تهران از طریق جاده لشگرک و گردنه قوچک یا بزرگراه تهران-دماوند است. محله هایی از شهر لواسان که در شمال دریاچه سد لتیان قرار گرفته‌اند عبارت‌اند از: سبو بزرگ، سبو کوچک، کلاک، ناران، تپه سید پیاز، ، گَلَندُوَک، جائیج، نجارکلا، قاضی‌آباد و شورکاب و غیره.



لتیان نام یکی از روستاهای زیر آب رفته است که نزدیک ترین آنها به دیواره سد لتیان بوده است. ساکنان لتیان پس از فروش اراضی خود به دولت در محله های شهر لواسان ساکن شدند.

در حال حاضر فقط ماهی کپور کراس وماهی سفید رودخانه ای وزرد پر در این سد مشاهده شده اند در صورتی که در چند سال پیش ماهی قزل الا یکی از ماهی های مشهور این سد بوده دیگر مشاهده نشده است.

آبشار ناران



آبشار ناران در حدود 700 متری شمال محله ناران از توابع لواسان کوچک در ارتفاع 1896 متری از سطح دریا قرار دارد. ارتفاع این آبشار 10 تا 15 متر بوده و در فصل بهار که حجم آب آن افزایش می‌یابد، ریزش آب منظره بسیار زیبایی را پدید می‌آورد.

آبشار ناران یکی از آبشارهای دائمی استان تهران است و جریان دائمی آن، شیارهای زیبایی بر روی صخره‌های سنگی به وجود آورده است.

حمام راحت آباد

حمام راحت‌آباد از جمله‌ آثار دوره صفویه و آوایل دوره قاجاریه است و در بخش لواسانات قرار دارد.
این حمام در استان تهران، شهرستان شمیرانات، بخش لواسانات و ضلع جنوب شرقی روستای راحت آباد ساخته شده است.

بنای حمام راحت آباد که امروزه بخش‌های از آن تخریب شده، در جهت شمالی – جنوبی ساخته شده است.



ورود از رختکن به گرمخانه از طریق دری صورت می‌گرفت که در میانه دیوار شمالی رختکن قرار داشت. خزینه حمام نیز در ضلع شمالی گرمخانه تعبیه شده بود.

ویژگی خاص این حمام قدیمی این است که در بدنه دیوار شرقی گرمخانه و خزینه، جوی آبی تعبیه شده بود تا آب گرم بوسیله آن از خزینه در پیرامون حمام گردانده و باعث گرمای بیشتر در گرمخانه شود.



مصالح این بنا سنگ لاشه و ملات گچ بوده و بدنه داخلی آن با ملات گل آهک اندود شده است.
حمام راحت آباد در سال 1382 توسط سازمان میراث فرهنگی و گردشگری با شماره 10385 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر