بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
جمعه ۰۷ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۰:۰۰
کد خبر : ۱۳۱۵۰۲
مدير طرح احداث و توسعه جايگاه هاي CNG شركت ملي پخش فرآورده هاي نفتي ايران از احداث 5 جایگاه CNG در کشور عراق خبر داد و گفت: توسعه صادرات و انتقال تکنولوژی با سرمایه گذاری مشترک یکی از اولویت های اساسی این شرکت است به همین منظور اعلام آمادگی برای صادرات گاز به کشورهای را در دستور کار خود قرار دادیم.

منصور ریاحی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران، با اشاره به عملکرد این شرکت اظهار داشت: در طرح ملی CNG تاکنون با عرضه بیش از  36 میلیارد مترمکعب گاز به خودروهای دوگانه سوز شرایط جایگزینی 36 میلیون لیتر بنزین فراهم شده است. علاوه براینکه این موضوع امنیت انرژی را در کشور فراهم کرده  بلکه به کاهش اثرات تحریم کمک کرده است.
 
وی تصریح کرد: با مصرف 36 میلیون لیتر بنزین در کشور علاوه بر جلوگیری از واردات بنزین حدود 30 میلیارد دلار صرفه جویی ارزی شده است.
 
ریاحی افزود: اگر دوره عمر CNG را بررسی و ارزیابی کنیم این صنعت به دوران بلوغ خود رسیده است تاجاییکه در در مصرف سوخت CNGمقام اول را در دنیا بخود اختصاص داده همچنین در تولید خودروهای دوگانه‌سوز در جهان جایگاه نخست را کسب کرده است، به طوری که 3 میلیون 500 هزار خودرو دوگانه سوز در کشور تردد می کنند.  
 
رتبه نخست ایران در استفاده از CNG

مدير طرح احداث و توسعه جايگاه هاي CNG با اشاره به اینکه در احداث جایگاه CNG کشورمان مقام دوم را دارد،اظهار داشت: یکی از سیاست های این شرکت عرضه محصولات تولیدی به بازارهای دنیاست.در همین زمینه بازارهای هدف را شناسایی کردیم که از جمله این بازارها عراق و CIS یا کشورهای آسیای میانه  است.
 
وی تاکید کرد: طبق توافقات صورت گرفته قرار است 5 جایگاه در کشور عراق توسط جوانان ایرانی احداث شود همچنین با کشور روسیه مذاکراتی را در خصوص خرید کمپرسورCNG و کمپرسورهایی با پلت فوم مناسب و با کیفیت انجام دادیم  تا در این بازاها حضور فعال داشته باشیم که این امر مهم نیاز به دیپلماسی نفتی و سیاسی دارد. با توجه به حرکت‌های خوبی که در دولت تدبیر و امید انجام شده با فعال سازی شاهد حضور موفق در بازار هدف خواهیم بود.

ریاحی افزود: همچنین مدل حرفه ای را طراحی و آماده کردیم که با حمایت مدیریت ارشد کلان کشور بتوانیم به این بازارها رسوخ کنیم تا صادرات CNG را داشته باشیم. به طوری که هم اکنون بسیاری از کشورها از جمله عمان، دبی، ابوظبی، کویت، پاکستان، افغانستان و هند خواهان گاز ایران هستند تا این گاز را در شیرین سازی آب استفاده کنند.  
 
وی گفت: صادرات گاز به این کشورها از طریق دریایی و زمین صورت می گیرد در حمل دریا این کار توسط مخازن به صورت پکیج صادر می شود و در بخش زمینی گاز CNGبا مخازن جانبو انجام می شود.
 
توسعه صنعت CNG با استفاده از انتقال تکنولوژی

مدير طرح احداث و توسعه جايگاه هاي CNG  تصریح کرد: یکی دیگر از موضوعات توسعه صادرات و انتقال تکنولوژی با سرمایه گذاری مشترک است که در این راستا کشورهای CISیا کشورهای حوزه خلیج فارس اعلام آمادگی کرده اند تا این کار انجام شود تا بتوانیم صادرات خدمات فنی و مهندسی را داشته باشیم.

ریاحی افزود: احداث سایت خودرویی در بخش تبدیل و هم کارخانه‌ای و OEM است که شرکت ایران خودرو اعلام آمادگی کرده که این سایت را در تمام کشورهای خواهان ایجاد کند. همچنین احداث کارخانه مخزن‌سازی است که در تولید مخازن به مرحله انبوه رسیدیم.
 
وی یادآور شد: در ساخت مخزن ایستگاهی به بلوغ کامل رسیدیم. همچنین احداث سایت ساخت تجهیزات است که شرکت تامین کننده اعلام کرده که این سایت را که شامل کمپرسورو درایر، مخازن و بسیاری از قطعات عملیاتی کند.
 
ریاحی تاکید کرد: اعلام آمادگی کردیم که نیروهای متخصص را به کشورهای هدف اعزام کنیم.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر