بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۰۸ شهريور ۱۳۹۳ - ۰۸:۵۸
نخست این که سهامدارانی که از این حق استفاده می کنند، برای افزایش تعداد سهام خود ، تنها باید مبلغ اسمی سهم را که در بیشتر شرکت ها 1000 ریال می باشد، به حساب شرکت واریز کنند و در حالتی که سهام شرکت افزایش قابل توجهی داشته باشد، این موضوع به عنوان یک فرصت طلایی و سودآور برای سهامدار شرکت محسوب می شود.
کد خبر : ۱۳۱۵۵۳
نویسنده :
فرهادی

ماده 166 لایحه اصلاحی قانون تجارت مقرر کرده است: در خرید سهام جدید صاحبان سهام شرکت نسبت به سهامی که مالکند حق تقدم دارند و این حق تقدم قابل نقل و انتقال است...

چنان که ملاحظه می فرمایید قانون حق تقدم را به عنوان یک حق اولویت و امتیاز برای سهامداران کنونی شرکت در نظر گرفته است تا بتوانند از فرصت همراهی و سرمایه گذاری و تشخیص قبلی خود بهره برداری کنند و در تصمیم شرکت برای افزایش سرمایه، این حق اولویت را اعمال کنند. از سوی دیگر این اختیار به سهامداران قبلی اعطا شده است که اگر نخواهند از این امتیاز استفاده کنند، آن را واگذار کنند و به عبارتی حق تقدم سهام قابل نقل و انتقال است و به عنوان یک حق مالی قلمداد می شود.

یکی از آثار مهم اختصاص حق تقدم به سهامداران کنونی شرکت، این است که درصد مالکیت آنها حفظ می شود. به طور مثال اگر سهامداری 100 عدد سهم در یک شرکت داشته باشد و شرکت بخواهد 100 درصد افزایش سرمایه بدهد، تعداد 100 حق تقدم به وی اختصاص می یابد. پس اگر سهامدار از حق تقدم خود استفاده نکند، تعداد سهام وی ثابت می ماند اما درصد مالکیت وی نصف می شود، چون سرمایه 2 برابر شده است.

نکته دیگر این که این حق در یک بازه زمانی مشخص قابل بهره برداری است و اگر در این بازه زمانی استفاده نشود، شرکت حق خواهد داشت که طبق مقررات حق تقدم استفاده نشده را به فروش برساند.

از نظر ارزش مادی نیز باید چند نکته را درباره حق تقدم سهام مورد توجه قرار داد. نخست این که سهامدارانی که از این حق استفاده می کنند، برای افزایش تعداد سهام خود ، تنها باید مبلغ اسمی سهم را که در بیشتر شرکت ها 1000 ریال می باشد، به حساب شرکت واریز کنند و در حالتی که سهام شرکت افزایش قابل توجهی داشته باشد، این موضوع به عنوان یک فرصت طلایی و سودآور برای سهامدار شرکت محسوب می شود.

دوم این که اگر سهامدار از حق تقدم خود استفاده نکند و شرکت حق تقدم وی را در بازار به فروش برساند، تفاوت بین 1000 ریال و مبلغی که حق تقدم به فروش رسیده است، به عنوان منافعی است که به سهامدار قبلی تعلق می گیرد و در اینجا نیز حقوق سهامدار مورد توجه واقع شده است و زیانی متوجه سهامدار نمی شود.

به طور مثال هم اکنون یکی از شرکت هایی که فرایند افزایش سرمایه آن در حال اجراست توسعه خدمات دریایی و بندری سینا با نماد (حسینا) می باشد. قیمت تابلوی این سهم فرابورسی در چهارشنبه 45299 بوده است در حالی که قیمت حق تقدم آن در همان روز 42021 می باشد. مهلت استفاده از حق تقدم این شرکت نیز در آگهی آن اعلام شده است که از تاریخ 29/05/93 تا 26/07/93 می باشد.

چنان که ملاحظه می فرمایید تفاوت قیمت اصل سهم و حق تقدم سهم بیش از 1000 ریال می باشد. علت اینجاست که تبدیل حق تقدم به سهم به طور معمول زمان بر است و ممکن است چند ماه طول بکشد و لذا ریسک خواب نقدینگی وجود دارد زیرا اگر از حق تقدم استفاده شود، پس از انقضای مهلت های قانونی، تا زمانی که به سهم تبدیل نشود، قابل معامله نیست.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۰۸ شهريور ۱۳۹۳ - ۰۹:۰۸
مسئول محترم سایت چرا کامنت ها رو گلچین میکنید؟؟؟ من چند بار کامنت گذاشتم چرا نماد حتاید متوقفه ولی شما حذف میکنید؟؟؟؟ چرا؟؟
حمید
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۰۸ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۰:۰۹
حق تقدم های دتولید بعد از گذشت 5 ماه هنوز سهم نشده چراااا؟
ارسلان
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۰۸ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۱:۵۳
حق تقدم شرکت سرمایه گذار ی مسکن بعد نه ماه هنوز نامعلوم وقتی بسته شد حق تقدم صدو شصت تومان بود موقع بازگشای سهم صدو هفتاد تومان اما حق تقدم استفاده نشده به پنجاه تومن معامله میشد یعنی بیست درصد بازم پایین تر . شرکت قرار بوده سه ماهه افزایش سرمایه ده الان از برج ده همچنان بلاتکلیفه که حقوقی با راحتی تو روز روشن جیب مردم بزند تازه نه ماه گذشته هنوز وجوه حق تقدم استفاده نشده را هم واریز نکردند . در بازار بورس ایران بازیکنان سرمایه بقیه بازنده اند هیچ قانونی و تحلیلی هم وجود ندارد . تازه شرکت ثمسکن میخواد سهم جدید به نام ثرود هم عرضه کند بابا تکلیف همون وجوه حق تقدم برج ده پارسال را روشن کن بعد سهم بیار کدام قانون کدام دادستان بورس اگر راست میگین پیگیری کنین .
مهدی
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۰۸ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۴:۵۶
خسته نباشید
بنده در 14ماه پیش در افزایش سرمایه والبر شرکت کردم چرا هنور حق تقدمها تبدیل به سهم نشده؟؟
شرکتها چقدر حق دارند برای ثبت ان معطل کنند؟؟
ممنون
ناشناس
شنبه ۰۸ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۵:۴۱
شرکت ها 9 ماه زمان دارند و اگر این موعد بگذره شما میتونی ازونها شکایت کنید
امیر
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۰۸ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۶:۳۴
سلام
قرار بود در مورد بسته بودن 6ماهه نماد شتولی گزارش تهیه کنید ولی نتاسفانه خیلی خیلی سلیفه ای عمل میکنید
مشفق
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۰۸ شهريور ۱۳۹۳ - ۲۰:۰۰
سلام
چرا برای مثال زدن از سهمی مثل آ.ث.پ استفاده نمیکنید که با سه برابر افزایش سرمایه داراییم را یک سوم کرد و ارزش حق تقدمش هم توی فرابورس 342 ریال یعنی یک سوم ارزش اسمی آن هست. حالا بماند که با این بازار سراسر سرخ قبلاً سرمایه ام به نصف تقلیل داشته.
رضا
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۰۹ شهريور ۱۳۹۳ - ۰۱:۳۷
سلام خسته نباشید من 6ماه پیش حق تقدم خودرو خریدم اما موفق نشدم مبلغ اسمی سهم رو سر وقت واریز کنم وبا اینکه شرکت حق تقدم رو فروخته هنوز پولو به حساب ما نریخته!!!
هاشم احدی
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۰۹ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۲:۴۸
چرا اهنگری تراکتورهبلغ حاصل ازفروش حق تقدم سهامداران رابلوکه کرده ونمیدهد .
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۱۰ شهريور ۱۳۹۳ - ۰۷:۵۱
شرکت ها 9 ماه زمان دارند و اگر این موعد بگذره شما میتونی ازونها شکایت کنید
رضا
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۱۱ شهريور ۱۳۹۳ - ۲۲:۲۷
آقا شما را به خدا، حق تقدم خاهن را پیگیری کنید! مگر نباید حداکثر پس از 48 ساعت از ثبت افزایش سرمایه، به حساب سهامداران واریز شود؟ ضمنا اگر قیمت فروش استفاده نشده ها، 60 تومان باشد، دقیقا چقدر باید واریز نمایند؟