بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۰۸ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۰:۴۶
طبق مصوبه وزارت بهداشت و همچنین ستاد تنظیم بازار بایستی سالیانه حدود 30 درصد روغن مورد نیاز کشور از ماده پالم از کشور مالزی وارد ایران گردد و این روغن از اسید ترانس صفر درصدی برخوردار می باشد.
کد خبر : ۱۳۱۵۶۲
نویسنده :
محمدآموخته
طبق مصوبه وزارت بهداشت و همچنین ستاد تنظیم بازار بایستی سالیانه حدود 30 درصد روغن مورد نیاز کشور از ماده پالم از کشور مالزی وارد ایران گردد و این روغن از اسید ترانس صفر درصدی برخوردار می باشد.

طی هفته گذشته خبری در سایت بورس نیوز با عنوان "خطر وجود آنتی بیوتیک ها در لبنیات فله ای مشابه روغن پالم" منتشر شد که در متن خبر "نایب رییس جامعه دامپزشکان به واردات 70 درصدی روغن پالم در ایران اشاره کرده بود و در خصوص عوارض مصرف روغن پالم در سلامت جامعه انسانی هشدار داده بود."

در همین راستا، دبیر انجمن روغن نباتی در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز ضمن تکذیب صحبت های نایب رییس جامعه دامپزشکان ایران در خصوص میزان واردات روغن پالم در ایران، اظهار داشت: افراد بایستی در مواردی که جزء حیطه کاری آنها نمی باشد اظهار نظر نکرده زیرا چنین اخباری موجب تشویش اذهان عمومی می گردد.

محمد قبله در ادامه خاطر نشان کرد: بالاترین واردات روغن پالم در ایران طی دو سال به میزان 50 درصد ثبت شده است و طبق مصوبه وزارت بهداشت و همچنین ستاد تنظیم بازار بایستی واردات روغن پالم به ایران در سال جاری به میزان 30 درصد انجام گیرد و هم اکنون برنامه ریزی انجمن در افزایش بیش از 33 درصدی روغن آفتابگردان تولیدی کشور می باشد.

وی در خصوص دلایل استفاده از روغن پالم در روغن نباتی گفت: در دمای معمولی برای تغییر ماهیت یک ماده از حالت مایع به جامد بایستی از دو روش از جمله روغن پالم و یا اجرای هیدروژناسیون بر روی روغن آفتابگردان و سویا استفاده کرد.

این مقام مسئول به مصوبه وزارت بهداشت مبنی بر استفاده محدود و استاندارد از روغن پالم اشاره کرد و گفت: اجرای هیدروژناسیون در روغن آفتابگردان و همچنین سویا منجر به تولید اسید ترانس بالا می گردد که باعث تهدید سلامت افراد جامعه می گردد. ولی در روغن پالم میزان اسید ترانس صفر درصد گزارش شده است.

قبله در خصوص عوارض ناشی از مصرف روغن پالم گفت: براساس تخفیفات انجام گرفته روغن پالم به دلیل اینکه در دمای معمولی به ماهیت جامد تبدیل می شود امکان اشباع این ماده در عروق قلبی امکان پذیر می باشد.

دبیر انجمن روغن نباتی در پاسخ به سوال خبرنگار ما مبنی بر اینکه در سال جاری چه اقداماتی در خصوص واردات روغن پالم انجام گرفته است گفت: ثبت سفارش 30 درصدی روغن پالم مورد نیاز کشور گزارش و ثبت شده است و سفارش مجددی در سال 93 اعلام نخواهد شد و به محض واریز ارز، این امکان وجود دارد که طی مدت حدود 25 روز، روغن پالم از کشور مالزی وارد ایران شود.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر