بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۰۸ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۱:۵۱
کد خبر : ۱۳۱۵۷۸

صبحانه ،بررسی و تحلیل این روزهای بازار به سرمایه‌گذاران کمک می‌کند که فارغ از نوسانات روزمره به بررسی چشم‌انداز پیش روی این بازار بپردازند. از ۱۱ تیرماه دور جدید مذاکرات هسته‌ای آغاز شده و بسیاری از کارشناسان به آینده این مذاکرات و تاثیر آن بر بازار بورس امیدوار هستند و مسئولان نیز اعلام کرده‌اند در صورتی که نتیجه مذاکرات مثبت باشد بازار از شرایط فعلی نجات پیدا خواهد کرد.


نوع برخورد کشورهای غربی با ایران، وضعیت اقتصاد داخلی و انتظارات خوشبینانه به آینده بورس از جمله مهم‌ترین عوامل بهبود بازار سرمایه در نیمه دوم سال به شمار می‌آید. چشم‌انداز آینده معلول مفروضاتی است که اگر این عوامل تغییر کند، ممکن است پیش‌بینی‌ها هم درست نباشد.

نتایج مذاکرات

در این رابطه محمد صابونچی، مدیر سرمایه‌گذاری شرکت سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی کشوری در گفت‌وگو با اظهار کرد: آینده بازار سرمایه از دید فعالان بازار تا حدودی به نتایج مذاکرات هسته‌ای ایران با ۱+۵ گره خورده است.

اگر نتیجه این مذاکرات مثبت باشد، سرمایه‌های خارجی بیشتری با اطمینان وارد کشور شده و از سوی دیگر سرمایه‌گذاران داخلی هم پول خود را با قدرت بیشتری وارد بازار سرمایه می‌کنند که این امر به رونق تولید و در نتیجه رونق بازار سرمایه منجر خواهد شد. وی پایین آمدن نرخ سود بانکی را یکی از عوامل رونق بازار سرمایه دانست و گفت: پایین آمدن نرخ سود بانکی باعث می‌شود P/E بازار افزایش یابد که این امر به معنی بالا رفتن قیمت‌ها و شاخص خواهد بود.

صابونچی با اشاره به مباحث اخیر مطرح شده در صنعت ساختمان، تصریح کرد: بحث‌های مطرح شده در زمینه وام‌های صنعت ساختمان می‌تواند با افزایش بر تقاضا و تسهیل در فروش شرکت‌های حاضر در صنعت انبوه‌سازی، به بالا رفتن قیمت سهام این شرکت‌ها منجر شود که در روزهای گذشته نیز تحرکاتی روی سهام این نوع شرکت‌ها مشاهده شد. وی در ادامه بیان کرد: بسیاری از سهم‌های بزرگ و تاثیرگذار در شاخص با توجه به قرار داشتن در پرتفوی اکثر فعالان مطرح بازار، بدون هیچ تقاضای خرید یا فروشی بی‌تحرک شده‌اند، مگر آنکه اخبار جدید و تاثیرگذاری از آنها منتشر شود.

صابونچی تاکید کرد: تا زمانی که نرخ ارز به دلایل کلان اقتصادی افزایش قابل توجهی نداشته باشد، انتظار نداریم که تمام شرکت‌ها به طور همزمان رشدهای هیجانی مشابه سال گذشته را تجربه کنند.

مدیرسرمایه‌گذاری شرکت سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی کشوری با استناد به تجارب گذشته در بازار سرمایه گفت: در چنین شرایطی گزینه مناسب آن است که مانند سال‌های گذشته صنایع به طور خاص مورد هدف و ارزیابی قرار گیرد، به این معنا که با توجه به ظرفیت‌های آزاد نشده موجود در آن صنعت، مسیر سرمایه را به آن سمت سوق داده تا پس آزاد شدن این ظرفیت‌ها بتوان سود مناسبی را شناسایی کرد.

کاهش ریسک بانکی

در این رابطه حمیدرضا صفری، کارشناس بازار سرمایه نیز در گفتگو با اظهار کرد: در شرایطی که اکنون بر جامعه حاکم است، عوامل بسیاری می‌تواند آینده بازار را تحت تاثیر قرار دهد. اما به نظر می‌رسد مهم‌ترین دلایلی که باعث سوق دادن بازار سرمایه به سمت بالا می‌شود کاهش نرخ سودهای بانکی و خوشبینی به مذاکرات ژنو باشد. وی مهم‌ترین دلیل رکود اقتصادی را کمبود نقدینگی در بازار می‌داند و تصریح کرد: اگر نتیجه مذاکرات مثبت باشد، این امر باعث می‌شود سرمایه‌های خارجی به بورس راه پیدا کنند و از سوی دیگر سرمایه‌گذاران خارجی نیز با داشتن چشم‌اندازی مثبت به آینده، در بازار سرمایه ورود پیدا می‌کنند و رونق ایجاد می‌شود.

صفری در ادامه بیان کرد: با توجه به اینکه سپرده‌های بانکی برای افراد، سرمایه‌گذاری بدون ریسک به شمار می‌آید، اگر نرخ سودهای بانکی کاهش یابد، افراد به سرمایه‌گذاری در بورس ترغیب می‌شوند.

وی به میزان تولید شرکت‌ها اشاره کرد و گفت: براساس آماری که شرکت‌ها ارائه کرده‌اند، در ۶ماه نخست امسال میزان تولید خوب بوده اما این بنگاه‌ها نتوانسته‌اند در میزان فروش محصولات‌شان موفق عمل کنند و به اندازه پیش‌بینی‌هایشان فروش نداشتند.

صفری با اشاره به امیدواری تولیدکنندگان در بورس گفت: بااین وجود بنگاه‌داران امیدوارند که با اجرایی شدن بسته خروج از رکود بازارهای مصرف ایجاد شده و به سوی رونق گام بردارند. به عقیده وی، اگر بازار سرمایه رونق پیدا کند، بنگاه‌ها می‌توانند محصولات‌شان را که در نیمه نخست سال به فروش نرفته در نیمه دوم به فروش برسانند. در این صورت با اعلام پوشش‌های مناسب می‌توانند به عنوان محرکی در بازار سرمایه به شمار روند. صفری بیان کرد: در حال حاضر و بعد از ریزش شدیدی که بازار داشته می‌توان گفت هنوز کف قیمتی جدیدی برای شاخص در بازار تعیین نشده و بازار دارای یک روند فرسایشی است. وی به نبود خرید و فروش سهام در بنگاه‌های بزرگ اشاره کرد و گفت: بسیاری از افراد در این شرایط فقط به خرید و فروش سهم‌های شرکت‌ها و بنگاه‌های کوچک می‌پردازند. از سوی دیگر سهام بانک‌ها نیز در بازار به دلیل نبود سود در حال درجا زدن هستند.

صفری، بازار سرمایه را هوشمند دانست و تصریح کرد: اگر قرار باشد اقتصاد کشورمان دچار تحولاتی شود، بازار سرمایه به دلیل هوشمند بودن زودتر واکنش می‌دهد. البته این موضوع نه‌تنها در ایران بلکه در تمام دنیا صادق است. برای نمونه در سال‌های گذشته که رکود اقتصادی جهانی به وجود آمد، بورس کشورها زودتر از سایر ارکان اقتصادی‌شان ریزش کردند.


اشتراک گذاری :
ارسال نظر