بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۰۸ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۱:۵۲
کد خبر : ۱۳۱۵۷۹

سایت مشرق نوشت:روزنامه‌های اصلاح‌طلب نخستین روز هفته را با خبر از استیضاح‌های جدید در بهارستان، سفر مهم دکتر ظریف به مسکو و حواشی اینترنت پر سرعت آغاز نمودند؛ تعطیلات با طعم استیضاح مهم‌ترین سوژه خبری این روزنامه‌ها برای تحلیل رفتار بهارستان نشینان در سه هفته اخیر بود، از سوی دیگر، این رسانه‌ها، با وجود نقض آشکار توافق ژنو توسط آمریکا در اعلام تحریم های جدید به بهانه مسئله هسته‌ای و موشکی ایران، مقابل این مسئله سکوت کرده و هیچ اشاره در صفحه اول خود به آن نداشته‌اند.

سکوت رسانه‌های زنجیره‌ای برابر تحریم جدید آمریکا علیه ایران

روزنامه مردم سالاری

این روزنامه اصلاح طلب، اولین روز هفته را با تیتر«امیدواریم مذاکرات هسته ای با کمک روسیه به نتیجه برسد » و گزارش اختصاصی از مراسم تحلیف ریاست جمهوری رجب طیب اردوغان آغاز کرد. سعید پایبند سرمقاله نویس این روزنامه به بیان بروز گسترده رویکردهای ضد اخلاقی در جامعه سیاسی می پردازد، وی در سرمقاله« بداخلاقی‌های سیاسی آفت جامعه» می نویسد «بعضی‌ها حق ندارند به اسم دیگران ولی به کام خودشان چهره‌های موثر را تخریب کنند و زیر لوای باورهای جامعه به مقاصدشان برسند. کسانیکه با اعمال شرارت و خشونت‌ برای نیل به قدرت و حفظ بقای خودشان به شیوه‌های بد اخلاقی پناه می‌برند، صرفنظر از منافع ملی و خواسته‌های مردم، افراد خدوم را تخریب می‌کنند، همیشه در پی سود خودشان هستند و هر شخصی در مسیر راهشان باشد، از میان برمی‌دارند و دنبال امیال خویش هستند. نقدها زمانی برای ملت سودمند است، که در راستای مرتفع نمودن مشکلات و موانع ملت باشند، مشکلی را حل نمایند و منجر به ترقی، پیشرفت و پویایی جامعه شوند، ملت رشید ایران در انتخابات سال92 ریاست‌جمهوری به گفتمان افراطی‌گری، بی‌اخلاقی‌ها و شعارگویی‌های بدون عمل جواب منفی دادند و به تفکر اعتدال و میانه‌روی، راستگویی، اخلاق ورزی، خردجمعی و دوری از تنش‌های حزبی و جناحی روی آوردند. »

• آقای روحانی، چرا ستادهای «تدبیر و امید » را تعطیل کردید ؟

ارگان رسمی حزب مردم سالاری در صفحه سیاسی خود به انتقاد از رفتار پسا انتخاباتی آقای روحانی پرداخته است، محمدعلی خالق‌نژاد در این یادداشت به پرسش درباره چرایی تعطیلی ستادهای تدبیر و امید که دردوران انتخابات بازوی تبلیغاتی آقای روحانی بودند پرداخته است و زبان به انتقاد گشوده است که پتانسیل این ستادها پر از پیروزی 24 خرداد استفاده نشد در حالی که رقیبان شکست خورده به حفظ ستادهای خود پرداختند، در یادداشت «ستادهای تدبیر وامید؛ فعالان دیروز، فراموش‌شدگان امروز »آمده است « اعضای ستادهای نامزد پیروز که بدون هیچ توقع و چشمداشتی به صورت خود جوش وداوطلبانه صرفا فقط برای موفقیت و پیروزی کاندیدای‌شان بر رقیب، خود را به آب و آتش زده و در این راه از هیچ کوششی فروگذار نمی‌کنند‌، کف انتظارشان هم این است که بعد از پیروزی نامزدشان قدر ببینند نه آنکه به یکباره کنار گذاشته شوند و مصداق این شعر گردند که می‌گوید :«از دل برود هر آنکه از دیده برفت ». این همه در حالی است که ما در آینده نزدیک انتخابات سرنوشت ساز مجلس دهم را پیش رو داریم و با این وضعیت جمع‌آوری این همه نیروی باتجربه کار سختی خواهد بود. بهتر بود ستادهای تبلیغاتی بعد از انتخابات سازماندهی می‌شدند و ضمن مشورت دادن به استانداران و فرمانداران و بخشداران در راستای پیشبرد اهداف و برنامه‌های دولت ایفای نقش می‌کردند یا اینکه از شایسته‌ترین آنها در مناصب دولتی استفاده می‌شد یا اینکه از تجربیات و قابلیت‌های آنان استفاده می‌کردند‌. نه آنکه یک باره همه را متفرق سازند‌. »

سکوت رسانه‌های زنجیره‌ای برابر تحریم جدید آمریکا علیه ایران

روزنامه ابتکار

روزنامه اصلاح طلب ابتکار با تیتر پیشگویانه « دردسرهای افزایش پهنای باند برای وزیر » روانه پیشخوان مطبوعات شده است؛ این روزنامه همچنین با تیتر « برای شفاف سازی آمده ام » به ماموریت جدید آقای نجفی که در ماه های گذشته به دلیل بیماری از منصب دولتی خود استعفا داده بود و در مقطع کنونی سرپرست وزارت علوم شده است واکنش نشان داده است.

• از خود نظام پنداری تا اپوزیسیون نمایی از دولت!

در سرمقاله این روزنامه محمدعلی وکیلی با توجه به سخنان رهبر انقلاب در دیدار با اعضای هیأت دولت به نقد رفتار برخی از منتقدان دولت می پردازد و بیان می کند « از ابتدای شروع به کار دولت یازدهم، بذر بدگمانی، مخالفت و تخریب به نام دلسوزی نظام توسط گروهی خاص در فضای عمومی کاشته شد، تا با آن بذرها میوه بی اعتمادی درو ‌کنند. دولت در این یکسال علاوه بر موفقیت ها، ناکامی‌هایی نیز در سبد خود دارد. اما اگر قرار بر قضاوتِ منصفانه و ارزیابی بی طرفانه باشد، کارنامه دولت دراین مدت قابل قبول بوده است. البته هنوز یک سال بیشتر از عمر دولت نگذشته است و مردم همچنان با انبوه مشکلات مواجه هستند » و راهکار برون رفت از این بحران را این گونه می داند «اجازه دهیم آنان که مورد اعتماد مردم قرار گرفته اند و مردم را امیدوار ساخته اند، فرصتِ خدمت پیدا کنند و به اعتماد مردم خیانت نشود. کار شکنی و سنگ اندازی بر سر راهِ فعالیت دولت نه خدمت که نشان دهنده خیانت و از جوانمردی نیز به دور است. دولت در فرصت یکساله کامیابی و ناکامی‌هایی داشته است. ولی با ملاک قرار دادن ارزش‌های مردم و تطبیق آن با ارزش‌های نظام، می‌توان داوری منصفانه ای در خصوص عملکردِ یکساله دولت روحانی داشت. »

سکوت رسانه‌های زنجیره‌ای برابر تحریم جدید آمریکا علیه ایران

روزنامه شرق

روزنامه اصلاح طلب شرق صفحه اول خود را به تیترهای « 15 پرونده تخلف زنجانی پیش از ورود به معامله نفتی » و « رایزنی ظریف و لاوروف پیش از دیدار با اشتون » اختصاص داده است؛ این روزنامه یادداشت های صفحه اول خود را به سیاست خارجی اختصاص داده است.

الهه کولایی از اعضای حزب منحله مشارکت در سرمقاله «تلاش برای مهار تصاعد بحران» به افزایش منازعات در کشور اوکراین و واکنش روسیه به رخدادهای همسایه غربی اش پرداخته است و در این سرمقاله اذعان می کند « روسیه با درنظرگرفتن این واقعیت که جمعیت روس‌تبار در اوکراین در بخش مهمی مستقر هستند که به‌لحاظ منابع و موقعیت جغرافیایی و ظرفیت‌های اقتصادی برای روسیه اهمیت بسیار دارد، تلاش برای تحکیم سیطره بر این کشور از طریق روس‌تبارها را شدت بخشیده است. به هر حال فعالیت جنبش جدایی‌طلب در اوکراین –همان‌طور که اسناد و مدارک آن در روزهای اخیر از سوی مسوولان اوکراین و غرب و ناتو انتشار یافته است- بدون حمایت موثر و مستقیم روسیه میسر نبود. تجربه جدید روس‌ها در مورد جمهوری‌های دیگر نیز مدنظر سران کرملین قرار دارد. آنچه در سال‌های نخست پس از فروپاشی شوروی در گرجستان و به‌ویژه «آبخازیا» پیگیری شده بود در کنار تجربه‌های دو دهه گذشته، سبب شده تا سران روسیه با عزم جدی‌تر، استفاده از روس‌تباران و تاکید بر «وظیفه» مسکو در دفاع از حقوق روس‌تباران را مورد بهره‌برداری قرار دهند. »

• پرونده ناتمام زنجانی

آمنه شیرافکن در صفحه سیاسی روزنامه شرق به بیان توضیحات جدید درباره پرونده تخلفات مالی زنجانی پرداخته است؛ این روزنامه نگار در گزارش «15پرونده تخلف زنجانی پیش از ورود به معامله نفتی » بیان داشته است « وزیر نفتی که امضایش پای نامه تاییدیه «بابک زنجانی» ثبت شده، حالا مدعی است که از جزییات معامله بی‌خبر است. معامله‌‏ای که درنهایت به فساد تاریخی گسترده، منجر شده و از دیگر پرونده‌های فساد در ایران، گوی سبقت ربوده است. تاییدیه «بابک زنجانی» به امضای چهار ‌وزیر دیگر دولت احمدی‌نژاد رسیده بود. » که این اظهارات با تکذیب رستم قاسمی همراه شده است و از سوی دیگر عضو کمیته پیگیری پرونده بابک زنجانی سخنان دیگری را بر زبان می آورد.

سکوت رسانه‌های زنجیره‌ای برابر تحریم جدید آمریکا علیه ایران

روزنامه اعتماد

روزنامه اعتماد با تیتر « اینترنت پرسرعت ایستاد؟ » و « دولت روحانی منشا آرامش جامعه است » روانه کیوسک های مطبوعاتی کشور شده است؛ در صفحه اول این روزنامه فریبا پژوه به حواشی اینترنت پرسرعت پرداخته است و نوشته است «واکنش‌ها به اعطای مجوز نسل جدید خدمات تلفن همراه توسط وزیر دولت یازدهم همچنان ادامه دارد تا جایی که روز پنجشنبه ابراهیم رییسی، دادستان جدید کل کشور، طی نامه‌یی به ریاست‌جمهوری، خواستار تشکیل جلسه شورای عالی فضای مجازی برای بررسی ابعاد مختلف نحوه اعطای مجوز خدمات نسل سوم تلفن همراه و اتخاذ تصمیم در مورد آن شد»

• « جنتی» تازه‌‌ترین گزینه موجود برای استیضاح

در صفحه سیاسی روزنامه اعتماد، مهشید ستوده به جدیدترین استراتژی منتقدان دولت در استیضاح وزیران دولت یازدهم می پردازد، این نویسنده استیضاح را «دم دستی‌ترین ابزار نظارتی یک اقلیت تندرو در مجلس» می داند و در همین راستا از اقدام دیگر آنان در اتخاذ این ابزار نظارتی سخن می گوید « از جدیدترین و جدی‌ترین پروژه «علی جنتی» وزیر فرهنگ و ارشاد است. وزیری که اوضاعش به حد زیادی شبیه رضا فرجی دانا است. همچون فرجی‌دانا که افراد حوزه کاری‌اش به ‌شدت از عملکرد او راضی بودند و مجلس ناراضی، این‌بار هم شرایط مشابه است. این‌بار هم هنرمندان و نویسندگان از عملکرد وزارت ارشاد راضی هستند و بخشی از نمایندگان ناراضی. نقطه شباهت بعدی این دو وزیر کمیسیون‌های تخصصی‌شان است. جنتی نیز همچون فرجی دانا با کمیسیون تخصصی روبه‌رو است که کمترین قرابت فکری را با آنها دارد. »

• رد صلاحیت آیت الله هاشمی را خلاف مصلحت نظام می دانستم

روزنامه اعتماد در صفحه گفت وگوی خود میزبان مهدی نصیری از برجسته ترین منتقدان آقای هاشمی و خاتمی بود؛ مهدی نصیری سردبیر و مدیر مسئول سابق روزنامه کیهان در این مصاحبه ابتدا به بیان نظرات خود در مسائل فلسفی و سپس سیاسی روز می پردازد؛ مدیر مسئول نشریه سمات در این مصاحبه نسبت به آقای هاشمی بیان می دارد « ما با رد صلاحیت آقای هاشمی می خواستیم امکان به قدرت رسیدن یک جناح را سلب کنیم به مصلحت نمی دانستم که البته با تایید صلاحیت آقای روحانی و رای آوردن ایشان این خطر به نحو بهتری رفع شد . ارزیابی من از عملکرد یک ساله دولت آقای روحانی مثبت است و دولت ایشان منشا ثبات و آرامش روحی و روانی برای جامعه ما – که سخت بدان نیاز دارد – بوده است اگرچه ممکن است انتقادهایی به ایشان وارد باشد » سردبیر نشریه صبح در ادامه این گفت و گو به بیان یکی از موارد اختلاف نظر با حسین شریعتمداری می پردازد و می گوید « مثلا وقتی ایشان آمدند نوع مواجهه ما با شهرداری تهران و آقای کرباسچی را تندروی می دانستند. البته در سال های بعد مواضع کیهان از زمان ما هم شدیدتر شد »

سکوت رسانه‌های زنجیره‌ای برابر تحریم جدید آمریکا علیه ایران

روزنامه آرمان

روزنامه آرمان با تیتر « تحریم های ایران را لغو کنید » که برگرفته از سخنان رخشان بنی اعتماد است و تیترخبری « 5 وزیر در صف استیضاح » به استقبال مخاطبان خود رفته است.

• آقای رئیس‌جمهور منتظریم...!

حسین عبداللهی، مدیر مسئول این روزنامه در صفحه اول به یادآوری سخن آقای روحانی که «مردم محرم نظام هستند.» پرداخته است و از رئیس جمهور «شکستن مصلحت سکوت» را درخواست کرده است و بیان داشته است « برخی اوقات رئیس‌جمهور محترم صریح سخن‌هایی بر زبان می‌آورد که مورد بهره‌برداری مخالفان قرار می‌گیرد، مشخص است که ریشه این شیوه در تنهایی روحانی است که شخصا اقدام به پاسخگویی به هجمه‌ها می‌کند اما اگر آقای روحانی کلید محرم دانستن مردم را با قدرت بیشتری به دست بگیرد نیاز به هزینه از خود ندارد. جناب رئیس‌جمهور افکار عمومی آماده قضاوت درباره عملکرد دولت و عملکرد سنگ‌اندازان است و بارها تایید شده که بهترین قضاوت از سوی افکار عمومی صورت می‌گیرد پس هنوز دیر نشده و بیایید با مردم از آنچه به نام مصلحت ساختگی شما را در موضوعاتی مجاب کرده سکوت پیشه کنید، سخن بگویید. »

• تعطیلات با طعم استیضاح

توهم یا واقعیت. هرچه هست، فرشاد اعظمی خبرنگار روزنامه آرمان معتقد است نمایندگان حامی جریان پایداری در تعطیلات مجلس کماکان به تکاپو برای استیضاح دیگر وزرا مشغول هستند و در راستا پروژه استیضاح کابیه دولت یازدهم از وزیر نیرو، ارشاد، کشور و آموزش و پرورش یاد می شود؛ همچنین این خبرنگار معتقد است که در شرایط آتی شاهد ترمیم جایگاه میانه رو ها در بهارستان خواهیم بود.

• دیکتاتور نیستیم

خبرنگار روزنامه آرمان در انتهای کنگره جامعه اسلامی مهندسین توانسته است با محمد رضا باهنر به گفت وگو درباره مسائل انتخاب نماینده بهارستان در هیات نظارت بر مطبوعات ، استیضاح وزیر علوم و فراکسیون رهروان ولایت بنشیند. وی درپاسخ به سوال اعتراض برخی از نمایندگان از رفتار لاریجانی در جلسه معرفی نماینده مجلس در هیات نظارت بر مطبوعات پاسخ داد «این تعداد زیاد و کم را شما رسانه‌ها از خودتان مطرح می‌کنید. اتفاقا آنهایی که معتقدند، هیات‌رئیسه و ریاست محترم مجلس جناب آقای لاریجانی برخورد تبعیض‌آمیز با نمایندگان داشته‌اند تعداد بسیار اندکی از نمایندگان هستند. حتی من می‌توانم بگویم این تعداد انگشت‌شمار است. کسانی که این آمار ارائه می‌دهند و می‌گویند مجلس از عملکرد ریاستش ناراضی است باید از خود آنها بپرسید. من چند دوره است که نماینده‌ام؛ می‌دانم در وقایع استیضاح دکتر فرجی‌دانا هیات‌رئیسه به وظایف قانونی‌اش عمل کرد. هیات‌رئیسه مجلس موظف است به آئین‌نامه عمل کند. نحوه عمل به آئین‌نامه را هم رسانه‌ای و هر فردی و حتی هر نماینده‌ای با توجه به عقایدش به یک گونه مشخص تعبیر و تفسیر نماید. اینجا داستان کاملا مشخص است، در قوانین مجلس آمده است که اگر به رئیس‌مجلس یک تذکر آئین‌نامه‌ای داده شد، می‌شنود و قبول می‌کند یا نمی‌کند به خود رئیس مجلس یا اعضای هیات‌رئیسه ربط دارد. درست است که ما قسم خوردیم به آئین‌نامه عمل کنیم اما باید با برداشت شخص خود به آئین‌نامه عمل کنیم. رئیس مجلس نه دیکتاتور است و نه آئین‌نامه مجلس را زیر پا گذاشته است. »

سکوت رسانه‌های زنجیره‌ای برابر تحریم جدید آمریکا علیه ایران

روزنامه ایران

این روزنامه دولتی در جدیدترین شماره اش به دستاورد سفر دکتر ظریف به روسیه پرداخته است و آن را یا تیتر « گزارش روس ها از احتمال کاهش تحریم ها » پوشش داده است همچنین در صفحه اول این روزنامه حسن غفوری فرد از اعضای هئیت دولت شهید رجایی در یادداشت «میراث دولت 12 روزه » به ویژگی های شخصیتی شهید رجایی و شهید باهنر می پردازد و دراین باره تصریح می کند « یکی از مهمترین ویژگیهای این دو بزرگوار این بود که با تمام وجود «ذوب در ولایت» بودند و یکی از توفیقاتشان هم همین بود. وقتی کل اعضای دولت خدمت امام(ره) شرفیاب شدیم، ایشان با اشاره به اختلافات پیشین رئیس جمهوری و نخست وزیر وقت- شهید رجایی و بنیصدر- فرمودند: «این گونه نباشد که بین رئیس جمهوری و نخست وزیر اختلاف باشد و خوب است این دو در جلسات یکدیگر شرکت کنند.» آن دو شهید هم به دلیل تبعیت مطلقی که از امام(ره) داشتند، چنین کردند. به همین دلیل هم اگرچه فقط شهید باهنر باید در جلسه روز شهادتش حضور مییافت، اما شهید رجایی هم در آن جلسه شرکت کرد و هر دو با هم به شهادت رسیدند. »

• دشنه انتقاد بر پیکره دولت

داریوش قنبری ، عضو شورای مرکزی حزب مردم سالاری در یادداشت «دولت یازدهم و دشنه انتقاد مغرضانه» به رفتارشناسی منتقدان دولت و نقد آنان و سپس به واگویی توفیقات دولت در حوزه های مختلف می پردازد و در زمینه اقتصادی بیان می دارد «اقدامات انجام شده از سوی دولت در حوزه اقتصادی به باور نگارنده قابل تحسین است. متوقف شدن آهنگ نزولی ارزش پول ملی و کاهش نرخ دلار،‌ کنترل تورم و کند شدن نرخ رشد آن و بهبود دیگر شاخص‌های اقتصادی کشور نشان از آن دارد که دولت در این حوزه نه تنها کم کاری نکرده است، بلکه تلاش کرده است رشد منفی اقتصادی را به سمت رشد مثبت متمایل سازد. حال آنکه با وجود این موفقیت‌ها برخی که در دولت گذشته با وجود کاستی‌ها به تحسین می‌پرداختند، در دولت کنونی به تخریب مغرضانه روی آورده‌اند.»

سکوت رسانه‌های زنجیره‌ای برابر تحریم جدید آمریکا علیه ایران

روزنامه آفتاب یزد

روزنامه اصلاح طلب آفتاب یزد با تیتر « استیضاح وزیر به دلیل افزایش سرعت اینترنت ! » و « با قالیباف ، زدوبند نکردم » روانه پیشخوان مطبوعات کشور شده است؛ این روزنامه نخستین روز کاری را با طعم تلخ استیضاح برای حامیان دولت شروع کرده است و از دو گزینه جدی یعنی واعظی و رحمانی فضلی برای استیضاح بعد از تعطیلات سه هفته ای نمایندگان سخن گفته است.

انشعاب در پایداری‌ها

این روزها همه از انشعاب های سیاسی سخن می گویند، روزی در فراکسیون رهروان ولایت و فردای آن با تشکیلات نوپای ندا در اصلاحات. روزنامه آفتاب یزد در صفحه سیاسی خود خبر از انشعاب در جبهه پایداری داده است و دلیل آن نزدیکی یا دوری به رئیس جمهور سابق، محمود احمدی نژاد است. سقای بی ریا، سخنگوی جبهه پایداری در کنفرانس خبری خود درباره نسبت این جبهه با احمدی نژاد گفت«در حال حاضر نه حمایتی از او داریم و نه همکاری می کنیم » این درحالی رخ می دهد که برخی از اعضای پایداری همچنان حامی احمدی نژاد هستند و امکان انشعاب در این جبهه سیاسی را تشدید می کند.

• بی غیرت نیستیم

روزنامه اصلاح طلب آفتاب یزد امروز میزبان مهدی تند گویان از اعضای شورای شهر تهران بود؛ در این گفت وگو به مانند دیگر گفت و گوهای ایشان نوک پیکان انتقادات به سمت شهرداری و آقای قالیباف گرفته شده است، در قسمتی از این مصاحبه تندگویان نسبت به فعالیت شهرداری در تکریم و امنیت شغلی بانوان واکنش نشان داده است و بیان داشته «شورای شهر به طور رسمی تا الان موضع گیری نکرده و اعضا به صورت شخصی واکنش نشان می دهند خیلی متاسفم که با این موضوع سیاسی برخورد می شود انگار آقایان اصلاح طلب همه بی دین ، بی ایمان و بدون زن و بچه هستند و دنبال تکریم بانوان نیستند و آقایان اصولگرا با غیرت. آقایان اصولگرا اگر با غیرت هستند پاسخگوی پروژه های شهری باشند که همه مثل قارچ این طرف، آن طرف سبز می شود و کسی هم پاسخگوی آن نیست. با پولی که برای پل صدر هزینه کرده اند به راحتی می توانستند 2 خط متروی دیگر برای تهران راه اندازی کنند.»


اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
مهدی
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۰۸ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۲:۰۵
آخه روزنامه های اصولگرایان معمولا به صورت مبالغه آمیزی این کمبود را جبران خواهند کرد.