بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۰۸ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۴:۳۵
با حضور وزرای اقتصاد و مسکن و شهرسازی:

اولین صندوق زمین و ساختمان افتتاح شد

اولین صندوق زمین و ساختمان با نام نسیم با حضور وزیر اقتصاد، وزیر راه و شهرسازی، رییس سازمان بورس و مدیر عامل شرکت فرابورس و نیز برخی از خبرنگاران طی صبح روز جاری افتتاح شد.
کد خبر : ۱۳۱۶۲۰
نویسنده :
جمشیدی
اولین صندوق زمین و ساختمان با نام نسیم با حضور وزیر اقتصاد، وزیر راه و شهرسازی، رییس سازمان بورس و مدیر عامل شرکت فرابورس و نیز برخی از خبرنگاران طی صبح روز جاری افتتاح شد.

وجود دوگانگی در اقتصاد کشور

براساس گزارش خبرنگار اعزامی بورس نیوز، وزیر اقتصاد در این نشست خبری به دوگانگی موجود در اقتصاد کشور اشاره کرد و ابراز داشت: کمبود نقدینگی و در مقابل افزایش بی رویه نقدینگی در کشور، مشکل اصلی اقتصاد است.

از یک سو افزایش روز افزون نقدینگی با اتکاء بانک مرکزی به به افزایش پایه پولی کشور و انتشار اسکناس ایجاد شده و از سوی دیگر مشکل بنگاه های اقتصادی در بخش سرمایه در گردش و تأمین منابع مالی مورد نیاز موجب کمبود نقدینگی گردیده است.

علی طیب نیا به علت اصلی ایجاد تنگنای اعتباری در اقتصاد کشور اشاره کرد و گفت: ضریب فزآینده معیاری مناسب برای ارزیابی توسعه اقتصادی در کشور است که این متغیر در حالی در کشور ما حدود پنج مرتبه می باشد که در کشورهای دنیا 18 مرتبه می باشد. برهمین اساس مشکل اصلی در عدم رشد ضریب فرآینده در کشور می باشد که این امر موجب افزایش نقدینگی شده است.

ویژگی های صندوق زمین و ساختمان

وی در ادامه با اشاره به ویژگی های صندوق زمین و ساختمان، در این خصوص اظهار داشت: مشارکت سرمایه گذاران در سود واقعی فعالیت های اقتصادی، نظارت دقیق بر فعالیت ها، قدرت نقد شوندگی بالا، سهولت افزایش سرمایه از جمله ویژگی های صندوق زمین و ساختمان به شمار می رود.

علاوه بر این، بازدهی مناسب و در مقابل ریسک پایین سرمایه گذاری در این صندوق ها موجب افزایش رغبت سرمایه گذاران برای خرید این واحدهای سرمایه گذاری است که امیدواریم راه اندازی این صندوق موجب تأمین مالی پروژه های در دست اجرا در حوزه های مختلف همچون مسکن گردد.

وزیر اقتصاد و دارایی افتتاح صندوق زمین و ساختمان را بیانگر اهمیت ویژه دولت به رونق بازار مسکن دانست و گفت: این صندوق به منظور افزایش ساخت و ساز در کشور و تأمین نیاز مردم راه اندازی می شود و امیدواریم با ایجاد رونق در در این بازار شاهد خروج از رکود اقتصادی فعلی باشیم.

دستیابی به نرخ رشد اقتصادی پایدار، هدف اصلی دولت

طیب نیا در خاتمه هدف اصلی دولت را دستیابی به نرخ رشد اقتصادی پایدار و مستمر عنوان کردو ابراز داشت: نرخ رشد اقتصادی طی سال گذشته در حالی منفی 1.9 بوده که این متغیر طی سه ماهه ابتدایی امسال اندک ولی مثبت محاسبه می شود، برهمین اساس امیدواریم با سرمایه گذاری مستمر و مؤثر تا پایان امسال به نرخ رشد اقتصادی مستمر و پایدار دست یابیم.

نقش اندک بازار سرمایه در بخش مسکن

در ادامه وزیر راه و شهرسازی نیز به سهم اندک بازار سهام در بخش مسکن اشاره کرد و ابراز داشت: یکی از کارکردهای اصلی بازار سرمایه نوسان قیمتی سهام در آن است که همانند علامت هایی چگونگی روند بازار سرمایه را به سیاست گذاران و فعالان اقتصادی نشان می دهد که البته در کشور ما بازار سرمایه نقش اندکی در حوزه مسکن ایفا می کند.

راه اندازی صندوق مستغلات، برنامه آتی سازمان بورس

آخوندی به لزوم ایجاد تنوع در راه اندازی صندوق ها اشاره کرد و گفت: صندوق مستغلات و نیز زنجیره ساخت از خرید زمین تا فروش و بهره وری از جمله زمینه هایی است که به نظر می رسد سازمان بورس می تواند با بررسی در این زمینه اقدام به طراحی دو راه اندازی صندوق کند. چراکه در افتتاح صندوق زمین و ساختمان تنها به بخش عرضه در بازار مسکن توجه شده، حال آنکه می بایست هر دو جنبه عرضه و تقاضا در نظر گرفته شود.

وی افزود: پس از راه اندازی صندوق نسیم می توان نسبت به راه اندازی بازار رهن ثانویه اقدام کنیم تا با افزایش گردش مالی در کشور و حفظ پایه پولی نسبت به خروج از رکود فعلی حاکم بر اقتصاد کشور موفق عمل کنیم که این امر نیازمند مشارکت بانک مرکزی، وزارت شهر و راه سازی، وزارت اقتصاد و سازمان بورس می باشد.

افزایش عرضه در بازار مسکن با افتتاح صندوق نسیم

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار نیز در ادامه عنوان کرد: بازار سرمایه می تواند در دو بخش عرضه و تقاضا در بازار مسکن نقش مهمی را ایفا کند که در حال حاضر با افتتاح صندوق نسیم سیاست های اصلی در بخش عرضه به کار برده شده است که البته ساز و کارهای دیگری نیز برای رونق بازار مسکن وجود دارد.

شفافیت اطلاعاتی صندوق نسیم

علی صالح آبادی افزود: در طراحی و راه اندازی صندوق زمین و ساختمان از کارشناسان بخش مسکن، فعالان بازار سرمایه استفاده شده و در بخش های مختلف همچون طراحی، ارکان و روش های اطلاع رسانی شفافیت های لازم وجود دارد. چراکه لازمه اعتماد سرمایه گذاران جهت استقبال از این صندوق، شفافیت اطلاعاتی آن در همه بخش هاست.

این صندوق دارای مدیر ساخت، ناظر، متولی و بازار گردان است و دارندگان یونیت های سرمایه گذاری در سود و زیان پروژه ها شریک خواهند بود. علاوه بر این، وجود بازار گردان در این صندوق ها موجب افزایش نقدشوندگی می شود و سرمایه گذاران می توانند در هر لحظه نسبت به فروش یونیت ها اقدام کنند.

مزیت های صندوق زمین و ساختمان

وی در خصوص مزیت های صندوق نسیم بیان کرد: معافیت مالیاتی معاملات ثانویه این اوراق، امکان سرمایه گذاری با سرمایه اندک، امکان توثیق اوراق نزد شرکت سپرده گذاری مرکزی و در نهایت نقدشوندگی بالا از جمله مزیت های سرمایه گذاری در این صندوق به شمار می رود.

اولین گام همکاری میان شرکت فرابورس و وزارت مسکن

مدیر عامل شرکت فرابورس نیز در خاتمه هر مترمربع از پروژه را معادل 4500 ورقه اوراق بهادار اعلام کرد و گفت: پس از پذیره نویسی انواع صکوک، راه اندازی صندوق زمین و ساختمان اولین گام همکاری بین وزارت مسکن و شهرسازی و شرکت فرابورس است که البته انتشار اوراق اسناد خزانه و اوراق با پشتوانه رهن از جمله برنامه های آتی این دو نهاد می باشد.

اولین صندوق زمین و ساختمان افتتاح شد

اولین صندوق زمین و ساختمان افتتاح شد
اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
مجید
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۰۸ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۵:۴۵
قیمت هر متر مربع از صندوق نسیم را 4میلیون و پانصد هزار تومان تعیین کرده اند یعنی قیمت پیش فروش پروژه ای که شاید 5 سال دیگر به اتمام میرسد در خالی که قیمت آپارتمان آماده در این منطقه خیلی کمتر از این است . یعنی می خواهند گرانی بوجود آورند .
ناشناس
يکشنبه ۰۹ شهريور ۱۳۹۳ - ۰۰:۰۴
خدا ازشون نگذره . من می ترسم وقتی مردم یک متر جا هم برام پیدا نشه و بچه ام مجبور باشه زندگیشو برای خرید قبر من بفروشه .
رضا
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۰۸ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۶:۱۹
مجید دلبندم گفتن 4500 ضربدر 1000 ریال نه 10000 ریال.
سعید
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۰۸ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۸:۵۴
اقا رضا قیمت هر واحد از صندوق 1000 تومنه حق با مجید هست
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۰۸ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۹:۴۱
با این کا رفتیم برای یک خیز چشمگیر در قیمت زمین .....
محسن
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۰۸ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۹:۴۱
رضا دلبندم. الان هر ورق اوراق یک هزار تومن به فروش میرسه. سال دیگه میشه 500 تومن. سال بعد 250 تومن موقع تحویل پروژه 200 تومن.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۰۸ شهريور ۱۳۹۳ - ۲۰:۲۲
سلام خبر مهم فوري فوري
طيب نيا ساعتي پيش اعلام كرد كه رشد اقتصادي مثبت شده است
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۰۸ شهريور ۱۳۹۳ - ۲۲:۳۷
من که درست نمیفهمم یعنی هر متر خونه را 450هزار تومان پیشفروش میکنن؟اینکه خیلی خوبه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۰۹ شهريور ۱۳۹۳ - ۰۰:۰۸
از جمله ریسک صندوق در روزنامه دنیای اقتصاد 4 روز پیش کاهش قیمت زمین پیش بینی شده بود . مطمئن باشید اگه ضرر نداشت توی بورس نمی آوردند .
نسیم
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۰۹ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۰:۲۴
برای هر مترمربع از پروژه، نیاز به خرید 4500 واحد است. حالا قیمت پذیره نویسی هر واحد 10.000 ریال (معادل 1000 تومان) می باشد :
لذا، هر مترمربع =
4.500 * 10.000 = 45.000.000 ریال (معادل 4.500.000 )
نسیم2
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۰۹ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۰:۲۴
حالا، طبق اطلاعات، قیمت واحد مسکونی پیش فروش در منطقه 22 تهران، 3 الی 4 میلیون می باشد که در زمان ساخت به 5 الی 7 میلیون می رسد!
این صندوق صرفا برای ساماندهی منابع پولی و شراکت منابع کوچیکه... ولی انصافاً اطلاع رسانی بورس در خصوص این صندوق ها خیلی ضعیفه! فقط تو اخبا اعلام میشه..... هوار هوار داریم صندوق می زنیم... درصورتیکه باید قواعدش به صورت خیلی خیلی ساده برای مردم تفهیم بشه!
علی
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۱۰ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۰:۰۵
یعنی اگه با فرض عدم کاهش و افزایش ناشی از تورم در نظر بگیریم ، حداقل سود معمول ناشی از ساخت و ساز چند درصده؟؟
مليكا
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۱۲ شهريور ۱۳۹۳ - ۰۹:۵۴
من كه نفهميدم. اين قيمت 4ميليون و پونصدي كه پيش فروش ميكنن براي كدوم منطقه است؟يعني مثلا من سهام بخرم از كجاي تهران خريدم؟
بدونم سود كردم يا ضرر...
ولي به نظر من كه هيچوقت قيمت زمين وملك كم نميشه هميشه رو به افزايشه