بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۰۸ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۴:۲۹
کد خبر : ۱۳۱۶۲۵
وزیر راه و شهرسازی با بیان این‌که بزرگ شدن بازار رهن از مهمترین استراتژی‌های این وزارتخانه به حساب می‌آید از برنامه ریزی برای حمایت حداکثری از خانه اولی‌ها خبر داد.

به گزارش ایسنا، عباس آخوندی امروز - شنبه - در مراسم افتتاح صندوق‌های زمین و ساختمان که همزمان با آغاز پذیره‌نویسی اولین صندوق در بازار فرابورس برگزار شد، اظهار کرد: در حالی که در بسیاری از کشورهای جهان اندازه بازار رهن چند برابر GDP به حساب می‌آید اما در ایران این رقم کمتر از 10 درصد است این درحالی است که برای بالا بردن قدرت خرید مردم و تحریک تقاضای مسکن، بازار رهن نقش جدی ایفا می‌کند.

وی با بیان این‌که باید در شورای هماهنگی اقتصادی دولت نسبت به توسعه بازار رهن هدف‌گذاری صورت گیرد، افزود: با آغاز فعالیت دکتر طیب‌نیا در وزارت اقتصاد این موضوع به اصلی‌ترین اولویت‌ها تبدیل شد و البته برای تکمیل آن باید پایه‌های آماری کشور تقویت شود و شرایط شفاف سازی به وجود آید.

آغاز به کار صندوق زمین و ساختمان پس از 11 سال

وزیر راه و شهرسازی با بیان این‌که آغاز به کار صندوق زمین و ساختمان از آرزوهای چندین ساله وی در حوزه مسکن بوده است، تصریح کرد: لایحه این صندوق را در سال 82 تدوین و در سال 84 برای تصویب به مجلس شورای اسلامی ارائه کردیم اما با توجه به دشواری آغاز به کار صندوق‌های مالی جدید در کشور پس از 11 سال این صندوق بسیار مهم آغاز به کار می‌کند.

آخوندی اضافه کرد: بازار سرمایه در کشورهای توسعه یافته جهان نقش عمده‌ای در بازار مسکن ایفا می‌کند اما بازار سرمایه ایران چه در عرصه مسکن و چه در بخش حمل و نقل نتوانسته حمایت کافی را داشته باشد و سهم این بازار بسیار اندک است.

وی با بیان این‌که آغاز به کار یک بازار رسمی در این عرصه می‌تواند در علامت‌دهی به مردم نقش عمد‌ه‌ای ایفا کند، تصریح کرد: در ایران هرگز چنین بازاری نبوده و این مساله باعث شده سردرگمی‌هایی در بازار ایجاد شود.

تحریک عرضه مسکن را از پارسال کلید زدیم

وزیر راه و شهرسازی به لزوم اتصال زنجیروار بازارهای پولی در بخش مسکن اشاره کرد و افزود: باید در کنار صندوق زمین و ساختمان، صندوق مستغلات نیز آغاز به کار کند و در بازار سرمایه یک زنجیره زمین داشته باشیم که فروش، بهره‌برداری و اجاره را شامل شود.

آخوندی با بیان این‌که برخلاف برخی نگرانی‌ها وزارت راه از تحریک بخش عرضه آغاز کرده است، اظهار کرد: برخی می‌گفتند "وزارتخانه برنامه‌ریزی‌هایی داشته که بدون تحریک بخش عرضه تنها باعث تحریک بخش تقاضا می‌شود و این موضوع به غیر از افزایش قیمت مسکن نتیجه دیگری نخواهد داشت" اما وزارت راه و شهرسازی تحریک عرضه را از سال گذشته کلید زده و ملاحظه می‌کنید که با آغاز به کار صندوق سرمایه زمین و ساختمان قدمی دیگر در این راستا برداشته شده است.

نیاز روز افزون جامعه برای خرید خانه

وی با اشاره به سیاست‌گذاری صورت گرفته در بسته خروج از رکود تورمی برای بالا بردن منابع بانک‌ها اظهار کرد: در این بسته طرحی به عنوان اوراق مبتنی بر دارایی در نظر گرفته شده که تا سقف 10 هزار میلیارد تومان در منابع بانک‌ها اضافه می‌کند که البته بانک‌ها می‌توانند تا 12 برابر این مبلغ را به عنوان تسهیلات ارائه کنند. از سوی دیگر با اجرایی شدن طرح بازار رهن ثانویه بانک‌ها امکان تامین مالی مجدد از طریق تسهیلات ارائه شده قطعی خود را نیز پیدا می کنند.

وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد:‌ با توجه به جوان بودن بخش زیادی از جمعیت ایران و نزدیک به ازدواج بودن این نسل نیاز به خرید خانه به شکل روز افزونی وجود دارد و این خانه اولی‌ها به دلیل محدودیت در پس انداز خود نیاز به حمایت بسیاری دارند و در وزارت راه و شهرسازی تلاش زیادی شده تا تامین مالی مورد نیاز آن‌ها برای خرید یک مسکن فراهم شود.

تحرک بخش مسکن به خروج از رکود کمک می‌کند

آخوندی با بیان این‌که تحرک بخش مسکن به خروج از رکود نیز کمک می‌کند، تاکید کرد:‌ به طور متوسط برای هر 65 متر مربع ساختمان یک اشتغال مستقیم و 0.8 درصد اشتغال غیر مستقیم به وجود می‌آید که این مساله به بالا بردن نرخ اشتغال و البته خارج شدن از رکود کمک بسیاری می کند. از سوی دیگر نگاهی به وضعیت کیفی ساختمان‌های ساخته شده در ایران نشان می دهد پروژه‌هایی که تامین مالی آن‌ها به شکل اصولی صورت گرفته از نظر کیفیت شرایط شاخصی دارند.

وی خاطرنشان کرد: از این رو در وزارت راه و شهرسازی تلاش بسیاری صورت گرفته تا با فراهم آوردن شرایط مناسب برای ایجاد صندوق‌های مالی و پولی و البته تسهیل قدرت دسترسی مردم به تسهیلات از شرایط فعلی خارج شویم.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
مدیر نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس عنوان کرد:

مزیت های پذیره نویسی صندوق زمین و ساختمان

مدیر نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس عنوان کرد:

مزیت های پذیره نویسی صندوق زمین و ساختمان

ارسال نظر