بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۰۸ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۷:۳۶
کد خبر : ۱۳۱۶۵۳
 رییس‌جمهور گفت: در بحث تورم بهتر از وعده‌ای که به مردم داده شده محقق خواهد شد.

تا پایان سال تورم کمتر از 20 درصد خواهد بود

به گزارش ایسنا، حجت‌الاسلام و المسلمین روحانی در چهارمین نشست خبری خود با اصحاب رسانه ضمن تبریک میلاد حضرت فاطمه معصومه (س) و امام رضا (ع)، همچنین گرامیداشت هفته دولت و سالروز شهادت شهیدان رجایی و باهنر و سایر دولتمردان شهید، اظهار کرد: دولت در سالی که گذشت در زمینه‌های مختلف قدم‌هایی که برداشته در مقاطع گوناگون برای مردم تشریح کرده و آنها را توضیح داده است و امروز به مناسبت آخرین روز هفته دولت مباحثی را عنوان می‌کند.

وی با مورد توجه قرار دادن موضوعات در زمینه اقتصاد کشور، گفت: دولت موفق شده تورم را در طول یک سال گذشته مهار کند و به وعده‌ای که به مردم داده بوده به نوعی پاسخ دهد. قرار بود تا پایان امسال تورم 12 ماهه را به 25 درصد برساند و امروز آخرین آمار ما می‌گوید تورم 23/2 بوده است. ضمن اینکه تا پایان سال تورم کمتر از 20 درصد خواهد بود پس بهتر از وعده‌ای که به مردم داده شده محقق خواهد شد.

رییس‌جمهور با بیان اینکه تصمیم دولت بر این است که کاهش تورم در سال‌های بعد هم ادامه دهد ودر سال‌های بعد نیز شاهد یک رقمی بودن تورم خواهیم بود، گفت: اگر این کار عملیاتی شود برای اولین بار است که بعد از 40 سال تورم کشور یک رقمی شده است.

برخی کارهای ما در رفع بیکاری به مصوبات مجلس نیاز دارد

روحانی در ادامه نشست خبری خود اظهار داشت: تلاش بر این بوده در سال 92 از رشد منفی کاسته شود. در سال 91 رشد منفی 7.6 درصد بوده و در سال 92 به منفی 1.1 رسیده ما تا حدی رشد منفی را کاهش دادیم. این آمار با آمار مرکز آمار تفاوت کوچکی دارد. به طور مثال این ماه رشد از نظر مرکز آمار 22 بوده است که بانک مرکزی عقیده دارد 23 است.

رییس جمهور در ادامه گفت: در سال جاری یعنی سال 93 تمام تلاش ما این است که رشد مثبت داشته باشیم. پیش بینی‌ها هم بر این مبنا است که از رکود بکاهیم و وارد رونق شویم. دولت دراین زمینه برنامه ریزی‌هایی داشته است. بسته خروج از رکود 177 بند دارد که 30 بند آن نیازمند قانون بوده که به مجلس تقدیم شده بقیه آن نیز در خود دولت تصویب خواهد شد.

رئیس جمهور با بیان اینکه برطرف کردن بیکاری و ایجاد اشتغال زایی از دغدغه‌های دولت است، تصریح کرد: با برنامه‌هایی که داریم امیدواریم بتوانیم از رکود عبور کنیم تا کشور شاهد رشد اقتصادی باشد. با رشد اقتصادی معضل اشتغال هم حل می‌شود. معضل اشتغال جدی است و بیکاری زیاد است. امیدواریم با بسته که پیش بینی کرده‌ایم بتوانیم برای اشتغال کاری کنیم. البته برخی از کارهای ما برای برطرف کردن معضل اشتغال به مجلس و مصوباتش مربوط می‌شود برخی دیگر نیز به روابط با کشورهای دیگر وابسته است.

بودجه عمرانی پنج اول امسال پنج برابر مدت مشابه سال قبل است

رییس‌جمهور گفت که پروژه‌های مصوب در سفرهای استانی دولت یا در سال 93 یا نیمه اول سال 94 به اتمام خواهد رسید.

روحانی در نشست خبری خود با اشاره به درآمد، وضع خزانه و وضع مالی دولت، اظهار کرد: سال گذشته ما بودجه را اصلاح کردیم و بودجه 150 هزار میلیاردی را تقدیم مجلس کردیم البته مجلس قدری آن را افزایش داد و بودجه را به 170 هزار میلیارد تومان رساند و در پایان سال وضع درآمدی ما حدودا با رقمی که به مجلس پیشنهاد کرده بودیم نزدیک بود یعنی ما بودجه را 150 هزار میلیارد تومان پیشنهاد کرده بودیم و 148 هزار و خرده‌ای میلیارد تحقق یافت.

وی افزود: در سال جاری هم البته تا پایان سال کمی بعید است که بر مبنای بودجه مصوب بتوانیم همه آمار و ارقام را محقق کنیم اما همه تلاش این است که حتی‌الامکان بودجه عمرانی را اجرایی کنیم.

رییس‌جمهور با بیان اینکه رقم بودجه عمرانی تخصیص یافته در پنج ماهه اول امسال 3.2 برابر بودجه عمرانی در مدت مشابه سال گذشته است، تاکید کرد: بنابراین بودجه عمرانی در پنج ماه اول سال نسبت به پنج ماه اول سال گذشته بیش از سه برابر شده اما بودجه استانی در پنج ماه گذشته نسبت به مدت مشابه در سال پیش 13 برابر شده و این نشان می‌دهد دولت تحرک خوبی بر بودجه عمرانی استان‌ها داشته و در کل وضع‌ ما نسبت به پارسال بهتر است. البته به تلاش‌ها ادامه می‌دهیم تا همه وعده‌ها محقق شود.

روحانی با اشاره به برخی مسائل اقتصادی و وضعیت آب، وضعیت لوله‌کشی‌ها و زهکشی‌ها در سراسر کشور، مهار آب و بهره‌وری درست در زمینه آب کشاورزی، تصریح کرد: دولت قدم‌های بسیار مهمی در این زمینه برداشته است. ما در سال جاری و پایان سال گذشته مجموعا 10 میلیارد دلار در زمینه آب و لوله‌کشی و زهکشی اختصاص دادیم که دو میلیارد دلار آن امسال و بقیه در طول سه تا چهار سال آینده اجرایی خواهد شد که این تحول خوبی به وجود می‌آورد زیرا مساله آب یکی از معضلات بزرگ ماست.

رییس‌جمهور با تاکید بر لزوم مهار آب‌های مرزی و افزایش بهره‌وری در آب کشاورزی، اظهار کرد: بیشترین آب مصرفی کشور یعنی 90 درصد در حوزه کشاورزی است و مابقی 10 درصد است لذا اگر در بخش کشاورزی صرفه‌جویی قابل ملاحظه‌ای کنیم کمک بزرگی برای حل مشکل آب خواهد بود.

روحانی ادامه داد: ما در استان‌های غربی، خوزستان و سیستان و بلوچستان طرح‌های مفصلی داریم که البته من آن را در سفرهای استانی اعلام کردم.

وی اضافه کرد: در سفرهای استانی بنای ما بر این است که پروژه‌هایی که اعلام می‌شود پروژه‌هایی باشد که در سال 93 یا نیمه اول سال 94 به اتمام می‌رسد و طرح‌های بزرگ و مهمی که اعلام می‌شود یا ظرف دولت یازدهم یعنی در سه سال آینده اجرایی شود یا بخش اعظم آن در این سه سال تحقق یابد. ما بر این مبنا برنامه‌ریزی کرده‌ایم و به مردم در هفت سفر قبلی وعده داده‌ایم.

رییس‌جمهور همچنین گفت که هشتمین سفر استانی دولت در هفته آینده انجام خواهد شد.

در شهرهایی که بنزین یورو 4 تولید می‌شود، وضع هوا بهتر شد

رئیس جمهور گفت:‌ در زمینه‌ی انرژی دولت تلاش کرده که نفت و میعانات گازی را به مقداری که کشور نیاز دارد بفروشد.

حسن روحانی در ادامه نشست خبری خود اظهار کرد: در زمینه انرژی آن مقدار که جزء برنامه‌ریزی ما بوده درباره‌ی فروش میعانات گازی و نفت عملیاتی و اجرایی شده است. سعی کرده‌ایم ظرفیت تولید نفت و گاز را بالا ببریم. در سال آینده صد میلیون متر مکعب به تولید گاز افزوده می‌شود. همچنین همکاری با همسایگان در این زمینه را انجام خواهیم داد.

وی درباره‌ی وضعیت کشاورزی بیان کرد: در کشاورزی وضع از پارسال یعنی از مهر تا مهر بهتر است مثلا در تولید گندم امسال تاکنون 7 میلیون تن خریداری شده که نسبت به پارسال متفاوت است. در سایر بخش‌های کشاورزی هم وضعیت خوب بوده است و تلاش می‌کنیم در طول 4 تا5 سال آینده طبق برنامه پیش برویم و این برنامه ریزی در برنامه ششم توسعه منعکس خواهد شد.

روحانی وضعیت محیط زیست را از مسائل بسیار پیچیده و مشکل کشور دانست و افزد: قدم‌هایی برداشته‌ایم تا در شهرهای بزرگ وضع هوا نسبت به پارسال بهتر شود البته نه اینکه همه‌ی مسائل حل شده باشد بعضی‌ها نوشته‌اند بهتر شدن وضع هوا مرهون باد است البته باد یک نعمت الهی است ولی روزی که باد هم نباشد هوا از پارسال بهتر بوده بخصوص در شهرهایی که بنزین را عوض کردیم و بنزین یورو 4 تولید می‌شود، وضعیت بهتر شده است. بحث محیط زیست فقط درباره‌ی هوا نیست و علاوه بر این که به برنامه‌ریزی طولانی نیاز دارد به کمک برخی کشورهای همسایه هم احتیاج خواهد داشت.

رئیس جمهور همچنین درباره‌ی فعالیت صورت گرفته در بخش سلامت تاکید کرد: فکر می‌کنم کار بزرگی را در بخش سلامت دولت شروع کرده که در تاریخ ایران بی سابقه بوده است. امیدوارم بتوانیم این راه را ادامه دهیم تا بار از دوش مردم برداشته شود. در بخش سلامت و در قدم اول کسانی که بستری می شوند در شهرها زیر ده درصد و در روستاها و شهرهای کوچک زیر 5 درصد پرداختی خواهند داشت. 

اشتراک گذاری :
ارسال نظر