بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۰۹ شهريور ۱۳۹۳ - ۰۹:۰۵
مدیر عامل کارگزاری بانک سامان عنوان کرد:

تأثیر مثبت صندوق زمین و ساختمان بر روند بازار سرمایه

بطور کلی، مشکل اصلی بازار سرمایه در مقطع فعلی عدم نقدینگی می باشد این در حالی است که وجود ریسک های سیستماتیک منجر می شود که سرمایه گذار ورود نقدینگی خود را به بازار سرمایه به تعویق بیندازد.
کد خبر : ۱۳۱۶۶۰
نویسنده :
اعتماد
بازار سرمایه در پی از سرگیری تحریم های وزارت خارجه آمریکا بر بیش از 25 شرکت، بانک و فرد ایرانی، طی روز گذشته با افت قیمت اکثر سهام رو به رو شد بطوریکه شاخص کل بورس مجدداً به کانال 72 هزار واحد بازگشت.

در همین راستا، مهرآور، مدیر عامل کارگزاری بانک سامان در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز اظهار کرد: متأسفانه آمریکا با از سرگیری تحریم ها علیه ایران اثبات کرد که نمی توان به تعهدات این کشور اعتماد کرد. بنابراین بازار سرمایه با توجه به اینکه تحریم ها تأثیر منفی بر روند این بازار می گذارد، لذا از سرگیری این تحریم ها باعث تأثیر منفی آن بر روند معاملات بازار سهام طی روز گذشته شد.

مهرآور تصریح کرد: اگرچه همچنان امید آن می رود که از سرگیری تحریم های جدید آمریکا علیه ایران بر روی روند مذاکرات هسته ای تأثیر نگذارد و خبرهای مثبت روند مذاکرات هسته ای، بتواند اینگونه اقدامات نا خردمندانه آمریکا را جبران کند.

مدیر عامل کارگزاری بانک سامان عنوان کرد: بطور کلی، مشکل اصلی بازار سرمایه در مقطع فعلی عدم نقدینگی می باشد این در حالی است که وجود ریسک های سیستماتیک منجر می شود که سرمایه گذار ورود نقدینگی خود را به بازار سرمایه به تعویق بیندازد در نتیجه سردرگمی سهامداران در خصوص روند تحریم ها و همچنین ریسک های سیستماتیک موجود در بورس، باعث شده که سرمایه گذار در خصوص سرمایه گذاری در بازار سرمایه دچار تردید شود این در حالی است که هم اکنون نقدینگی جهت ورود سرمایه گذاری به بازار سرمایه وجود دارد اما به دلایل مذکور سرمایه گذاران سرمایه گذاری را در برهه فعلی به تعویق انداخته اند.

وی در خصوص صندوق زمین و ساختمان و تأثیر این صندوق بر روند بازار سرمایه بیان کرد: با توجه به اینکه ملک از جمله سرمایه گذاری هایی است که مبالغ بالایی جهت سرمایه گذاری نیاز دارد لذا در این میان، افرادی هستند که توانایی خرید مسکن را ندارند و از مزایای افزایش نرخ مسکن نمی توانند استفاده کنند همچنین دسته دیگری از افراد هستند که زمین دارند اما منابع لازم جهت ساخت آن را ندارند.

مهرآور عنوان کرد: بنابراین با توجه به اینکه تصور بر این است که قیمت ملک همواره دارای روندی صعودی می باشد، لذا صندوق زمین و ساختمان این امکان را به سرمایه گذاران می دهد که در روند افزایشی نرخ مسکن، مشارکت کنند و سود کسب نمایند. بنابراین چنانچه فرد در صندوق زمین و ساختمان سرمایه گذاری کند، به همان اندزه ای که سرمایه گذاری می نماید شامل مزایای بالا رفتن قیمت نیز می شود. این در حالی است که آن دسته از افراد که توانایی ساخت زمین خود را به دلیل عدم منابع لازم ندارند نیز بتوانند به صورت مشارکتی ملک خود را بسازند و تأمین مالی نمایند.

وی در خاتمه افزود: واضح است که مسکن به کل اقتصاد شتاب و رونق می دهد همچنین تجربه نشان داده هنگامی که مسکن در رکود است، اقتصاد نیز از حالت رونق خارج شده و به نوعی شیب نزولی پیدا می کند. بنابراین با توجه به اینکه در صنعت ساختمان، بسیاری از صنایع دیگر از جمله سیمان، فلزات، پلاستیک نیز درگیر هستند در نتیجه رونق در بخش مسکن منجر به رونق سایر صنایع می گردد این در حالی است که رشد سایر صنایع بطور غیر مستقیم و از طریق بالا رفتن سودآوری آنها، باعث رونق بازار سرمایه خواهد شد.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر