بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۰۹ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۱:۲۴
کد خبر : ۱۳۱۷۱۰
در آستانه آغاز دور تازه مذاکرت ایران و 1+5 ، تشکلی از سیاستمداران سابق کشورهای غربی تحت عنوان «گروه بین المللی بحران» درتازه ترین تحلیل خود پیرامون مذاکرات اتمی دو طرف می گوید: هردو طرف مذاکره از مذاکرات قبلی درس نگرفته اند و به اشتباه فکر می کنند که استیصال و نیاز شدید به رسیدن به توافق، کف خواسته های طرف مقابل را پایین می آورد و وادارش می کند که محدودیت های داخلی خود را نادیده بگیرد.

به گزارش سرویس بین الملل «انتخاب»، این گروه هشدار می دهد که نیتجه چنین تصوری می تواند بازی دیپلماتیک خطرناکی باشد که نتیجه ای جز شکست نخواهد داشت.

این گروه به هر دو طرف توصیه می کند که برای درک دغدغه سیاسی طرف مقابل، که به اختلاف نظردرمسائل فنی منجر می شود، تلاش کنند.

این گروه می گوید: دو طرف و به ویژه ایران لازم است تا حدی درباره برنامه غنی سازی خود عقب نشینی کنند. تهران باید برنامه های خود برای غنی سازی درحد صنعتی رام توقف کند و محدودیت هایی را برشمارسانتریفیوژهای خود در برابر نرمش گروه پنج به علاوه یک در برابر ظرفیت غنی سازی برای تحقیق و توسعه، اعمال کند.

لازم به یاد آوری است که گروه بحران بین المللی درماه مه گذشته برنامه ای درچهل ماده و فراگیر برای توافق در سه مرحله برای مدت چهارده تا نوزده سال میان ایران و غرب ارائه کرده بود.

گروه بحران، یک سازمان غیردولتی تحقیقاتی متشکل از سیاستمداران برجسته عمدتاً غربی است.

از سوی دیگر وزارت امورخارجه روسیه طی بیانیه ای خاطرنشان ساخت که با توجه به روند دشوار مذاکرت، احتمال برآوردن تمام حقوق ایران به عنوان عضو پیمان منع گسترش سلاح هسته ای ازجمله غنی سازی اورانیوم و لغو تحریم ها بوجود آمده است.

درتهران، سید عباس عراقچی معاون وزارت امورخارجه جمهوری اسلامی گفته است ایران ( درمذاکرات آینده ) متناسب با میزان حسن نیت طرف مقابل رفتارخواهد کرد.

در این میان،اوُلی هاینونن، رئیس سابق آژانس بین المللی انرژی اتمی درگفت وگویی با روزنامه تهران تایمز گفته است که به نظرمی رسد تفاوتی دردیدگاه های ایران و کشورهای 1+5 درباره یک توافق جامع بلند مدت قابل قبول وجود دارد.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر