بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۰۹ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۸:۰۸
بزرگان بورس امروز هم شاخص را به سراشیبی بردند، امروز هم بازار سرمایه رمقی نداشت اما نسبت به معاملات روز گذشته جو داخلی بورس بهتر بود، حالا جو داخلی یعنی چی؟
کد خبر : ۱۳۱۷۶۹
نویسنده :
آموخته
با اتمام ساعات معاملات روز یکشنبه 93.06.09 شاخص بازار اول ( تالار اصلي ) با 143 واحد افت به رقم 53375 واحد رسيد. همین وضعيت را در شاخص بازار دوم (تالار فرعي) شاهد هستيم بطوريكه شاخص تالار فرعي در اين روز با ثبت 177 واحد کاهش عدد 144666 واحد را تجربه كرد. شاخص كل بورس نيز در روز جاري با 163 واحد افت به رقم 72778 واحد رسيد.

همچنین در این روز "تاپیکو" با 16 واحد افزایش شاخص، بیشترین تأثیر مثبت را بر جا گذاشت و در مقابل "فارس" با 29 واحد کاهش، بیشترین تأثیر منفی را بر روی شاخص داشت.

شاخص فرابورس نیز با یک واحد افت به رقم 808 واحد رسید.

در این شرایط امروز "مارون" با 0.58 واحد رشد شاخص فرابورس بیشترین تأثیر مثبت را برجا گذاشت و در مقابل "جم" با یک واحد کاهش آن، بیشترین تأثیر منفی را بر این نماگر در پی داشت.

گفتني است ارزش كل معاملات در بازار بورس به رقم 749 میلیارد ریال و ارزش کل معاملات در بازار فرابورس به رقم 574 میلیارد ریال رسید.

بزرگان بورس امروز هم شاخص را به سراشیبی بردند، امروز هم بازار سرمایه رمقی نداشت اما نسبت به معاملات روز گذشته جو داخلی بورس بهتر بود، حالا جو داخلی یعنی چی؟ یعنی کاری به شاخص نداریم هرچقدر که می خواهد می تواند افت کند ولی جو عمومی بازار سرمایه با روند شاخص تفاوت دارد و می شود در همین بازار با شاخص منفی، سهام سودآور پیدا کرد.

بنابر گزارش بورس نیوز، اصلاً اجازه بدهید راجع به این موضوع کمی صحبت کنیم، خیالتان را راحت کنیم، امسال وضع به همین منوال است، اگر قصد خرید سهام دارید باید شاخص و روند آن را از ذهنتان بیرون کنید چون همانگونه که در بازاری با شاخص منفی می توانید سود به دست آورید در بازاری با شاخص مثبت هم می شود زیان کرد.

در همین بازار منفی این روزها سهام شرکت هایی بودند که بازدهی یکسال سپرده بانک را طی یک هفته تا 10 روز نصیب سرمایه گذارانشان کردند.

اما نکته بعدی شرایط کنونی بورس است، اخبار شرکت ها مثبت می باشد، گزارشات ارسالی به کدال اغلب خوشایند است، اخبار سیاسی داخلی و خارجی امیدوارکننده است اما روند معاملات در بورس امیدوارکننده نیست، حضور سرمایه گذاران حقیقی و حقوقی نامطلوب است.

ایران خودرو در گزارش تلفیقی خود سود بیش از 54 تومانی اعلام می کند، شرکت مپنا گزارش شفاف سازی امیدوارکننده و روشنی از وضعیت آتی می فرستد، گروه صنایع غذایی موضوع افزایش نرخ محصولاتشان تأیید و اعمال می شود و در کنار تمامی این اخبار، مباحث مربوط به افزایش ظرفیت و بهره برداری از خطوط جدید تولیدی شرکت ها نیز مطرح است. اما در عمل شاهد روند دیگری در بازار سرمایه هستیم. به نظر شما علت چیست؟

بر این اساس فارغ از روند مثبت تک شرکت های خاص و یا بعضاً گروه هایی خاص، نکته قابل توجه حال حاضر بورس آن است که تعجب فعلی اکثر کارشناسان بازار سرمایه روند معاملات سهام برخلاف روند مالی و وضعیت داخلی شرکت ها است، بیشتر اهالی تالار به دنبال این موضوع هستند که چرا سهام شرکتی که گزارش مالی خوبی داده و یا شفاف سازی مناسبی در خصوص وضعیت قراردادهای خود ارایه کرده است باید این چنین در نوسانات منفی و حجم کم معاملات باشد؟

برای پاسخ به این موضوع شاید بد نباشد نگاهی به نوسانات روزانه شرکت ها بیاندازیم. متأسفانه در شرایط فعلی آنچه که از روند معاملات و نوسانات موجود در قیمت سهام شرکت ها بر می آید. نگاه غالب تحلیل تکنیکال در بین اکثر قریب به اتفاق فعالان بازار سرمایه است، طی سال گذشته که شرایط مناسبی و یا بهتر بگوییم رویایی را در بورس کشور شاهد بودیم تحلیل تکنیکال به همراه کارشناسان تکنیکی جایگاه ویژه ای در بین اهالی تالار بازار داشتند، در این مدت بازار تحلیلگران حرفه ای و غیر حرفه ای داغ داغ بود هر سهامی که معرفی می شد در بدترین حالت 30 درصد بازدهی به همراه داشت.

همه چیز خوب بود و هر روز بر تعداد تحلیلگران تکنیکی و مریدان آنها افزوده می شد. متأسفانه امروز دیگر خبری از اون بازار نیست، دوران رویایی و طلایی به سر آمد اما نگاه اهالی تالار و فعالان بازار تغییر نکرد، هنوز نمودار و خط تعیین کننده روند حرکتی سهام شرکت ها است. هنوز خط های شکسته به جای صورت های مالی برای قیمت سهام تصمیم گیری می کند، دیگر باید قبول کرد باید باورد کرد که بازار 92 با تمام خوبی هایش با تمام خاطراتش تمام شده، باور کنید که در بازاری که تازه از بستر یک بیماری سخت بلندشده و دوران نقاهت را می گذراند نگاه تکنیکال نه تنها دارو نیست بلکه می تواند دردی به دردهای بازار اضافه کند. قبول کنید اگر شرکتی از درون صحیح و سالم است اما ظاهری داغون دارد یکی از علت های اصلی آن همین نگاه چارتیستی و نوسانی است. چون تکنیکال و نوسان گیری لازم و ملزوم هم هستند. چون تکنیکال یعنی چشم پوشی از صورت های مالی و چشم گشودن بر رفتار سهام و سهامدار.

در بازار امروز باید اجازه داد تا صورت های مالی تعیین کننده روند باشد، باید اجازه دهیم دورنمای آتی یک شرکت را اعداد و ارقام حسابداری مشخص کند نه خط و نمودار روند قیمت سابق شرکت.

بازار سرمایه امروز یک مشکل بزرگ دارد به نام "تکنیکی نگری" در حالی که بورس ما امروز نیاز مبرم به "واقعیت نگری" دارد.

شاید برخی از دوستان چارتیستی از این مطالب خرده بگیرند و از آن ناراحت شوند اما عزیزان باور کنید که سهام موجود در بازار سرمایه امروز فرصت احیا می خواهد، فرصت خودسازی می خواهد لطفاً برای مدتی هم که شده اجازه دهید روند آتی قیمت سهام شرکت ها را صورت های مالی دوره ای مشخص نماید نه نمودار اتفاقاتی که افتاده و تمام شده.

از دوستان چارتیستی عذر می خواهیم و قبول داریم که این تحلیل علمی می تواند در دوران رونق سبب پویایی بازار سرمایه شود اما امروز قبل از هر چیز باید ابتدا رونق را به بورس بازگردانیم که این مهم با بازگشت اعتماد و نقدینگی به بورس به دست می آید.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
مدرس دوره های آموزش عالی مدیریت سرمایه گذاری تحلیل کرد:

دو سناریو پیش روی روند شاخص کل

مدرس دوره های آموزش عالی مدیریت سرمایه گذاری تحلیل کرد:

دو سناریو پیش روی روند شاخص کل

ارسال نظر
نظرات بینندگان
پوریا
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۰۹ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۹:۱۴
..
خانه از پایبست ویران است .

همش حرفه! من قبلا صرفا تکنیکال کار می کردم الان یک ساله که بنیادی هم کار می کنم .

نتیجه ش هم میشه این که هیچ چیزی جوابگو نیست .

شما باور نداری بیا همینجا یک نماد رو هم تحلیل بنیادی بکنیم هم تکنیکال و هر چیز دیگه ای میخواین ! ببینید چی ازش درمیاد .

چند ماه دیگه که مذاکرات هسته ای به شکست بخوره .

همه دوباره میریم سراغ ارز و سکه شما هم اینجا وایسین و بر علیه چارتیست و نوسان گیر و پسر همسایه و بقالی سر کوچه و ..

شکایت نامه بنویسید!
پوریا
دوشنبه ۱۰ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۰:۱۵
چرا بخشی از نظر من رو سانسور کردین ؟
یعنی گفتن اینکه وضعیت فعلی به دلیل عملکرد مسئولان است خیلی بده ؟
ایوب
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۰۹ شهريور ۱۳۹۳ - ۲۱:۴۲
سلام استاد حرف دل منو با زبان علمی زدید
بنده سه ماه میشود که وارد بورس شده ام هیچ معامله ای را با کمتر از 20 درصد سود بپایان نرساندم!!!! در بازار منفی هم میشود سود کرد بخدا!!!!! در بورس ما با موجود زنده ای بنام انسان سروکار داریم که هیچ نمودار و نرم افزاری توانایی پیش بینیرفتارش را ندارد
ناشناس
چهارشنبه ۱۲ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۴:۳۲
شما از کامنتت معلومه واقعا تازه اومدی تو بورس. سودت هم ماله شانسه اول کارت!
مرتضی کریمیان
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۰۹ شهريور ۱۳۹۳ - ۲۲:۲۸
کدام صورتهای مالی ؟؟
هیچ کدام شفاف نیستند
ضرر من بخاطر شرکت در افزایش سرمایه یک شرکت غذایی بود که نه تنها افزایش سرمایه سود شرکت را زیاد نکرد بلکه حقوقی ها با کمک رانت اطلاعاتی سهم را خالی کردند و بعد سهم دو بار تعدیل منفی داد
در صورتی که با تحلیل تکنیکال و واگرایی خفن منفی همه چیز را نشان میداد
وقتی حقوقی ها نوسانگیری میکنند و اماتورها در صف خرید میخرند و ئر صف فروش میفروشند انتظار داری با تحلیل بنیادی خرید کنیم
ssss
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۰۹ شهريور ۱۳۹۳ - ۲۲:۳۱
از حرفاتون فهمیدم که چیزی از تکنیکال نمی دونید، چرا در مورد چیزی که نمی دونید نظر می دید. شما اصلا فلسه تحلیل تکنیکی را نمی دونی. حرفاتون خیلی خنده داره!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۰۹ شهريور ۱۳۹۳ - ۲۳:۵۷
نقدینگی وجود نداره
karimi2931
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۱۰ شهريور ۱۳۹۳ - ۰۰:۱۰
دقیقا: خیلی ازصفهای خریدیافروش باهمین تحلیلهای تکنیکال بوجود میاد.سهم تعدیل مثبت میده 100%یا بیشترمنفی میشه یاصف فروش .سهم هیچ گزارش مثبتی نداده ونداره .صف خریدمیشه ؟
ناشناس
چهارشنبه ۱۲ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۴:۳۴
اینها مربوط به تحلیل تکنیکال نیست اقای کریمی عزیر. این رو نشون میده که تو بازار ما همه دنبال سر هم معامله می کنن ، بدون شناخت
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۱۰ شهريور ۱۳۹۳ - ۰۱:۰۳
خدا خیرت بده . حرف حق رو زدی
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۱۰ شهريور ۱۳۹۳ - ۰۹:۵۹
درود بر شما
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۱۰ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۲:۱۱
درود بر شما
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۱۰ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۲:۳۴
درود بر شما
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۱۰ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۴:۴۳
بورس نیوز عزیز شما هم مثل دولت از سهامداران مایه میگذاری ، هر وقت پول برای خرید و فروش سهام دادی و در ضرر دست به هر کاری برای جبران مافات نزدی ، تازه میتونی بگی نظرت چی هست .
دولت محترم هم برای کم کردن روند صعودی تورم از همین سهامدارای بخت برگشته سوءاستفاده کرد .
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۱۱ شهريور ۱۳۹۳ - ۰۱:۴۷
بنظرم عامل اصلی ریزش شدید و فرسایشی بورس رو باید در درک نادرست اقتصاد در سال 92 دونست . واقعیت اینه که سهامداران عزیز فقط از اقتصاد همونی که در قیمت سهام دیده میشد رو میدیدن اما اونایی که زیرک بودن و واقعیت اقتصاد رو در جامعه میدیدن هرگز بار نکردن و خارج شدن. وقتی ما اقتصادی با رشد منفی 6 درصد داشتیم چرا باید شاخص بورس رشد صد در صدی میداشت؟ ایا این رشد بود یا تورم؟ بحث ارزش جایگزینی فقط چند ماهی بهانه ای شد تا سهمها با بالاترین قیمت به خلق الله فروخته شن و تعدیلهای سودی که فقط و فقط بخاطر افزایش نرخ کالا و خدمات ایجاد شده بود فقط مربوط یه همون سال بوده .اما باید پیش بینی میشد که با مهار تورم و جلوگیری از رشد قیمتها دیگه از این سودآوریها خبری نیست متاسفانه تصمیمات مهلک و بسیار غلط دولت و مجلس هم مزیت بر علت شد
نصیری
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۱۲ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۲:۴۶
ای کاش قبل از نوشتن این مطلب فلسفه تحلیل تکنیکال و اصول اولیه اون رو مطالعه می کردید تا می فهمیدید چقدر حرفاتون خنده داره.
غزال
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۱۲ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۴:۳۱
یعنی تعداد تکنیکالیست ها بازار ایران اینقدر زیاده که رو روند تاثیر میزاره؟؟؟؟؟
تکنیکالیستها جوونن و معمولا افرادی هستند که سرمایه زیادی ندارن و کاملا مشخصه که اینا نمی تونن رو بازار تاثیر بزارن.
بازار الان روند نداره که کسی بخواد رو تحلیل تکنیکال معامله کنه. تو بازار بدون روند نوسانگیرها معامله می کنن و الان هم شرایط بازار نوسانگیریه.
اشکال از جای دیگس بورس نیوز جان!! می تونین سرمایه دارا رو برگردونین و الکی تقصیرو گردن یکی دیگه نندازین.
هانی
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۱۳ شهريور ۱۳۹۳ - ۰۲:۲۸
با سلام: هدف از بورس یعنی سود گرفتن حالا چه با تکنیکال چه با بنیادی . اونی که از همه مهم تره رفتا یک سهم که منطق حکم میکنه رفتار سهم بر اساس دو چیز است 1- تکنیکال 2- مانیتورینگ سهم(یعنی رصد کردن سهم به طور مداوم) این باعث سودهی میشو. سهمی که میشه یه گروه حمایتش کرد چه لزومی داره صورتهای مالی را نگاه کرد2- سهمی که من امروز میخرم همین امروز یا فرداش میفروش صورتهای مالی یا بنیاد سهم کجا دیده میشه؟ من وقتی رفتار سهم را بشناسم سود خوبی خوام گرفت. متاسم برای شما که مطالب گفته شده را با غرض گفتید این از مطالب شما همچین چیزی برداشت میشود. وقتی افزایش قیمت غذایی داریم گروه غذایی منفی میشن. وقتی شرکت خمهر آتش سوزی داره سهمش صف خرید وقتی افایش قیمت خودرو داریم سهمای خودرویی صف فروش وقتی افرایش سرمایه مثل خپارس خساپا داریم سهما به چه روزی میرسن مثال زیاده اینا نشانه اینه بنیاد نه تنها کاربردی نداره بلکه خبر های خوب هم عکس جواب میده.