بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۱۰ شهريور ۱۳۹۳ - ۰۸:۱۱
عضو هیأت مدیره سازمان بورس عنوان کرد:

برنامه ها و اهداف سازمان بورس در سند راهبردی

سند راهبردی سازمان بورس و اوراق بهادار در حوزه های مختلفی همچون تأمین مالی دولت از طریق بازار سرمایه، تأمین مالی بنگاه های اقتصادی، زیرساخت های الکترونیکی بازار سرمایه و آموزش و فرهنگ سازی تدوین شده است.
کد خبر : ۱۳۱۷۷۶
نویسنده :
جمشیدی
سند راهبردی سازمان بورس و اوراق بهادار در حوزه های مختلفی همچون تأمین مالی دولت از طریق بازار سرمایه، تأمین مالی بنگاه های اقتصادی، زیرساخت های الکترونیکی بازار سرمایه و آموزش و فرهنگ سازی تدوین شده است.

عضو هیأت مدیره سازمان بورس با بیان این مطلب در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز عنوان کرد: در حوزه تأمین مالی دولت از طریق بازار سرمایه، انتشار اوراق همچون اسناد خزانه اسلامی و اوراق بهادار دولتی متناسب با نیاز دولت و سرمایه گذاران در نظر گرفته شده است.

قاسم محسنی افزود: اوراق اسناد خزانه اسلامی در حالی از قابلیت فروش در بازار ثانویه برخوردار است که ممکن است در معاملات ثانویه به قیمتی کمتر از ارزش اسمی آن به فروش برسد. برهمین اساس با مشورت و انجام مذاکراتی با کمیته فقهی مقرر گردیده تا قیمت اوراق بیش از قیمت اسمی آنها قیمت گذاری شود.

وی به انتشار اوراق بهادار دولتی اشاره کرد و اظهار داشت: انتشار اوراق بهادار دولتی در حالی یکی دیگر از سیاست های لحاظ شده در سند راهبردی است که بانک ها از خرید این اوراق در بازار اولیه ممنوع هستند، هرچند که امکان خرید آن را در معاملات ثانویه دارند. این اوراق با نام و از امکان معامله ثانویه برخوردارند.

علاوه بر این، نرخ اوراق متناسب با ریسک و بازدهی مورد انتظار آن تعیین می شود و با تأیید کمیته فقهی امکان فروش آن به قیمتی کمتر از ارزش اسمی آن وجود دارد.

این مقام مسئول به برنامه های سازمان جهت ارتقاء شفافیت اطلاعاتی و مالی ناشران اوراق بهادار اشاره کرد و گفت: اعمال نظارت دقیق بر ناشران و نحوه انتشار اطلاعات مالی آنها در کنار رعایت مقررات قانون تجارت و قوانین حاکمیت شرکت ها از جمله برنامه هایی است که در راستای افزایش اعتماد و اطمینان سرمایه گذاران اجرایی می شود. علاوه بر این، نظارت دقیق بر اجرای تعهدات و وظایف حسابرسان نیز انجام می گیرد.

عضو هیأت مدیره سازمان بورس افزود: ناشران اوراق بهادار ملزم به انتشار رتبه اعتباری خود می شوند تا سرمایه گذاران با آگاهی نسبت به درجه ریسک اوراق نسبت به سرمایه گذاری در آنها اقدام کنند و قیمت اوراق متناسب با نرخ بازدهی مورد انتظار و ریسک آن تعیین شود.

محسنی با اشاره به برنامه های سازمان جهت جذب سرمایه گذاران خارجی، در این خصوص افزود: ریسک نوسانات نرخ ارز، اصلی ترین مشکلی است که همواره بر سر راه سرمایه گذاران خارجی وجود داشته و به دلیل نوسانات نرخ ارز حتی در صورت کسب بازدهی مناسب از سرمایه گذاری های خود در کشور ما، با مشکل کاهش سرمایه اصلی مواجه هستند. برهمین اساس، در سند راهبردی سازمان بورس قراردادهای آتی روی ارزهای معتبر همچون دلار، ین و یورو طراحی شده تا سرمایه گذاران خارجی به عنوان خریدار در این قراردادها حضور یابند و خود را از نوسانات نرخ ارز مصون دارند.

علاوه بر این، شرکت های فعال داخلی نیز که بدهی ارزی با بانک ها دارند یا اقدام به گشایش اعتبارات LC کرده اند و در مقابل درآمدهای حاصل از فروش داخلی آنها به صورت ریالی است با ریسک نوسان نرخ ارز رو به رو هستند که این مشکل نیز با تدوین قراردادهای آتی روی ارزهای معتبر مرتفع می گردد.

محسنی به ارتقاء سایت های اطلاع رسانی به سهامداران به عنوان یکی دیگر از برنامه های لحاظ شده در سند راهبردی اشاره کرد و ابراز داشت: مجهز کردن سایت ها و پایگاه های اطلاع رسانی سهامداران به چند زبان خارجی از جمله برنامه های آتی است که در همین راستا در نظر داریم سیستم XBRL در سامانه کدال تکمیل شود و تمام اطلاعات مالی منتشر شده در این سامانه اعم از اطلاعات مالی اصلی شرکت ها، اطلاعیه ها و نامه های شفاف سازی به زبان انگلیسی منتشر شوند.

وی به آموزش و فرهنگ سازی نیز اشاره کرد و گفت: اجرای برنامه هایی برای آموزش رشته های مرتبط با بازار سرمایه در دانشگاه ها، انتشار کتاب های آموزشی در اداره آموزش و پرورش، آموزش تخصصی مدیران و برگزاری برنامه های آموزشی در شبکه آموزش از جمله این موارد است.

این مقام مسئول افزود: همکاری سازمان ها و نهادهای مالی مرتبط با سازمان بورس همچون بانک مرکزی و دولت به طور قطع در اجرای این برنامه ها الزامی است که این امر نیز در غالب ارتقاء هم افزایی درون سازمانی و همکاری فراسازمانی لحاظ شده است.

عضو هیأت مدیره سازمان بورس در خصوص آثار ناشی از اجرای برنامه های موجود در سند راهبردی بر وضعیت کلی بازار سرمایه تصریح کرد: عوامل متعددی همچون وضعیت اقتصادی کشور، بودجه دولت، نحوه عملکرد دولتمردان و شرایط سیاسی بر کلیت بازار سرمایه تأثیرگذار است، به گونه ای که می توان گفت اجرایی شدن اهداف سند راهبردی به تنهایی نمی تواند آثار با اهمیتی بر رونق بازار سرمایه در پی داشته باشد. چراکه سازمان بورس می تواند تنها در حیطه اختیارات خود کنترل و نظارت اعمال کند و سایر عوامل خارجی و داخلی اثرگذار بر وضعیت بورس از اعمال نظارت این سازمان خارج است. برهمین اساس می توان گفت اهداف اصلی در حالی از سوی سازمان تدوین شده و برنامه های لازم جهت اجرای آن در نظر گرفته شده که دستیابی به این اهداف با همکاری سازمان های مرتبط امکان پذیر خواهد بود.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر