بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۱۱ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۲:۲۴
در خصوص شرکت هایی که به تعهدات خود در پرداخت سود سهام عمل نمی کنند بهترین راهکار ، ارجاع امر به مراجع ذیصلاح می­باشد. زیرا از یک سو علاوه بر محکومیت به پرداخت اصل سود، هزینه های دادرسی و خسارت تاخیر تادیه نیز بر آنها بار می شود و احتمال توقیف اموال و مسدود شدن حساب ها نیز وجود دارد.
کد خبر : ۱۳۱۸۳۷

یکی از سهامداران در خصوص عدم پرداخت سود سهم توسط کارخانه چینی ایران سوالی مطرح نموده است:

پرسش:

با سلام و خسته نباشید چطور میتوانم سود سهم 2 سال گذشته خود را از شرکت "کچینی" ذریافت کنم؟ این شرکت سودش را نمیدهد.اقدام سریع و بدون دردسر به نظر چه اقدامی می باشد؟ با تشکرفراوان

پاسخ:

 در سوال خود متاسفانه نفرموده اید که دلیل عدم پرداخت سود چه بوده است ؟! آیا به طور کل شرکت سود قابل تقسیمی داشته است ؟ آیا شما شماره حساب خود را برای دریافت سود به شرکت مذکور اعلام نمود ه اید؟

طرح مساله

مطابق قانون تجارت ، شرکتها در مجمع عمومی عادی سالانه خود این اجازه را دارند که بر اساس گزارش های مالی و حساب سود و زیان، بخشی از سود کسب شده در طی سال مالی قبل را بین سهامداران تقسیم کنند که حداقل یا کف این تقسیم سود، 10 درصد سود سالانه است. اما با وجود تصویب مجمع برخی شرکت ها از پرداخت حقوق قانونی سهامداران طفره می روند و به این ترتیب اسباب نارضایتی ایشان را فراهم می کنند.

مقررات تقسیم سود

طبق مقررات جدید مدیران شرکتها موظفند همزمان با اطلاعیه برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه، برنامه تقسیم سود خود را نیز اعلام کنند. بدیهی است که اعلام زمان و نحوه تقسیم سود، برای مدیران ایجاد تکلیف می کند زیرا عدم رعایت تعهداتی که اعلام شده است، از مصادیق نادرستی و انحراف از اصل امانت می­باشد.

از سوی دیگر قانون تجارت، حداکثر یک مهلت 8 ماهه را برای تقسیم سود مصوب مجمع برای مدیران شرکتها در نظر گرفته است و به هر حال باید این الزام قانونی رعایت شود.

راهکار

در خصوص شرکت هایی که به تعهدات خود در پرداخت سود سهام عمل نمی کنند بهترین راهکار ، ارجاع امر به مراجع ذیصلاح می­باشد. زیرا از یک سو علاوه بر محکومیت به پرداخت اصل سود، هزینه های دادرسی و خسارت تاخیر تادیه نیز بر آنها بار می شود و احتمال توقیف اموال و مسدود شدن حساب ها نیز وجود دارد. اتفاقی که تمام انگیزه مدیران شرکتها برای افزایش مدت نگهداری پول در حساب های شرکت و افزایش سود احتمالی آن را از بین می برد.

مرجع رسیدگی

در حال حاضر 2 مرجع برای رسیدگی به شکایت عدم پرداخت سود وجود دارد:

نخست دادگاههای عمومی حقوقی هستند که شخص سهامدار می تواند با ارائه دادخواست مبنی بر مطالبه وجه یا مطالبه سود سهام مصوب مجمع به همراه ورقه سهم و مدارک هویتی خود ، از دادگاه تقاضای محکومیت شرکت متخلف را بنماید.

دوم هیات داوری بازار اوراق بهادار است که طبق قانون توسعه ابزارها و نهادهای مالی موظف به رسیدگی به شکایت سهامداران در خصوص عدم پرداخت سود توسط شرکتهاست.

2 تذکر مهم

یکی اینکه دعوای مطالبه سود چه در دادگاه و چه در هیات داوری همواره با برنده شدن سهامدار و ایجاد زحمت و ریسک برای شرکت همراه است. لذا سهامدارانی که واقعاً این احساس را دارند که حقشان تضعیع شده است بدون اتلاف وقت باید اقدامات قانونی لازم را انجام دهند و اگر مدیران شرکتها بدانند که سهامدارانی بی تعارف دارند که پیگیر حق و حقوق خود هستند، هرگز اجازه نمی دهند که کار به دعوا و دادگاه بکشد.

دیگر آن که محکومیت مدیران شرکتها به علت عدم پرداخت سود، در کارنامه صلاحیت حرفه ای ایشان ثبت می شود و در آینده شغلی آنها اثرگذار خواهد بود. زیرا جهت گیری قوانین به گونه ای است که بحث صلاحیت حرفه ای مدیرانهر روز جدی تر می شود.


سید امیر حسام موسوی-وکیل پایه یک دادگستری


اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۱۱ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۴:۴۷
سوال: چه اتفاق ویژه ای در سشرق (درست یک هفته پس از پایان معاملات حق تقدم های استفاده نشده) افتاده است که برای تعدیل بسته شده است؟ آیا این بزخری حق تقدم های استفاده نشده نبود؟ لطفا رسیدگی کنید.
شهرام
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۱۱ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۵:۴۳
من از سال 1390 بانک سرمایه حقتقدم سهام سرمایه را فروخته ولی پولشو نمیده همش میگن بانک مرکزی افزایش سهام ثپت نکرده راهکار چیست
رضا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۱۱ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۶:۰۷
اقای دادستان خواهشمندیم فکر ما متضررین هم باشید اول سال کارشناسان گفتند سال جاری سی یا چهل درصد بورس سود میدهد الان ما نه سود میخواهیم نه چهل درصد چه کسی پاسخگوی ان پیامها و نامه ها است؟ تو رو خدا امید ما را نا امید نکنید اخه با این پولا که کارینمیشه کرد
آیدین
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۱۱ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۷:۵۲
عزیز من نیازی به نظر دادستان نیست. شما شکایتتونو به سازمان ارائه بدین