بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۱۰ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۶:۰۰
کد خبر : ۱۳۱۸۴۹
فرارو-معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور پیش‌بینی دولت از رشد اقتصادی شش ماهه ابتدای سال را یک درصد عنوان کرد و گفت: اینکه برای 2 سال متوالی رشد منفی اقتصاد کشور به رشد مثبت تبدیل شود و تورم بالای 45 درصد را مهار کنیم به معنی ایجاد حماسه اقتصادی است.

نشست خبری محمدباقر نوبخت معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور پیرامون عملکرد یکساله معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور امروز در ساختمان اصلی این معاونت برگزار شد.

گزیده سخنان نوبخت را در ادامه می خوانید:

  • طبق بررسی‌های مرکز آمار، برآوردهای اولیه از رشد اقتصادی نیم درصدی طی 6 ماهه اول امسال حکایت دارد. البته این رقم تا پایان ماه جاری نهایی می‌شود و پیش‌بینی ما این است که طی 6 ماهه اول امسال بیش از یک درصد رشد اقتصادی داشته باشیم و این رقم تا پایان سال به نزدیک 2 درصد خواهد رسید.
  • از 4.2 میلیارد دلار منابع مالی آزاد شده ایران هیچ رقمی وارد بودجه نشده است، از ابتدای امسال تا 6 شهریور امسال 56 هزار میلیارد تومان اعتبارات هزینه‌ای اختصاص یافت که نسبت به مدت مشابه سال قبل 1.3 برابر شده است و اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای نیز نسبت به دوره مشابه سال قبل 3.7 برابر شده است.
  • تملک دارایی‌های سرمایه‌ای ملی نیز در این مدت 3.2 برابر شده و دارایی‌های سرمایه‌ای استانی نیز 8.1 برابر شده است که البته این رقم تا هفته قبل 13 برابر بود.
  • اعتبار واحدهای آموزشی که نیاز به ترمیم و مرمت داشته‌اند، صددرصد پرداخت شده، همچنین 70 درصد اعتبارات تعدادی از طرح‌های مناطق سردسیر پرداخت شده است.
  • امسال بودجه سال 94 به وقت و به صورت عملیاتی با حذف تمامی تبصره‌های تکراری به مجلس ارائه خواهد شد و نیز از ماه‌های آینده با شکل گرفتن برنامه ششم نوع نگاه و رویکرد دولت ارائه می‌شود.
  • برای اینکه به فرهنگ در کنار اقتصاد و خروج از رکود بپردازیم همه دستگاه‌های مربوط فراخوان خواهند شد و از همه اشخاص حقیقی و حقوقی برای برنامه ششم دعوت می‌شود تا برنامه‌های خود را ارائه و در جهت تدوین استفاده شود.
  • از درآمدهای هدفمندسازی یارانه‌ها فقط سهم صنعت 3400 میلیارد تومان است که در قالب تسهیلات ارزان‌قیمت و پرداخت مابه‌التفاوت سود تسهیلات و سود بانکی پرداخت می‌شود.
  • سهم تولید از درآمدهای هدفمندسازی یارانه‌ها 5200 میلیارد تومان است، در این زمینه عقب نیستیم و قرار نیست از آن پول به بانک‌ها بدهیم؛ چرا که سررسید تسهیلات پرداخت شده توسط بانک‌ها تا کنون اعلام نشده است.
  • تا به حال مجموع درآمد پیش‌بینی شده از محل فروش نفت به طور کامل محقق نشده و حدود 92 درصد آن به خزانه واریز شده است.
  • بودجه سال جاری از نظر ما نیازی به اصلاح ندارد مگر در جهت تکمیل لایحه خروج از رکود که ممکن است برخی اعداد بودجه اصلاح شود.
  • اینکه برای 2 سال متوالی رشد منفی اقتصاد کشور به رشد مثبت تبدیل شود و تورم بالای 45 درصد را مهار کنیم به معنی ایجاد حماسه اقتصادی است.
  • قرار است چگونگی احیای سازمان مدیریت طی ماه آینده انجام شود و در این مورد سناریوهای مختلفی مطرح است که در حال دریافت و بررسی نظر کارشناسان هستیم. در حال حاضر سازمان با مشکلی روبه‌رو نیست و با ایجاد 2 معاونت در ریاست جمهوری کارهای لازم انجام می‌شود بنابراین اینکه برخی می‌گویند دولت موضوع احیای سازمان مدیریت را فراموش کرده درست نیست.
  • در مورد اختصاص منابع مالی از صندوق توسعه ملی جهت پرداخت وام ازدواج، دولت موافق برداشت از صندوق توسعه ملی نیست و بهتر است 500 میلیون دلار را صرف پروژه‌های عمرانی کنیم.
  • 2 اتفاق باعث کاهش قدرت خرید مردم می‌شود که یکی از آنها موضوع تورم و دیگری کاهش ارزش پول ملی در برابر پولهای خارجی است. در حال حاضر نرخ تورم کاهشی است. به هر میزان که تورم کاهش یابد قدرت خرید مردم افزایش خواهد یافت و علاوه بر این با توجه به ثبات نسبی نرخ ارز شاهد تقویت پول ملی هستیم که در واقع این دو مسئله به معنی افزایش قدرت خرید مردم است که البته کافی نیست و باید ادامه یابد.
  • من حقوقی از نهاد دریافت نمی‌کنم و فقط حقوق هیأت علمی دانشگاه را دریافت می‌کنم و در مورد سایر وزرا نیز حتماً همینطور است که البته این موضوع را پیگیری خواهیم کرد.

  • اگر تحریم‌ها افزوده شود برنامه‌ دیگری داریم که سال گذشته تهیه شده و از آن به عنوان برنامه اضطراری یاد می‌شود.
  • برای پرداخت بدهی به بانک مرکزی و تسویه بدهی‌های گذشته از مکانیزم بودجه و قانون پولی و بانکی و منابعی که در اختیار داریم انجام خواهد شد و البته بند «ب» ماده 26 قانون نیاز به اصلاح دارد که در لایحه پیش‌بینی شده است.
  • عدد دقیقی راجع بدهی دولت به نظام بانکی ندارم اما صحبت از 70 تا 80 میلیارد تومان بدهی است.
  • فکر می‌کنیم لایحه خروج از رکود در راستای اقتصاد مقاومتی طراحی شده و تاکتیک‌، سیاست‌ها و پی‌ریزی اقتصاد سالم است که می‌تواند در برابر تکانه‌های خارجی مقاومت کند و نه تنها در این خصوص نسبت به موارد گفته شده از سوی مقام معظم رهبری توصیه شد اقدام جدی انجام می‌شود تا نگرانی‌ها رفع شود و خود را از آسیب‌ها مصون بدانیم و این موضوع در دستور کار است.
  • 3 هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت در بودجه امسال پیش‌بینی شده است.
  • 4800 میلیارد تومان از محل منابع هدفمندی برای طرح تحول سلامت کنار گذاشته شده و اکنون پرداخت می‌شود، همچنین لزوما یارانه جداگانه برای شیر در نظر گرفته نشده و می‌توان از یارانه 5200 میلیارد تومان تولید استفاده کند و در گذشته 300 میلیارد تومان به شیر یارانه پرداخت شد که برخی دامداران عنوان کردند که یارانه نگرفته و برخی کم گرفتند و در عین حال از ارزان شدن شیر استقبال می‌کنیم.
اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۱۰ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۶:۰۵
رحمت خدا بر رئیس جمهور قبلی.
رضا
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۱۰ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۷:۲۵
بله درسته با جیب مردم تورم را مهار کردید همینکه میگن خرج که از کیسه مهمان بود حاتم طائی شدن آسان بود انرزی را که گران کردید مالیات را چند برابر عوارص واردات چند برابر اما یارانه مثل قبل و تولید کننده هم حق ندارد جنس را با این افزایشها گران کند و حاشیه سود تولید کننده را هم کم کم حذف میکنید نشانه آن همین رکود و بیکاری است در هرصورت قبلا مردم مشکل داشتن حالا هم بنوعی دیکر مشکل دارن
ناشناس
Switzerland
دوشنبه ۱۰ شهريور ۱۳۹۳ - ۲۱:۴۷
البته قبل از شما دکتر محمود کرده بوده