بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۱۰ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۵:۳۶
کد خبر : ۱۳۱۸۵۰
 هم‌زمان با افزایش تنش‌ها در اوکراین به نظر می‌رسد ولادیمیر پوتین وارد بازی خطرناکی شده است.

خبرگزاری ورلد نیوز در این باره نوشت: جمعه گذشته هم‌زمان با عبور تانک‌ها و نیروهای نظامی روسیه از مرزهای اوکراین و ورود به مناطق شرقی این کشور، ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهور روسیه با اشاره به قدرت بالای تخریب تسلیحات هسته‌ای کشورش، اظهار کرد: من می‌خواهم به شما یادآوری کنم که روسیه یکی از قدرت‌های هسته‌ای جهان است. این موضوع واقعیت کامل است و تنها حرف نیست. هم‌اکنون در حال تقویت قوای هسته‌ای خود هستیم.

پوتین در بخش دیگری از سخنانش بخش‌های شرقی اوکراین را روسیه جدید خواند و اعلام کرد که در مقابل هرگونه تجاوز به خاک روسیه با تمام توان هسته‌ای از آن دفاع خواهیم کرد.

بیش از چند دهه است که فلسفه استفاده از سلاح‌های هسته‌ای، جلوگیری از تهاجم دشمن و دفاع از خاک آن کشور بوده است و پوتین نیز مسوولیت استفاده از هرگونه سلاح هسته‌ای از سوی کشورش در دفاع از بخش‌های شرقی اوکراین را بر عهده کشور مهاجم به این منطقه دانسته است.

پیش از این نیز پوتین در کرملین گفته بود که به‌زودی غرب را با پیشرفت‌هایی که در زمینه ساخت سلاح‌های هسته‌ای داشته‌ایم شگفت‌زده خواهیم کرد.

وی در بخش دیگری از سخنانش درباره پیمان منع استفاده از تسلیحات نظامی که در سال 1987 پس از پایان یافتن جنگ سرد میان آمریکا و روسیه منعقد شد، مبنی بر این که استفاده از هرگونه موشک‌های بالستیک و کروز که قابلیت حمل هلاهک‌های هسته‌ای را دارند علیه یکدیگر ممنوع خواهد بود، نیز اظهار کرد: هر چه سریع‌تر باید بندهای این معاهده اصلاح شود و مسکو به هیچ وجه در دفاع از منطقه شرقی اوکراین خود را ملزم به اجرای آن نمی‌داند.

اگرچه پوتین با انجام آزمایش‌های موشک‌های کروز با قابلیت حمل کلاهک‌های هسته‌ای در سال 2008 تاکنون این معاهده را بارها نقض کرده است، در صورت استفاده روسیه از سلاح هسته‌ای در اوکراین به نظر می‌رسد کشورهای دیگری هم‌چون چین و کره شمالی نیز جرات استفاده از این تسلیحات را پیدا کنند.

تا قبل از اظهارات پوتین درباره استفاده از تسلیحات هسته‌ای احتمال بروز جنگ هسته‌ای برای بسیاری از مردم غیرممکن به نظر می‌رسید. حال آن که با اظهارات اخیر پوتین مبنی بر این که استفاده از تسلیحات هسته‌ای تنها یکی از راه‌های دفاع در مقابل متهاجم است، وقوع چنین رخدادی متحمل‌ و نزدیک به نظر می‌رسد. 

اشتراک گذاری :
ارسال نظر